InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Maleierkriel

Kippenras: Maleierkriel

Kippenras: Maleierkriel De maleierkriel is een redelijk grote krielkip met een gewicht van 1300 tot 1600 gram. De dieren zijn gefokt uit grote maleiers en enkele vechtkrielen. Hoewel ze het typische agressieve karakter hebben van een vechthoender, wordt de maleierkriel in eerste instantie gefokt als sierras in plaats van vechtkriel. Naar mensen toe zijn maleierkrielen erg vriendelijk en ze worden snel tam. Hun houding is een zogenoemde driebogenhouding, waarbij de hals, vleugels en staart een driebogenlijn vormen. Voor tentoonstellingen wordt de juiste stelling dan ook getraind, zodat de dieren hun uiterlijk zo presentabel mogelijk laten zien.

Inhoud

Andere benamingen

De maleierkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Kriel maleier
  • Maleier bantam
  • Malay bantam

Land van herkomst

De maleierkriel komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

Mr. Entwisle, een liefhebber van krielkippen uit Engeland, staat aan de wieg van vele krielrassen. Hij heeft namelijk van veel grote hoenderrassen aan het einde van de negentiende eeuw een dwergvorm, ook wel krielras, gefokt. Aangezien er in de periode dat hij actief was heel weinig echte krielrassen bestonden, zijn zijn creaties echte staaltjes van fokkerskunst en doorzettingsvermogen. Om krielrassen te ontwikkelen uit haast alleen grote hoenderrassen, is behoorlijk lastig en vergt veel inzicht.

Hij heeft de maleierkriel gefokt door gebruikte maken van te klein gebleven grote maleiers, aseelkrielen en Modern-Engelse vechtkrielen. Al in 1893 werden er witte maleierkrielen tentoongesteld in Engeland.

De maleierkriel is een redelijk bekend en geliefd vechtras en komt haast overal ter wereld voor. Van oorsprong is de grote maleier een vechthoen, net als de krielrassen waar de maleierkriel uit is ontwikkeld. Doordat in Europa de hanengevechten al lange tijd verboden zijn, worden de maleierkrielen in Europa vooral gehouden als sierras, in plaats van vechthoenras. Toch moet vermeld worden dat de maleierkriel wel het agressieve karakter heeft, wat een zeer gewaardeerde karaktereigenschap is van vechthoenders en vechtkrielen.

Uiterlijk

Als je naar de maleierkriel kijkt, zie je een forse, zware en hooggestelde vechtkriel. Hanen van dit ras wegen 1400 tot 1600 gram, hennen zijn iets lichter met 1200 tot 1300 gram. Het uiterlijk van de maleierkriel valt te omschrijven als het driebogentype. De eerste boog moet hierbij gevormd worden door de lange hals die licht gebogen is. De tweede boog door de hoog opgetrokken vleugels, waarvan de uiteinden boven op het zadel rusten. De derde, en laatste, boog wordt gevormd door de laag gedragen staart die een stompe hoek met het lijf maakt.

Maleierkrielen hebben een sterk opgerichte houding en een duidelijk aflopende ruglijn. De schouders zijn wat hoekig en staan van het lijf af. De dijen behoren volgens de rasbeschrijving lang en krachtig te zijn, en dienen een flauwe hoek te maken met de gele looppoten.

De kop van een maleierkriel is kort en breed, met duidelijk ontwikkelde wenkbrauwen die de ogen goed beschermen. Bovenop de kop staat een kleine walnootkam, de kinlellen zijn zeer kort en de kop en oorlellen dienen felrood van kleur te zijn. Onder de kop is een kale huidplooi aanwezig, die de keelwam genoemd wordt.

De ogen van deze vechtkriel zijn diepliggend, hebben een parelachtige kleur en moeten een felle uitdrukking hebben. De bespiering is sterk ontwikkeld en hard, de bevedering is krap.

Kleuren

De maleierkriel komt voor in de volgende kleurslagen:
  • Wit
  • Tarwekleurig
  • Roodgeschouderd wit
  • Patrijsbont
  • Zilverpatrijs
  • Roodgeschouderdzilverpatrijs
  • Witpatrijs
  • Koekoek
  • Zwart
  • Gezoomd blauw
  • Zwartwitgepareld
  • Dubbelgezoomd
  • Zilvertarwe
  • Patrijs
  • Wildkleur

Niet alle kleurslagen worden in alle landen erkend. Voor een actuele status van erkende en niet erkende kleurslagen kan het beste contact opgenomen worden met de rasvereniging van het betreffende land.

