InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Houdan

Kippenras: Houdan

Kippenras: Houdan De houdan is een uniek kippenras met veel opvallende eigenschappen. Zo zijn de kuif en baard heel herkenbaar, net als de zwartbonte aftekening van het ras. Ook de kam bovenop de kop is uniek en staat bekend als een bladerkam. De dieren zijn van oorsprong gefokt voor de vleesopbrengst, maar tegenwoordig wordt het ras niet meer gehouden in de commerciële pluimveehouderijen. Dit zeldzaam geworden ras is alleen nog in handen van een select groepje liefhebbers en fokkers van dit ras. Houdans zijn goede broedsters, maar door hun gewicht zijn de hennen minder goed in staat hun taak uit te voeren.

Inhoud

Andere benamingen

De houdan staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Houdan chicken
  • Houdan huhn
  • Hudánka
  • Hudánky
  • Hudan
  • Normandisch Hoen
  • Poule de Houdan
  • Poule Houdan

Land van herkomst

De houdan komt oorspronkelijk uit Frankrijk.

Geschiedenis

In de tweede helft van de negentiende eeuw is de houdan ontstaan in het Franse departement Seine-et-Oise. Oorspronkelijk werd de houdan ‘Normandisch hoen’ genoemd, een verwijzing naar de crèvecoeur, een stamouder van de houdan. De crèvecoeur werd gekruist met lokale rassen uit de regio, om een hoen te ontwikkelen die zwaarder werd en een snellere groei doormaakte. De meeste dieren werden gefokt in de plaats Houdan, in het departement Seine-et-Oise. Uiteindelijk is de naam van Normandisch hoen veranderd in Houdan.

Naar verluidt zijn er in de loop van de tijd ook andere rassen ingekruist om het ras te verbeteren, waaronder de dorking. Dit om het ras nog zwaarder te maken en te doelen op een snellere groei.

Uiterlijk

Als je naar de houdan kijkt, zie je een hoen met een zware en massieve bouw, waarbij de romp lang, breed en diep is. De rug is vrij lang en wordt vrijwel horizontaal gehouden. De borst is, evenals de romp, breed en diep waardoor er een silhouet ontstaat waarin een rechthoekige vorm te herkennen is. Bekenden in de kippenwereld noemen deze rechthoekige vorm ook wel het baksteentype.

De vleugels van de houdan worden vrijwel horizontaal gedragen, en zijn goed aangetrokken tegen het lijf. De staart behoort middelhoog gedragen te worden en redelijk gespreid.

Houdans hebben zeer opvallende looppoten, waarbij de benen onbevederd zijn, wit van kleur met zwarte vlekjes erop. Ook is er een vijfde teen aanwezig, mogelijk een erfenis van de dorking. Een andere erfenis die de houdan heeft gekregen – maar dan van de crèvecoeur, is de grote en volle kuif. Deze kuif is op een verhoging van het schedeldak – de kuifknobbel – geplaatst. Onder de kop is een duidelijke, driedelige baard aanwezig, waarvan het middengedeelte van de baard groot en zwaar is. Precies op de scheiding van keelbaard en bakkebaarden zijn de korte kinlellen van de haan zichtbaar. Nóg een karakteristiek kenmerk van de houdan is de kam. De kam wordt een bladerkam genoemd, alhoewel het eigenlijk een bekerkam is die vrijwel horizontaal geplaatst is, en aan de achterzijde onderontwikkeld. De beide enkele kammen zijn dus alleen aan de basis verbonden met elkaar en lijken hierdoor op het getande blad van een eikenboom.

De hanen van dit ras wegen ongeveer 3,5 kilo, de hennen zijn iets lichter met een gemiddeld gewicht van 3 kilogram.

