InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Orloffkriel

Kippenras: Orloffkriel

Kippenras: Orloffkriel De orloffkriel is een mooie krielkip die is ontwikkeld uit de grote orloff, maleierkrielen, chabokrielen en Rhode-Islandkrielen. De dieren hebben het typische karakter van een vechthoender, ze zijn erg agressief naar soortgenoten en andere dieren toe, terwijl ze naar mensen toe erg vertrouwelijk zijn en makkelijk tam worden. Gefokt als sierras, maar ze kunnen ook zeker als legras dienen met de 140 eieren per jaar die de hennen leggen. Typerend voor de orloffkriel is de roodporseleine kleurslag die verschilt van de roodporseleine kleurslag bij andere hoenderrassen.

Inhoud

Andere benamingen

De orloffkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Orloff kriel
  • Kriel orloff
  • Orloff bantam
  • Russian orloff bantam
  • Russische orloffkriel

Land van herkomst

De orloffkriel komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

In Duitsland zijn enkele fanatieke fokkers erin geslaagd om rond 1920 de orloffkriel te creëren. Hierbij gebruikten ze onder andere te klein gebleven grote orloffs en maleierkrielen. Helaas was het ras na de Tweede Wereldoorlog vrijwel geheel uitgestorven. Liefhebbers van het ras hebben de orloffkriel toch van de ondergang weten te redden. Hierbij gebruikten ze overgebleven orloffkrielen, welke ze kruisten met chabokrielen en Rhode Island-krielen. Dit met succes, want in 1952 werd het ras in de Duitse standaard opgenomen en officieel erkend.

Uiterlijk

De orloffkriel staat bekend als een vrij fors dwerghoen of krielkip. De hennen wegen rond de 900 tot 1000 kilogram, hanen zijn wat zwaarder met 1050 tot 1175 kilogram. Wanneer je naar de orloffkriel kijkt, zie je een krielkip die duidelijk bloed van vechthoenders door de aderen heeft stromen. Zo heeft de orloffkriel een opgerichte houding met de kenmerkende iets aflopende ruglijn. De kop verraadt zijn afkomst zelfs nog meer. De dieren zijn vrij hoog gesteld en hebben gele poten.

De rug behoort vrij lang, aflopend en vlak te zijn, terwijl de borst breed en goed gerond is. De vleugels behoren volgens de rasbeschrijving opgetrokken tegen het lijf gedragen te worden. De bevedering is echter aanzienlijk rijker dan die van de echte vechthoenderrassen. Bij de hanen zijn in de staart sikkels en bijsikkels in overvloed aanwezig.

De hals van de orloffkriel is lang, wordt rechtop gedragen en is vol bevederd. Vooral het bovenste deel van de hals oogt behoorlijk dik bevederd. Dit wordt tevens versterkt door de driedelige baard van de orloffkriel. Ze hebben een vrij korte en brede schedel, waardoor de ogen diep verzonken liggen onder de wenkbrauwen. De ogen hebben een geelrode kleur. De kam behoort de vorm van een halve walnoot te hebben.

Kleuren

De orloffkriel komt voor in de volgende kleurslagen:
  • Roodporselein
  • Zwartwitgepareld
  • Rood
  • Wit
  • Koekoek
  • Zwart

Typerend voor de orloffkriel is dat de roodporseleine kleurslag, die tevens het meeste voorkomt, afwijkt van de roodporseleine kleurslag die je ziet bij bijvoorbeeld kippenrassen als de sussex. Bij de orloffkriel is de roodporseleine tekening namelijk wat ruwer en is de kleurslag van minder belang op de tentoonstellingswaarde van het dier. De afwijking in kleurtekening komt vooral terug op de borst, die vrij veel zwarte veerdelen bevat. De zwarte lovers en witte parels op het eind van de veren bij roodporselein zijn niet erg rond van vorm, en ze lijken in elkaar over te vloeien.

Karakter

De orloffkriel is een van nature gehard en sterk krielras. Zelfs strenge winters doet ze nauwelijks wat. De dieren stellen daarom ook weinig eisen aan hun huisvesting, en kunnen perfect gedijen in zowel de vrije uitloop als in een afgesloten ren. Orloffkrielen vliegen niet tot weinig, dus de ren hoeft niet per se overdekt te zijn.

Naar hun verzorger toe is de orloffkriel vertrouwelijk en rustig. Ook laat hij zich makkelijk tam maken wanneer de verzorger hier tijd en aandacht in steekt. Onderling zijn ze echter niet zo vriendelijk: dit wordt veroorzaakt door het vechthoenderkarakter dat hij van zijn voorouders heeft geërfd. De hennen kunnen aardig fitten op elkaar. Hanen zijn al vanaf een week of zes zeer vechtlustig, daarom kunnen ze beter onder de hoede van een volwassen haan geplaatst worden, zodat die een natuurlijk overmacht heeft. Wanneer dat niet meer helpt, is het alleen nog aan te raden om alle hanen apart te huisvesten.

Orloffkrielen gedijen het beste in een klein toompje van één haan met één tot twee hennen.

Broedsheid en eieren

Orloffkriel-hennen leggen zon 140 eieren per jaar. De eieren wegen zon 30 gram per stuk en hebben een lichtbruine eischaal.

Broedsheid komt voor bij de orloffkriel, maar niet vaak. Wanneer de hen gaat broeden, is zij wel een betrouwbare en goede broedster. Ook als moederkloek voert zij haar taak naar behoren uit.

Gebruiksmogelijkheden

De orloffkriel is een dubbeldoelras, dat zowel voor vlees als eieren gehouden kan worden. Toch wordt de orloffkriel het meest gehouden als sierras.

Grote orloff

De orloffkriel heeft ook nog een grote broer, de orloff.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielKippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielDe Friese kriel is een verkleinde variant van het Friese hoen. Qua geschiedenis en ontwikkeling van de Friese kriel zijn…
Kippenras: Hollandse krielKippenras: Hollandse krielDe Hollandse kriel is één van de oudste krielrassen van Nederland en is een oorspronkelijke kriel, waarmee bedoeld wordt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Soapydishwater, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Orloff
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/orloffkrielen.html
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=57868
  • https://www.facebook.com/orloffgrootenkriel.nl/
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/13N04A03.pdf
  • http://www.vivfn.be/node/425

Reageer op het artikel "Kippenras: Orloffkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 07-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!