InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Shamo (O-Shamo)

Kippenras: Shamo (O-Shamo)

Kippenras: Shamo (O-Shamo) De shamo (in het Japans: Ô-Shamo) is één van de grootste vechthoenderrassen ter wereld. De hanen hebben een gewicht van ongeveer 6 kilo en zijn erg agressief naar elkaar toe. Als er een gevecht uitbreekt onder de hanen, zal het gevecht doorgaan tot er nog maar één overlevende over is. Ook de hennen onderling kunnen behoorlijk fitten. Shamo's komen voor in een breed scala aan kleurslagen, alhoewel er op tentoonstellingen minder gelet wordt op kleur en tekening, maar des te meer op karakter en bouw.

Inhoud

Andere benamingen

De shamo staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Combattente Shamo
  • Samo
  • Bojowiec Shamo
  • O-Shamo
  • Ô-Shamo
  • Bojovnice samo
  • Shamo chicken

Land van herkomst

De shamo komt oorspronkelijk uit Japan.

Geschiedenis

De naam die wij in West-Europa aan deze prachtige vechthoender gegeven hebben, shamo, is in feite fout. In het Japans betekent ‘shamo’ namelijk ‘vechter’. En in Japan bedoelen ze met shamo een hele groep vechthoenrassen, en niet één enkel ras. De shamo die wij in Europa kennen staat in Japan bekend als het ras ‘Ô Shamo’. Hanen van dit ras wegen rond de 6 kilo, hennen ongeveer 4 kilo.

De shamo is een eeuwenoud ras dat oorspronkelijk afkomstig is uit China. Rond het jaar 1880 kwamen de eerste shamo’s via de Duitsers naar Europa toe. Deze shamo’s kwamen uit Japan – vandaar dat Japan ook gezien wordt als oorspronkelijke thuisbasis van dit ras.

Uiterlijk

Zelfs iemand zonder al te veel kennis van kippen en kippenrassen kan vrij snel zien dat de shamo een vechthoender is. Dit is vooral goed zichtbaar aan de opgerichte en provocerende houding en de felle kop en uitdrukking in de ogen. Het is een ras dat een echte vechter is, zijn hele lichaam is daarop gebouwd. Zo heeft de shamo een korte, krappe en harde bevedering. Dit beschermt het dier en voorkomt dat de tegenstander houvast krijgt aan de veren.

Shamo’s hebben een vrijwel verticale houding en een brede, harde en goed bespierde borst. De schouders moeten volgens de rasbeschrijving hoog aangezet zijn en staan bovendien van het lijf af. De hals moet lang zijn en wordt iets gebogen gedragen. Het halsbehang van de hanen is kort en is vaak alleen op de bovenhals aanwezig. De kop behoort breed te zijn en de gewelfde schedel zorgt voor wenkbrauwen, die op hun beurt de ogen goed beschermen. Bovenop de kop is een kleine drierijige erwtenkam aanwezig. De kinlellen zijn bij hanen zeer klein: bij hennen zijn geen kinlellen aanwezig. De keelwam is onbevederd en ze hebben felle en alerte ogen. De oogkleur is altijd parelwit.

De staart van een shamo wordt ietwat samengevouwen en afhangend gedragen. De bevedering in de staart bij de hanen is matig ontwikkeld. Ze hebben een hoge stelling, lange dijen en lange looppoten. De poten hebben een gele kleur. Bij donker gekleurde dieren zijn de looppoten echter zwart, terwijl de voetzolen geel zijn.

Kleuren

De shamo komt voor in een breed scala aan kleurslagen:
  • Tarwe
  • Zilvertarwe
  • Zwartroodhalzig
  • Zwart
  • Zwartzilverhalzig
  • Wit
  • Gezoomd blauw
  • Roodporselein
  • Koekoek
  • Zwartwitgepareld
  • Wildkleur
  • Zilverwildkleur
  • Blauw wildkleur
  • Blauwroodhalzig
  • Dubbelgezoomd
  • Witbont
  • Goudzwartgezoomd
  • Patrijs
  • Witpatrijs
  • Blauwtarwe
  • Koekoekblauwpatrijs
  • Tarwebont