Op tentoonstellingen en bij keuring wordt er minder gekeken naar kleur en tekening van de maleierkriel. Wanneer de kleur of het kleurpatroon wat afwijkt van wat gangbaar is, zal hier dus minder streng op gelet worden. Bij een vechtkriel of vechthoen, zoals de maleierkriel, zijn type, stelling, bespiering en bevedering namelijk veel belangrijker tijdens keuringen en tentoonstellingen.

Karakter

De maleierkriel is erg vriendelijk naar mensen toe en kan goed tam worden. Maar onderling zijn de dieren erg agressief. De drift om te vechten voor de plaats in de pikorde maakt dat hanen elkaar niet uit de weg gaan, ze zullen de confrontatie juist opzoeken. En zoals vaker gezien wordt bij vechtrassen, zal het gevecht altijd uitdraaien op de dood van één van de dieren, alleen de winnaar kan het er levend vanaf brengen. Ook hennen kunnen flink ruzie maken onderling.

Door dit agressieve karakter van de maleierkriel is huisvesting in paren (hen en haan) of trios (haan met twee hennen) de beste oplossing. Hou er hier wel rekening mee dat de dieren de mogelijkheid hebben om elkaar te ontlopen.

Maleierkrielen zijn erg gehard, ondanks hun krappe bevedering. Ook stellen ze geen hoge eisen aan hun huisvesting. Door hun krappe bevedering kunnen ze nauwelijks vliegen, dus de ren hoeft ook niet overdekt te zijn. Ook kunnen de dieren hierdoor makkelijk de vrije uitloop genieten.

Broedsheid en eieren

De maleierkriel legt zon 50 eieren per jaar. De eitjes hebben een lichtbruine eischaal en wegen zon 30 gram. De dieren leggen vooral in de lente en (zeer vroege) zomer. Ze worden broeds, maar het soms aangeraden om de eieren te laten uitbroeden door een pleegmoeder of een broedmachine. Door de krappe bevedering kan de hen de eieren (en later: kuikens) minder goed warm houden. Wanneer je er wel voor kiest om de eieren door de maleierkriel-hen te laten uitbroeden, zorg er dan voor dat de eieren volledig door haar lichaam bedekt kunnen worden.

Gebruiksmogelijkheden

De maleierkriel is in feite ontwikkeld als sierras, maar wordt buiten ook wel als vechtkriel of vechthoender gehouden.

Trainen voor tentoonstellingen

Om een maleierkriel goed op een tentoonstelling tentoon te stellen, is een goede trainer en een gedegen training nodig. Om de extreme vormen van de maleierkriel zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen, moeten de dieren namelijk getraind worden. De dieren worden met de hand in een zo voordelig mogelijke houding (= stelling) gebracht. Door ze in die stelling te brengen, worden de vleugeldracht en hoge beenstand nog sterker benadrukt.

Zeker wanneer de maleierkriel met zachte hand benaderd en behandeld wordt, en hij bijvoorbeeld wat graankorreltjes krijgt als hij de juiste houding aanneemt, zal hij snel begrijpen wat de bedoeling is. Sommige dieren gaan vanzelf al in de juiste stelling staan wanneer de verzorger zijn handen naar een bepaalde plek op het lichaam beweegt.

Het voordeel van het stellen met de hand, zoals dit genoemd wordt, is dat de dieren erg snel tam zullen worden.

Overige informatie

Omdat de maleierkriel zo hoog gesteld is, is het aangeraden de drink- en voerbakken iets van de grond te plaatsen, op een verhoging. Zo kunnen de dieren beter bij hun eten en drinken komen.

Grote maleier

De maleierkriel heeft ook een grote broer, namelijk de maleier.
Gerelateerde artikelen
Kippenras: Moderne Engelse vechtkrielKippenras: Moderne Engelse vechtkrielDe moderne Engelse vechtkriel is één van de kleinste krielkipjes ter wereld met een gewicht van 550 tot 625 gram. De die…
Kippenras: Indische vechtkrielKippenras: Indische vechtkrielDe Indische vechtkriel wordt ook wel 'Indian Game bantam' of 'Cornish bantam' genoemd en kent zijn oorsprong in Engeland…
Kippenras: vechthoendersKippenras: vechthoendersVechthoenders zijn kippenrassen die al eeuwenlang voor hanengevechten gehouden worden. De dieren staan bekend om hun agr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tomtomgogo1, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Maleier
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/maleierkrielen.html
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=55772
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Maleier_(hoen)
  • http://www.vechthoenderfokkersvereniging.com/wp-content/uploads/2-Maleiers-en-Maleier-krielen.pdf

Reageer op het artikel "Kippenras: Maleierkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 06-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!