InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Alaska

Konijnenras: Alaska

Konijnenras: Alaska De alaska is een van oorsprong Duits konijnenras met een lakzwarte vacht. Hoewel de naam doet vermoeden dat het dier eigenlijk een witte vacht moet hebben, heeft het zijn naam te danken aan de alaska-vos, omdat fokkers probeerden de zwarte vacht met witte haartoppen van de alaska-vos in een konijnenras te ontwikkelen. Dit is echter niet gelukt. Alaska's zijn actieve en levendige konijntjes die vooral worden gehouden door sportfokkers. De dieren hebben een wat gedrongen bouw en wegen tussen de 2,5 en 4,0 kilogram.

Inhoud

Andere benamingen

De alaska staat ook bekend als het alaskakonijn.

Land van herkomst

De alaska komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

De alaska is een konijnenras dat oorspronkelijk uit Duitsland komt. Het ras is ontwikkeld door keurmeester Max Fischer (Gotha) en fokker Schmidt (Langensalza). Wanneer je de naam van dit ras hoort Alaska zou je verwachten dat het hier gaat om een wit konijnenras, of een konijnenras dat afkomstig is uit Alaska. Beide conclusies zijn echter onjuist. De fokkers wilden een konijnenras fokken met een zwarte vacht en witte haartoppen, zodat de vacht gelijkend zou zijn als die van de alaska-vos. Vandaar ook dat het ras de naam alaska heeft gekregen.

Om tot de alaska te komen werden klein zilvers, havanas, russen en hollanders gekruist. Uit deze kruisingen kwamen de volgende dieren soorten:
  • Effen zwarte konijnen
  • Konijnen met een zwarte vacht waarvan de dikkere en langere haren in de vacht wit waren (spitsen).

Voor beide varianten was er belangstelling, maar ondanks alle inspanningen van fokkers die de dieren met spitsen fokten, was het helaas onmogelijk om een konijnenras te fokken met een vacht die lijkt op die van de alaska-vos. Na deze constatering is besloten om te fokken op een lakzwarte vacht. Om dit te verkrijgen is er later in het proces nog bloed van de papillon ingefokt.

In 1907 is de alaska voor het eerst op een tentoonstelling te bewonderen geweest. Een aantal jaren later, zo rond 1911 is de alaska ook naar andere landen geëxporteerd. Anno 2019 komt de alaska wereldwijd voor en is het ras bijna op elke tentoonstelling van de partij.

Uiterlijk

Als je naar de alaska kijkt, zie je een konijn met een vergelijkbare bouw als die van de havana. De alaska heeft een wat gedrongen lichaamsbouw, is bijna halsloos en de lichaamsvormen zijn mooi afgerond. De kop is goed ontwikkeld, breed en mag zeker niet te lang zijn. De oren moeten volgens de rasbeschrijving goed afgeronde toppen hebben en een gemiddelde lengte van 11 centimeter. Het gewicht van de alaska ligt tussen de 2,5 en 4,0 kilo, rammen zijn vaak iets zwaarder dan de voedsters.

De vacht van de alaska heeft een fijne structuur, moet zacht aanvoelen en er moet een normale hoeveelheid onderwol aanwezig zijn. Het haar dient goed tegen het lichaam aan te liggen.

Kleuren

De alaska is over het hele lichaam lakzwart van kleur. Op de buik en borst mag de kleur wat minder intens zijn. De ogen zijn altijd donkerbruin van kleur.

Karakter

De alaska is een levendig konijn dat bovendien erg nieuwsgierig is.

Gebruiksmogelijkheden

De alaska wordt voornamelijk gehouden door sportfokkers die het type willen vasthouden en verbeteren, en die met de konijnen naar tentoonstellingen gaan. Als huisdier is de alaska minder favoriet, waarschijnlijk omdat de meeste mensen het ras simpelweg niet kennen. Het zou wel goed kunnen functioneren als huisdier.

Overige informatie

De alaska heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de zwarte rex.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenras: Belgische haasKonijnenras: Belgische haasDe Belgische haas is een prachtig konijnenras dat qua uiterlijk meer doet denken aan dat van een haas, dan aan dat van e…
Konijnenras: SallanderKonijnenras: SallanderDe Sallander is een schitterend konijnenras van Nederlandse bodem, dat bekend staat om zijn unieke vachtkleur en vachtpa…
Het angora konijn, een bijzonder rasHet angora konijn, een bijzonder rasHet konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht.…
Konijnenras: HavanaKonijnenras: HavanaDe havana is een konijnenras van Nederlandse bodem, met een prachtige, diep donkerbruine vacht en een schitterende vuurg…
Konijnenras: DeilenaarKonijnenras: DeilenaarDe Deilenaar is een redelijk jong konijnenras uit Nederland, met een bijzonder diep roodbruine vacht met zware, vlokkeri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ailura, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: konijnen en knaagdieren encyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • Boek: Mini-encyclopedie konijnen. Auteur; Geoff Russell. ISBN: 9789048304325
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_rabbit
  • http://www.konijnenrassen.nl/alaska.html
  • https://benzoo.nl/konijnen/alaska-konijn/
  • http://www.zevenrassenclub.nl/alaska.html

Reageer op het artikel "Konijnenras: Alaska"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!