Wel moet er rekening mee gehouden worden dat de kleur en kleurslag niet het allerbelangrijkst is bij dit vechtras. Ook zijn de kleuren niet goed vastgelegd. Dit omdat het ras van oorsprong gefokt is op bouw en op vechtlustig karakter, niet op een perfecte kleurslag. In Europa heeft men hier meer moeite mee, omdat kleur juist één van de belangrijkere aspecten is op een tentoonstelling. Daarom zijn er in Europese rasbeschrijvingen van dit ras toch kleurslagen opgenomen. Dit echter wel met een kanttekening, dat het voor alles typedieren moeten zijn: waarbij bouw en karakter belangrijker zijn dan de kleur. Kleur en tekening mogen op een tentoonstelling dan ook niet te zwaar meetellen.

Karakter

De shamo staat bekend om zijn eigenzinnige en vechtlustige karakter. Hoewel er in steeds meer landen geen hanengevechten meer georganiseerd mogen worden en hanengevechten bij wet verboden zijn, is de selectie op dit vechtlustige karakter juist bepalend voor de eigenschappen van dit sterke kippenras.

Ondanks de agressie naar soortgenoten toe kan de shamo naar zijn verzorger erg mak en vertrouwelijk worden. De hanen kennen slechts één doel: hier zijn ze op gefokt en dit gedrag is aangeboren. Wanneer ze de kans krijgen om te vechten, gaat dit gevecht net zo lang door tot er één verliezer is (deze is dan ook gelijk overleden). Wanneer één van de kippen niet tot een vechtras behoort, is de verliezer al snel duidelijk. Wanneer er echter twee shamo’s tegenover elkaar staan, dan kan zo’n gevecht uren duren.

Wanneer u dus meerdere hanen houdt, maar ook hennen, is het van belang de dieren in goed afgesloten hokken te houden. Het belangrijkste is dan ook dat de hokken zo zijn gemaakt dat de dieren in verschillende hokken elkaar niet kunnen zien.

Shamo’s zijn monogaam. Daarom is het ook het beste om de dieren paarsgewijs te houden. In een enkel geval volstaat een trio, waarbij één haan en twee hennen zijn samengevoegd. De dieren blijven vaak bij elkaar voor de rest van hun leven.

Broedsheid en eieren

Shamo’s leggen niet veel eieren, maar zo’n 50 tot 70 per jaar. De eieren hebben een gewicht van ongeveer 60 gram en hebben een bruine eischaal. Broedsheid komt wel voor bij dit ras, maar wanneer je de hen laat broeden, hou dan rekening met de hoeveelheid eieren. Door de krappe bevedering is zij minder in staat de eieren en kuikens warm te houden dan een hen van een ander ras met normale bevedering. Eén of twee eieren minder is dan een goede oplossing om problemen te voorkomen.

Gebruiksmogelijkheden

De shamo is van oorsprong een echt vechthoen, maar in Europa en steeds meer andere landen wordt de shamo vooral gehouden als sierras.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Shamo en zijn geschiedenisDit artikel heb ik geschreven om te informeren over het ontstaan van dit mooie kippenras. Lees hieronder de belangrijkst…
De Ko Shamo krielkipIn de loop der tijd zijn er door de mens vele kippenrassen gefokt. Rond 1600 is in Japan de Shamo en de kleinere variant…
Kippenras: Oud-Engelse vechtkrielKippenras: Oud-Engelse vechtkrielOud-Engelse vechtkrielen zijn in feite geen vechtkrielen, maar sierkipjes met de bouw van een vechtras. De dieren zijn v…
Kippenras: Indische vechtkrielKippenras: Indische vechtkrielDe Indische vechtkriel wordt ook wel 'Indian Game bantam' of 'Cornish bantam' genoemd en kent zijn oorsprong in Engeland…
Kippenras: Modern-Engels vechthoenKippenras: Modern-Engels vechthoenHet modern-Engelse vechthoen is in Engeland gefokt nadat er een nieuwe wet werd aangenomen die de hanengevechten verbood…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Minseong Kim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Shamo
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Shamo_chickens
  • https://www.omlet.nl/breeds/kippen/ko_shamo/
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/shamo.html
  • http://oshamo.50megs.com/whats_new_1.html

Reageer op het artikel "Kippenras: Shamo (O-Shamo)"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 09-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!