InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Indische vechter (Indisch vechthoen)

Kippenras: Indische vechter (Indisch vechthoen)

Kippenras: Indische vechter (Indisch vechthoen) De Indische vechter, of het Indisch vechthoen, wordt ook wel de buldog onder de kippen genoemd, door zijn zeer brede en gespierde bouw. Hoewel het dier van oorsprong gefokt is met als doel een nieuw vechthoen te ontwikkelen, blijkt de Indische vechter door zijn bouw ongeschikt als vechthoen. Daarentegen is het een prima vleesras en sierkip. Indische vechters worden vaak ingezet om andere vleesrassen te veredelen om een betere bespiering te verkrijgen. Naar mensen toe is de Indische vechter kalm en rustig en kan het dier snel tam gemaakt worden. Naar andere hoenders en dieren toe kan de Indische vechter echter vrij agressief zijn, waarbij er gevechten op leven en dood kunnen ontstaan.

Inhoud

Andere benamingen

De Indische vechter staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Indisch vechthoen
  • Indische vechthoender
  • Indian game
  • Combattant indien
  • Indische Kämpfer
  • Combatiente Indio
  • Combattente Indiano
  • Bojowiec Indyjski
  • Indiske Kaemper
  • Indická bojovnicka
  • Indické bojovnice
  • Indiai harcos
  • Indiyski borec
  • Combatanta Indiana

Land van herkomst

De Indische vechter komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

Aan het einde van de achttiende eeuw namen Engelse koopvaardijschepen vele vechthoenders uit Azië mee terug naar Engeland. In de meeste gevallen ging het hier om aseels van diverse fokrichtingen. Deze Aziatische vechthoenders, de aseels, waren in gevechten superieur aan de Engelse vechthoenders. Het kwam dan ook zeer weinig voor dat Engelse vechthoenders het konden winnen van de Aziatische vechthoenders. Mede om deze reden startten een aantal Engelse fokkers om deze aseels met onder andere Oud-Engelse vechthoenders te kruisen. Deze fokkers kwamen vooral voor in de graafschappen Cornwall en Devon.

De aseels die gebruikt werden in deze kruisingen, waren allemaal van het madras-type, de aseel die het grootst, breedst en zwaarst was. De hoenders die uit deze kruisingen geboren werden, waren daarom enorm breed en vrij laag gesteld. Naar verluidt stroomt er ook maleier-bloed door de aderen van dit prachtige vechthoen. Het ras kreeg de naam Indische vechter. Echter was het geen goede bouw voor een vechthoender: in gevechten waren de Indische vechters te traag en te log. Daarom is het ras nooit echt gefokt en ingezet als vechthoen.

De fokkers zagen echter wel wat in de unieke houding en bouw van de Indische vechter, en besloten dus omwille van de bouw en enorme breedte het ras verder te ontwikkelen als vleesproducent. Zo heeft de Indische vechter onder andere aan de wieg gestaan van de moderne breedborstige slachthybriden. Ook heeft de Indische vechter aan de wieg gestaan van bijvoorbeeld de barnevelder.

Uiterlijk

Als je naar het Indisch vechthoen kijkt, zie je een kip met een massieve bouw en enorme brede beenstelling. Het ras wordt ook wel de buldog onder de kippenrassen genoemd. Hanen van dit ras wegen 4 tot 4,5 kilogram, hennen wegen iets lichter met 3 tot 3,5 kilogram.

De bouw van een Indische vechter valt het beste te omschrijven als kubusvormig. Dat wil zeggen dat de romp ongeveer net zo lang als breed en diep is. De ruglijn behoort volgens de rasbeschrijving iets af te lopen en de schouders moeten goed ontwikkeld zijn. De schouders moeten iets van het lijf af staan en bovendien iets boven de ruglijn uitsteken.

Indische vechters hebben een dikke hals van normale lengte. De kop behoort redelijk fors en breed te zijn; door de brede schedel heeft de Indische vechter ook wenkbrauwen, waaronder de ogen wat verzonken liggen. Bovenop de kop staat een drierijige kam die nogal klein is aangelegd. De oorlellen zijn altijd rood, de ogen zijn parelkleurig en moeten altijd een felle uitdrukking hebben.

Ze hebben een korte, samengevouwen staart. De dijen zijn kort, breed en gespierd en de looppoten zijn kort, dik en rond en hebben een gele kleur. De stelling van een Indische vechter is zeer breed, waarbij de looppoten zich duidelijk zichtbaar aan de buitenzijde van het lijf bevinden. De dieren hebben een sterk ontwikkelde bespiering. De bevedering is zeer hard en krap. De bevedering van de Indische vechter is zelfs zo hard dat de staart- en slagpennen zeer makkelijk breken.

Kleuren

De Indische vechter komt voor in de volgende kleurslagen:
  • Dubbelgezoomd
  • Rood-witdubbelgezoomd
  • Wit
  • Roodwitgezoomd

De rood-witdubbelgezoomde kleurslag wordt ook wel aangeduid met de term ‘jubilee’. Dit komt doordat de eerste keer dat deze kleurslag op een tentoonstelling te bewonderen was, hetzelfde jaar was waarin de Engelse koningin Victoria haar 60-jarige regeringsjubileum vierde.

