InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Sebright

Kippenras: Sebright

Kippenras: Sebright De sebright is een van de kleinste krielkipjes ter wereld en staat bekend om zijn prachtige, scherpe aftekeningen. De dieren van dit ras zijn levendig en zijn goed tam te krijgen. Een typisch kenmerk van de sebright is dat de hanen hennevederig zijn, dat wil zeggen dat ze geen sierveren hebben, maar qua veerkleed precies hetzelfde zijn als de hennen. Wanneer je sebright's wilt gaan houden, is het van belang de dieren preventief te enten tegen Marekse verlamming, de meeste sebright's zijn namelijk erg gevoelig voor deze dodelijke aandoening.

Inhoud

Andere benamingen

De sebright staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Sebrajt
  • Sebright bantam
  • Sebrightkriel
  • Kriel sebright
  • Sebritka
  • Sebritky
  • Zibrayt

Land van herkomst

De sebright komt oorspronkelijk uit Groot-Brittannië.

Geschiedenis

Hoewel de meeste krielkippen een verdwergde vorm zijn van een groot hoen, is de sebright van oorsprong een krielhoen. Er bestaat dus geen vergrote versie van de sebright.

Het ras is rond 1800 gecreëerd door de Engelse Sir John Sebright. Hij wilde een krielkip ontwikkelen met een gezoomde tekening, en dit is hem perfect gelukt. Het is anno 2019 helaas nog steeds onduidelijk welke rassen hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de sebright.

Uiterlijk

Wanneer je naar de sebright kijkt, zie je één van de kleinste kippenrassen ter wereld. De hanen hebben een gewicht van 625 tot 675 gram. Hennetjes zijn nog wat lichter met een gewicht van 525 tot 575 gram. Typerend voor de sebright is overigens dat de hanen hennevederig zijn. Dat wil zeggen dat de hanen de secundaire geslachtskenmerken qua bevedering missen. De sierveren ontbreken, waardoor de hanen hetzelfde uiterlijk hebben als de hennen. Dit is expres zo gefokt door de ontwikkelaar van dit ras, zodat ook de hanen over het hele lijf de gezoomde tekening laten zien.

De rug van een sebright is zeer kort en het dier heeft een parmantig voorkomen. De borst moet volgens de rasbeschrijving sterk naar voren gericht worden gedragen, de staart wordt hoog en goed gespreid gedragen. De veren van een sebright zijn breed en rond. De hals wordt wat naar achteren gedragen, de kop is vrij kort en getooid met een rozenkam. De doorn van de rozenkam steekt recht naar achteren. Een ander opvallend kenmerk van de sebright is dat de kam een purperachtige kleur heeft. De oogkleur is donkerbruin tot donkerzwart, afhankelijk van de kleurslag van het dier.

Kleuren

De sebright komt voor in veel verschillende kleurslagen. In de beginperiode van het ras bestonden alleen goud-zwartgezoomde en zilver-zwartgezoomde dieren, tegenwoordig kennen we onderstaande kleurslagen binnen het ras:
  • Goud-zwartgezoomd
  • Zilver-zwartgezoomd
  • Citroen-zwartgezoomd
  • Geel-witgezoomd
  • Gezoomd blauw
  • Zilver-blauwgezoomd
  • Goud-blauwgezoomd
  • Khaki-grijsgezoomd
  • Roomwit-bruingezoomd.

Karakter

De sebright is een beweeglijk en pittig krielkipje. Ondanks hun beweeglijke aard zijn ze goed tam te maken. Door hun kleine formaat kunnen de dieren in redelijk kleine hokjes gehouden worden, waardoor het ras ook te houden is voor mensen die voor grotere rassen geen ruimte hebben.

Onderling zijn sebrights erg verdraagzaam. Hanen staan erom bekend geen felle of schelle kraaiers te zijn. Zelfs in een drukke woonwijk is het mogelijk om één of meerdere haantjes van dit ras te houden, mits het nachthok maar geïsoleerd wordt.

Broedsheid en eieren

Sebright-hennen leggen niet veel eieren, maar zo’n 70 stuks per jaar. De eitjes zijn 30 gram per stuk en hebben een crèmekleurige eischaal.

Broedsheid komt wel voor bij de sebright, maar is niet overdreven sterk aanwezig.

Gebruiksmogelijkheden

De sebright is van oorsprong een echt sierkipje.

Hennevederige hanen

Zoals al vermeld, zijn de hanen van dit ras hennevederig. Dit houdt in dat er geen sierbevedering aanwezig is bij de hanen, en de dieren daarom dezelfde kleur en tekening laten zien als de hennen. Het grote voordeel hiervan is dat de hanen ook over het gehele lijf de prachtige gezoomde tekening laten zien. Een nadeel is wel dat het wat lastiger is om het geslacht van de dieren te bepalen.

Fokken met sebright’s

Wanneer je met de sebright wilt gaan fokken, moet je rekening houden met het feit dat sebright’s meer warmte nodig hebben om tot voortplanting te komen. In het vroege voorjaar zijn de eieren namelijk vaak onbevrucht. De hanen van de sebright worden pas vruchtbaar en actief wanneer het warmer wordt. De beste periode om met de sebright te fokken en eieren te laten uitbroeden is in de periode van april tot en met juni.

Marekse verlamming

De meeste stammen van de sebright zijn gevoelig voor Marekse verlamming. Deze aandoening is niet te genezen en de kip zal er altijd aan komen te overlijden. Marekse verlamming openbaart zich bij de sebright meestal als de dieren volwassen zijn en de hennen hun eerste eieren gaan leggen. De enige manier om de dieren te beschermen tegen Marekse verlamming, is door ze preventief te laten inenten. Wanneer je sebrights bij iemand aanschaft, is het altijd van belang na te vragen of de dieren zijn geënt tegen Marekse verlamming.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: BassetteKippenras: BassetteDe bassette is een Belgisch kippenras dat is ontstaan in de omgeving van de stad Luik (Liège). De dieren zitten qua form…
Kippenras: SussexkrielKippenras: SussexkrielDe sussexkriel is een verdwergde vorm van de grote sussex en komt eveneens uit Engeland. De dieren komen voor in verschi…
Kippenras: Spaanse witwangkrielKippenras: Spaanse witwangkrielDe Spaanse witwangkriel is een zeer zeldzaam kippenras met twee heel opvallende uiterlijke kenmerken: de spierwitte gezi…
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Kippenras: Rhode Island-kriel (red & white)Kippenras: Rhode Island-kriel (red & white)De Rhode Islandkriel is een krielkippenras dat is ontwikkeld uit zowel de grote Rhode Island white als de Rhode Island r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Latropox, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/sebright.html#.XUwZsugzbIU
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/sebright
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sebright
  • https://www.omlet.nl/breeds/kippen/sebright/
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/sebright.html

Reageer op het artikel "Kippenras: Sebright"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 09-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!