Kleuren

De houdan komt voor in drie verschillende kleurslagen, namelijk:
  • Zwartbont
  • Wit
  • Parelgrijs

De zwartbonte tekening is zeer specifiek voor de houdan. De tekening wordt namelijk zwartbont genoemd, omdat de tekening niet zo zuiver en scherp begrensd is als de zwart-witgeparelde tekening die we vaak bij andere hoenderrassen tegenkomen. De witte vlekken die zich op het einde van de veren bevinden bij de houdan, zijn eerder toep- of halvemaanvormig.

Een ander uniek kleurkenmerk van de houdan is dat het achterste deel van de kuif veel meer wit dan zwart laat zien, waardoor er aan de achterkant van de kuif een grote witte vlek ontstaat. De witte vlekken op de veren komen na elke ruiperiode groter terug, waardoor een oudere houdan witter is dan een jonge houdan.

Karakter

De houdan is een rustig en kalm kippenras. De dieren zijn door hun baard en kuif eigenlijk alleen te houden in een droge en overdekte ren. Alleen bij mooi, droog weer zouden de dieren de vrije uitloop kunnen genieten. Wanneer het buiten regent, of de grond is nog heel nat, kunnen kuif en baard ook nat worden. Hierdoor kan het zicht van de houdan belemmerd worden, waardoor het dier nagenoeg blind is. Ook kan er vuil in de baard en kuif terecht komen, dat voor enig ongemak van het dier kan zorgen.

Houdans zijn, zeker wanneer de verzorger een rustige benadering hanteert, makkelijk tam te krijgen.

Broedsheid en eieren

Oorspronkelijk waren de houdans vrij goede legsters van grote eieren. Door meer invloeden van de crèvecoeur en dorking is deze eigenschap meer naar de achtergrond verdrongen. Ze leggen nu zo’n 150 eieren op jaarbasis, met een gewicht van zo’n 53 gram en een witte eischaal.

Houdan-hennen worden wel broeds, maar eigenlijk zijn ze door hun gewicht minder geschikt om eieren uit te broeden. De eieren kunnen door haar gewicht makkelijker breken. Het is daarom aangeraden om eieren te laten uitbroeden door een ander ras, zoals het zijdehoen, of door gebruik te maken van een broedmachine.

Gebruiksmogelijkheden

De houdan kan worden ingedeeld in de volgende categorieën:
  • Vleesrassen
  • Sierrassen

Vroeger werd de houdan ook nog wel ingedeeld in de categorie legrassen, maar doordat het ras nu minder eieren legt dan vroeger, geldt deze categorie niet meer.

Bijzonderheden

Ondanks zijn leuke, karakteristieke uiterlijk en zijn rustige en vriendelijke karakter is de houdan tegenwoordig een zeldzaam ras geworden, ook in Frankrijk. De reden hiervan is dat er meer hybride rassen zijn gekweekt die voor een betere vleesopbrengst zorgen in een kortere tijd.

Speciale drink- en voerbakken

Omdat de houdan een grote kuif en volle baard heeft, hebben de dieren speciale voerbakken en waterbakken nodig. Op deze manier wordt voorkomen dat kuif en baard nat en vies worden.

Houdankriel

Er bestaat ook een verdwergde vorm van de houdan, namelijk de houdankriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenKippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenHet Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Dre…
Kippenras: Twents krielKippenras: Twents krielTwentse krielen zijn de verdwergde versie van het Twentse hoen. De dieren stammen af van leghornkrielen, te klein geblev…
Kippenras: Nederrijns hoenKippenras: Nederrijns hoenHet Nederrijns hoen is een van oorsprong Duits kippenras dat gefokt is uit diverse zware rassen om tot een snelgroeiend…
Kippenras: Fries hoenKippenras: Fries hoenFriese hoenders zijn kippen die zeer veel overeenkomsten tonen met de Drentse hoenders. Ze zijn voor mensen met weinig e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: American Poultry Association, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Houdan
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/houdan
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/houdan.html
  • https://kippenfokkerij-de-kriel-jouwweb.jouwweb.nl/geschiedenis-van-de-houdan
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=57389

Reageer op het artikel "Kippenras: Houdan"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 02-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!