InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Faverolleskriel

Kippenras: Faverolleskriel

Kippenras: Faverolleskriel De faverolleskriel is een verdwergde vorm van de grote faverolles. In tegenstelling tot zijn grote broer komt de faverolleskriel niet uit Frankrijk, maar uit de Verenigde Staten. De dieren zijn zeer vertrouwelijk van aard, worden zeer makkelijk tam en vinden het fijn om de vrije uitloop te genieten om heerlijk te gaan scharrelen. Faverolleskrielen komen voor in een speciale kleurslag, zalmkleur, die bij vrij weinig andere kippenrassen wordt waargenomen. Hoewel het ras voornamelijk gehouden wordt als sierras en vleesras, kan de hen behoorlijk wat eieren leggen: zo'n 180 tot 200 eieren op jaarbasis.

Inhoud

Andere benamingen

De faverolleskriel staat ook bekend onder de namen:
  • Faverolles kriel
  • Faverolles bantam
  • Kriel faverolles
  • Deutsches Zwerg-Lachshuhn
  • Duitse faverolleskriel
  • Engelse faverolleskriel
  • Britse faverolleskriel
  • Franse faverolleskriel
  • Faverolleskriel, Engels type
  • Faverolleskriel, Brits type
  • Faverolleskriel, Duits type
  • Faverolleskriel, Frans type

Land van herkomst

De faverolleskriel is in diverse landen ongeveer gelijktijdig ontstaan, maar de VS wordt gezien als de bakermat van de faverolleskriel.

Geschiedenis

De faverolleskriel is een verdwergde vorm van de grote faverolles. Dit prachtige krielras is gefokt in diverse landen en door diverse fokkers. Dit gebeurde allemaal rond dezelfde tijd, onafhankelijk van elkaar en ze gebruikten ook allemaal verschillend uitgangsmateriaal. Een opvallend detail is dat er zowel in Engeland als in Duitsland een faverolleskriel is gefokt die overeenkomt met het type en de fokrichting die het betreffende land hanteert voor de grote faverolles.

In Frankrijk zelf is echter nooit een faverolleskriel ontwikkeld, hoewel de grote variant oorspronkelijk uit dit land komt. De Duitse kriel is in 1922 gefokt uit een te klein gebleven faverolleshaan, welke gekruist werd met gebaarde sabelpootkrielen en columbiakleurige brahmakrielen.

Uiterlijk

Als je naar de faverolleskriel kijkt, zie je een redelijk grote kriel met een zware, diepe en bovendien lange bouw. De kop behoort altijd rond en breed te zijn, waarbij de kop getooid is met een relatief kleine, enkele kam. De baard moet groot en vol bevederd zijn, driedelig van vorm waarbij het middenstuk afhangend dient te zijn. De ogen van een faverolleskriel zijn van een helder oranjerode kleur.

Faverolleskrielen zijn laag gesteld en hebben bevederde poten die een vleeskleurige huid hebben. Typerend voor dit ras, evenals het geval bij zijn grote broer de faverolles, is de vijfde teen die aan de poten aanwezig is.

De hanen van dit ras wegen zo'n 1400 gram, de hennen zijn iets lichter met een gemiddeld gewicht van 1200 gram.

Drie typen

Net als de grote faverolles wordt de faverolleskriel gefokt in drie verschillende typen. Het Duitse, Engelse (Britse) en Franse type. Het verschil tussen deze drie typen ligt vooral in de staartdracht. Bij alle typen is de staart vrij kort en breed. De Duitse faverolleskriel draagt de staart horizontaal, terwijl dit bij het Engelse type juist middelhoog is. De Franse faverolleskriel zit hier tussenin, en neigt meer naar het Engelse type.

Kleuren

De faverolleskriel komt oorspronkelijk voor in de zalmkleurige kleurslag, maar komt nu in meerdere kleurslagen voor, waaronder:
  • Zalmkleur blauwgetekend
  • Wit
  • Columbia
  • Zwart
  • Blauwgezoomd
  • Koekoek
  • Buff

Karakter

Een faverolleskriel is een prettig, zachtaardig en rustig krielkipje. Wanneer de dieren goed verzorgd worden en bovendien rustig benaderd worden, zijn ze zeer makkelijk handtam te maken. De dieren kunnen prima de vrije uitloop genieten; ze vliegen niet tot nauwelijks. Een hekje van zon 60 centimeter hoog is al meer dan voldoende om de dieren binnen de omheining te houden.

Afleiding

De faverolleskriel kan snel vervetten (te dik worden) wanneer deze in een te kleine ren gehouden wordt. Wanneer de dieren wel in een kleine ren gehouden worden, is het belangrijk de kipjes voldoende afleiding en bezigheden te geven. Dit kan je doen door elke dag een paar handjes graan in de bodem te harken, waardoor ze actief op zoek moeten naar hun voedsel. Ook kan je een ruif met bijvoorbeeld groenvoer op hoogte hangen, waardoor ze wat moeten springen om erbij te kunnen. Dit zorgt er niet alleen voor dat ze voldoende afleiding hebben gedurende de dag, het zorgt er tevens voor dat de dieren een betere conditie verkrijgen en dat ze minder snel zullen vervetten.

Aangepaste voer- en waterbakken

Doordat de faverolleskriel de trotse eigenaar is van een baard, kan deze tijdens het eten en drinken snel nat en/of vuil worden. Het is daarom raadzaam om een speciale drinktoren en voertoren aan te schaffen die speciaal gemaakt zijn voor kippenrassen met een baard en/of kuif. Door hun speciale constructie zorgen ze ervoor dat de baarden en kuiven van de kippen minder snel tot helemaal niet vies en nat worden.

Broedsheid en eieren

De faverolleskrielhen staat bekend als een goede legster, die ook vaak in de winter nog doorlegt. Het ras legt zon 180 tot 200 eieren op jaarbasis. De eieren zijn redelijk groot voor een krielras (zon 38 gram) en de eischaal heeft een lichtbruine kleur. Het ras staat niet bekend om zijn broedsheid, dit komt zelden voor. Wanneer de hen wel broeds is, voert zij haar taak vaak prima uit.

Gebruiksmogelijkheden

De faverolleskriel wordt vaak gehouden als vleesras en als sierras, maar ook als legras is het ras uitermate geschikt. Er wordt dan ook wel gesproken van een dubbeldoelras.

Bijzonderheden

Wanneer je de faverolleskriel de vrije uitloop geeft, moet je er rekening mee houden dat de voetbevedering er minder mooi uit gaat zien. Fokkers en houders van faverolleskrielen die regelmatig met de dieren naar tentoonstellingen gaan, houden de dieren om deze reden vaak in een schone, droge ren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: FaverollesKippenras: FaverollesDe faverolles is een prachtig kippenras uit Frankrijk. De dieren komen voor in een redelijk unieke kleurslag: zalmkleur.…
Kippenras: New HampshirekrielKippenras: New HampshirekrielNew Hampshirekrielen zijn prachtige krielkippen welke een verdwerging zijn van de grote New Hampshire. Ze komen voor in…
Kippenras: BrabanterkrielKippenras: BrabanterkrielDe brabanterkriel is een Nederlands kippenras en een verkleinde of dwergvorm van de grote brabanter, en is ontstaan uit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fernando De Sousa, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Faverolles_Frans_type
  • http://members.home.nl/chantal.theelen/faverolleskrielen.htm
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/faverolles
  • http://www.fransehoenderclub.eu/faverolle.htm
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/faverollekrielen.html
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=45570&start=40
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037

Reageer op het artikel "Kippenras: Faverolleskriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 01-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!