InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Jersey giant

Kippenras: Jersey giant

Kippenras: Jersey giant De Jersey giant staat bekend als het grootste kippenras ter wereld, en wordt dan ook regelmatig ingezet om andere rassen te verbeteren qua volume. De dieren zijn goed tam te krijgen, zijn leuke, zachtaardige en vriendelijke kippen. Ze komen voor in drie kleurslagen: wit, zwart en blauwgezoomd. De hennen van dit ras staan bekend als zeer goede legsters met een legcapaciteit van zo'n 200 eieren per jaar. De geschiedenis van dit ras gaat terug tot 1880, waar het ras ontwikkeld is uit onder andere Java's, Brahma's, Croad Langshans en Indische vechters.

Inhoud

Andere benamingen

De Jersey giant staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Jersey giants
  • Jersey giante
  • Jersey Kaemper
  • Jersey Orias
  • Jersey Urias
  • Dzerzijska velika
  • Dzerzejka
  • Zerzesjsti obri
  • Dzharzeyski gigant

Land van herkomst

De Jersey giant komt oorspronkelijk uit de Amerikaanse staat New Jersey.

Geschiedenis

De Jersey giant is een kippenras uit de Noord-Amerikaanse staat New Jersey. Het ras is rond 1880 ontstaan en ontwikkeld door onder andere de volgende rassen met elkaar te kruisen: Javahoeners, Brahma’s en Croad Langshans. Naar verluid zijn er ook Indische vechthoenders gebruikt om het ras verder te ontwikkelen.

Jersey giants werden gefokt met als doel een zwaar vleesras te ontwikkelen, en met succes. De Jersey giant wordt gezien als het grootste hoenderras ter wereld. Al rond 1920 vond de Jersey giant zijn weg naar Europa. Zowel in de Verenigde Staten als in Europa is de Jersey giant lange tijd zeer populair geweest als vleeshoen. Tegenwoordig is het ras minder geliefd als vleeshoen, door de opkomst van hybride rassen met een betere groei, maar de Jersey giant wordt in de eenentwintigste eeuw nog steeds veelvuldig gehouden als sierras.

Uiterlijk

Als je naar de Jersey giant kijkt, is het eerste wat opvalt zijn grote formaat en het enorme volume. De dieren zijn groot, breed, diep en lang gebouwd. De haan weegt 5 tot 5,75 kilogram, de hen is iets lichter met een gewicht van 3,5 tot 4,5 kilogram.

De rasbeschrijving omschrijft dat de rug lang en vrijwel vlak moet zijn, de borst is diep en goed afgerond. Doordat de Jersey giant een lange rug en diepe borst heeft, krijgt het dier een rechthoekige vorm, ook wel aangeduid als het baksteentype. De vleugels behoren goed tegen het lijf opgetrokken gedragen te worden.

De staart van een giant is vrij groot, wordt goed gespreid en middelhoog gedragen. De haan heeft een staart die goed is afgedekt met sikkels en bijsikkels. In verhouding tot het lijf is de kop aan de kleine kant. De kop is getooid met een middelgrote, enkele kam. De oorlellen en het gezicht behoren een levendig rode kleur te hebben, terwijl de ogen bruin tot donkerbruin zijn. Hoe donkerder de kleurslag, hoe donkerder de oogkleur moet zijn. De pootkleur is wilgengroen tot zwart, maar er moet altijd een groene weerschijn op de poten aanwezig zijn.

Kleuren

Oorspronkelijk kwam de Jersey giant alleen in de kleur zwart voor, maar halverwege de twintigste eeuw is ook de witte kleurslag ontwikkeld. Wat later is ook de blauwgezoomde kleurslag erkend. Zwarte exemplaren moeten zo diepzwart mogelijk zijn, waarbij er altijd een groenachtige glans op de veren aanwezig moet zijn, vergelijkbaar met het groenglanzende zwarte schild van sommige kevers.

Karakter

De Jersey giant heeft door zijn formaat behoorlijk wat ruimte nodig. Door het gewicht vliegt de Jersey giant niet, waardoor hij prima de vrije uitloop kan genieten. Een hekje van zo’n 60 centimeter hoog is voldoende om de kippen op het terrein te houden. Ze zijn van nature erg rustig en onderling verdraagzaam. Wanneer je als verzorger hier de tijd voor neemt, en de dieren rustig benadert, kan de Jersey giant goed tam worden.

Broedsheid en eieren

De hennen van de Jersey giant staan erom bekend redelijk goed te leggen. Ze leggen zo’n 200 eieren op jaarbasis, waarbij de eieren soms wel 70 gram kunnen wegen. De meeste eieren wegen echter tussen de 58 en 63 gram. De eischalen zijn (licht)bruin van kleur.

Als broedsters doen ze het redelijk goed, alhoewel de kans op eibreuk sneller ontstaat bij dit ras, door het grote gewicht van de hennen.

Gebruiksmogelijkheden

Oorspronkelijk gefokt als vleesras, maar ook als legras kan dit ras zeker gebruikt worden. Het wordt daarom ook wel aangeduid als dubbeldoelras. Bovendien doet de Jersey giant ook zeker goed dienst als sierras.

Veredelaar van andere rassen

De Jersey giant wordt op grote schaal ingezet om andere rassen te veredelen. En dan met name het gewicht en volume over te dragen aan de andere hoenderrassen. Eén van de bekendere voorbeelden van zo’n kruising is dat het heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de australorp.

De zwaarste Jersey Giant

Rond 1923 was er een Jersey giant-haan die gekapoeneerd (gecastreerd) was. Hoewel bekend is dat gekapoeneerde hanen zwaarder worden dan hun intacte seksegenoten, behaalde deze kapoen een zeer hoog gewicht. Met een leeftijd van 9 maanden had deze Jersey giant een gewicht van 7,5 kilogram en op volwassen leeftijd een gewicht van maar liefst 9 kilogram!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Kippenras: Twents hoenKippenras: Twents hoenHet Twents hoen is een hoenderras dat zowel Nederland als Duitsland als land van herkomst heeft. Dit heeft als reden dat…
Jersey Shore's DJ Pauly DDe Jersey Shore heeft veel interessante cast leden, maar degene die daar altijd bovenuit springt is DJ Pauly D met zijn…
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenKippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenHet Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Dre…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DanielPenfield, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Boek de kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Jersey_Giants
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/jersey-giant
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Jersey_Giant
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/jerseygiant.html
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/kippen-etc/kippen/jersey-giant.html#.XUNeeegzbIU
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=65589

Reageer op het artikel "Kippenras: Jersey giant"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 05-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!