InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Houdankriel

Kippenras: Houdankriel

Kippenras: Houdankriel De houdankriel is een verdwergde versie van de grote houdan, een vrij fors vleeshoen. De dieren hebben een rustig en vertrouwelijk karakter, de hennen staan bekend als goede legsters en ze komen in vier verschillende kleuren voor: zwartbont, wit, parelgrijs en blauwbont. Het is een fraai krielkipje om naar te kijken, met zijn mooie kuif en baard. Ook de bekerkam is een uniek verschijnsel dat maar bij een zeer beperkt aantal kippenrassen voorkomt. Ondanks hun leuke uiterlijk, kleine en handzame formaat en leuke karakter zijn houdankrielen zeer zeldzaam en komen ze in de meeste landen niet of handjesmaat voor.

Inhoud

Andere benamingen

De houdankriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Houdan kriel
  • Houdan bantam
  • Kriel houdan

Land van herkomst

De houdankriel komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

De houdankriel is rond 1940 ontwikkeld in Engeland. Daar wilden fokkers een verdwergde versie van de grote houdan fokken. Dit deden ze door te klein gebleven ‘grote’ houdans te gebruiken, en deze dieren te kruisen met kleine krielrassen en baardkuifkrielen. Welke krielrassen er precies hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de houdankriel is echter nooit helemaal duidelijk geworden.

De houdankriel is vrij zeldzaam en is nooit erg populair geweest. In de meeste landen wordt de houdankriel niet of nauwelijks gefokt.

Uiterlijk

Als je naar de houdankriel kijkt, zie je een krielkipje dat op het eerste gezicht voornamelijk doet denken aan de Nederlandse baardkuifkriel. De bouw van de houdankriel is echter iets voller en de dieren zijn dieper gesteld. De ruglijn van een houdankriel moet volgens de rasbeschrijving vrij lang zijn en bijna horizontaal gedragen worden. De dracht van de vleugels is overigens ook vrijwel horizontaal. Hun staart wordt vrij goed gespreid en middelhoog gedragen. De hanen van dit ras hebben een rijke sierbevedering, waarbij er veel sikkelveren in de staart aanwezig zijn.

De looppoten van een houdankriel zijn voorzien van vijf tenen, de laatste teen moet volledig los staan van de vierde teen en schuin achterwaarts geplaatst zijn. Zwartbonte dieren van dit ras moeten vleeskleurige benen hebben die overigens voorzien zijn van kleine zwarte vlekjes.

De hals van de houdankriel is vrij kort en dik, en de hals draagt een vrij forse kop, die getooid is met een grote kuif en een volle, driedelige baard. De kuif moet zo rond mogelijk zijn en groeit op de schedelknobbel, wat in feite een verhoging van het schedeldak van de kip is. Voor de kuif is een kam geplaatst die uit twee verticaal groeiende kambladen is opgebouwd, die aan de onderzijde met elkaar vergroeid zijn. Deze kamvorm wordt ook wel aangeduid als een bladerkam, omdat de kambladen sterk getand zijn en lijken op het blad van een eikenboom. De baard is een typische driedelige baard, waarbij de kinbaard duidelijk zichtbaar moet zijn en recht naar beneden moet hangen.

Houdankrielen worden gezien als kleine krielkipjes, waarbij de hanen een gewicht van 875 tot 975 gram hebben, hennetjes zijn iets lichter met een gewicht van 800 tot 875 gram.

Kleuren

De houdankriel komt voor in vier verschillende kleurslagen, namelijk:
  • Zwartbont
  • Wit
  • Parelgrijs
  • Blauwbont.

In de praktijk komen er echter eigenlijk alleen zwartbonte houdankrielen voor.

Karakter

De houdankriel staat erom bekend een van nature rustig, kalm en vriendelijk krielkipje te zijn. Door hun vriendelijke en rustige karakter zijn ze gemakkelijk tam te maken. Mede hierdoor – en door hun handzame formaat – zijn houdankrielen prima geschikt om door kinderen verzorgd te worden.

Doordat ze een kuif en een baard hebben, kunnen de dieren het beste gehouden worden in een droge, overdekte ren. Wanneer ze in een natte omgeving verblijven, of wanneer er teveel vuil in het hok aanwezig zit, gaat dit in de baard en kuif zitten, wat voor veel hinder bij de houdankriel kan zorgen.

Broedsheid en eieren

Houdankrielen staan erom bekend redelijk goede legsters te zijn. Ze leggen zo’n 160 witte eitjes per jaar, met een gemiddeld gewicht van 35 gram. De hennen staan er ook om bekend goed broeds te worden, en voeren deze taak ook naar behoren uit. Als moederkloek is ze heel betrokken bij de opvoeding van haar kuikens.

Gebruiksmogelijkheden

De houdankriel is oorspronkelijk gefokt als vleesras en als sierras. Toch kan er bij de houdankriel ook gesproken worden van een legkipje.

Aangepaste waterbakken en voerbakken

Doordat de houdankriel de trotse eigenaar is van een prachtige kuif en baard, moet hier met eten en drinken rekening mee gehouden worden. Er zijn speciale waterbakken en voerbakken ontwikkeld voor kippenrassen met kuif en/of baard. De openingen zijn vaak wat kleiner, waardoor voorkomen wordt dat baard en kuif bevuild raken.

Houdan

De houdankriel heeft ook een grotere broer, namelijk de houdan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: BrabanterkrielKippenras: BrabanterkrielDe brabanterkriel is een Nederlands kippenras en een verkleinde of dwergvorm van de grote brabanter, en is ontstaan uit…
Kippenras: Nederlandse of Hollandse baardkuifkrielKippenras: Nederlandse of Hollandse baardkuifkrielDe Nederlandse baardkuifkriel komt niet - zoals de naam doet vermoeden - uit Nederland, maar is ontwikkeld in Engeland.…
Kippenras: CrèvecoeurKippenras: CrèvecoeurDe crèvecoeur is een schitterend hoenderras uit Frankrijk met een opvallende kuif en driedelige baard. Eén van de beste…
Kippenras: BurmakrielKippenras: BurmakrielDe burmakriel is een leuk krielkipje om te zien met een volle bevedering, kuif, baard en zelfs gierhakken. De dieren kom…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jean Bungartz, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Houdan
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/kippen-etc/kippen/houdan-kriel.html#.XUMwAugzbIU
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/houdankrielen.html
  • https://kippenfokkerij-de-kriel-jouwweb.jouwweb.nl/geschiedenis-van-de-houdan
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/houdan

Reageer op het artikel "Kippenras: Houdankriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 02-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!