Karakter

De Indische vechter is van nature erg rustig en kalm, en bij een rustige benadering van de verzorger kan de Indische vechter zeker zeer handtam worden. Dit rustige en kalme karakter toont de Indische vechter echter vooral naar mensen, naar soortgenoten toe kan het ras zeer agressief uit de hoek komen. Wanneer er gevechten optreden, zijn dit vaak gevechten op leven en dood.

Dit ras kan prima in een kleinere ren gehouden worden, maar er moet wel op gelet worden dat de dieren niet te snel vervetten, doordat ze te weinig beweging krijgen. Het is daarom ook het beste om de dieren in een vrije uitloop te houden, waarbij de bodem is ingezaaid met gras. Dit geeft ze meer afleiding en ze gaan hier graag in scharrelen.

De dieren zijn zeer gehard en verdragen allerlei weersinvloeden. Zelfs in de winter kunnen ze prima overleven, ondanks hun wat krappe bevedering. De kippen zijn geen vliegers, omdat ze hier simpelweg te zwaar voor zijn.

Broedsheid en eieren

De hennen van de Indische vechter zijn geen goede legsters: ze leggen maximaal 50 eieren per jaar. De eitjes hebben een gewicht van ongeveer 50 gram en hebben een lichtbruine eischaal. De leg vindt vooral in het voorjaar en in de vroege zomer plaats. Voor het voortbestaan van dit ras zijn het voldoende eieren.

Broedsheid komt minder vaak voor bij dit ras. Wanneer de hen wel broeds wordt, kan zij minder goed haar eieren warm houden door haar krappe bevedering. Wanneer je wilt fokken met de Indische vechter, is het raadzaam om de eieren te laten uitbroeden in een broedmachine, of door een pleegmoeder zoals het zijdehoen in te schakelen.

Gebruiksmogelijkheden

In eerste instantie ontwikkeld als vechthoen, maar door de brede bouw hier erg ongeschikt voor. Tegenwoordig wordt het ras vooral gehouden en gefokt als sierras en als veredelaar van andere vleesrassen. De Indische vechter wordt bovendien ook wel gehouden als vleesras.

Indische vechtkriel

Er bestaat ook een verdwergde variant van de Indische vechter, namelijk de Indische vechtkriel. Dit is een exacte kopie van de Indische vechter, alleen in een maat kleiner.

Voeding van de Indische vechter

Om de enorme brede en diepe bouw van een Indische vechter te bereiken, is meer nodig dan een handje graan en de vrije uitloop. De dieren hebben behoefte aan een grote hoeveelheid koolhydraten: dit bevordert de ontwikkeling van de enorm brede borstspier. Echter moet je ook niet te veel voeding geven en ervoor waken dat de dieren te snel opgroeien en op een te jonge leeftijd al erg zwaar worden. Het skelet moet namelijk sterk genoeg kunnen worden om het gewicht te dragen. Wanneer het dier te snel te veel spieren aanmaakt, heeft het skelet onvoldoende tijd om zich aan te passen en sterk genoeg te worden. Het resultaat is dan zeer zwakke botten die gemakkelijk kunnen breken of andere problemen kunnen krijgen.

Fokken van het Indisch vechthoen

Het is erg lastig om Indische vechters te fokken. Doordat de dieren extreem breed zijn en behoorlijk laag gesteld zijn, is het erg lastig. De haan kan door zijn bouw zeer lastig de hen treden en haar bevruchten. Wanneer je met de Indische vechter wilt fokken, kan je voor de foktoom het best een brede haan selecteren die niet al te laag is gesteld. Op deze manier is het makkelijker om de hen beter te laten bevruchten door de haan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Moderne Engelse vechtkrielKippenras: Moderne Engelse vechtkrielDe moderne Engelse vechtkriel is één van de kleinste krielkipjes ter wereld met een gewicht van 550 tot 625 gram. De die…
De Ko Shamo krielkipIn de loop der tijd zijn er door de mens vele kippenrassen gefokt. Rond 1600 is in Japan de Shamo en de kleinere variant…
Kippenras: MaleierKippenras: MaleierDe maleier is een van oorsprong vechthoender uit Azië, en wordt tegenwoordig over de gehele wereld gehouden. In feite wo…
Alles wat je altijd wilde weten over de Engelse BuldogAlles wat je altijd wilde weten over de Engelse BuldogBij een Engelse Buldog denk je al gauw aan rimpels, heel veel rimpels. Maar er is nog veel meer. De Engelse Buldog is ee…
Kippenras: Aseel en Madras aseelKippenras: Aseel en Madras aseelDe aseel en Madras aseel worden onder hetzelfde ras gerekend, maar verschillen alleen qua type een klein beetje. Het is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RGZV Frankenthal Derivative Work: Hic Et Nunc, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Indischvechthoen
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/indischvechthoen.html
  • http://vechthoendervriendenkringbelgie.tripod.com/rassen/rasinfo.htm
  • https://www.frieslandshow.nl/hoenders/h-i-j-k/indische-vechthoenders/
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=45275
  • http://malindko.blogspot.com/2012/01/indische-vechter-groothoen.html
  • http://www.vivfn.be/node/456
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Indisch_vechthoen

Reageer op het artikel "Kippenras: Indische vechter (Indisch vechthoen)"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 02-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!