InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Oud-Engelse vechtkriel

Kippenras: Oud-Engelse vechtkriel

Kippenras: Oud-Engelse vechtkriel Oud-Engelse vechtkrielen zijn in feite geen vechtkrielen, maar sierkipjes met de bouw van een vechtras. De dieren zijn voor vechthoenders ook zeker niet agressief; ze zijn misschien wat feller dan andere rassen, maar van een agressief vecht-karakter is zeker geen sprake. Dit krielkipje komt voor in een breed scala aan kleurslagen en hennetjes zijn goede broedsters en moederkloeken.

Inhoud

Andere benamingen

De oud-Engelse vechtkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Carlisle Old English Game bantam
  • Old English vechtkriel
  • Old English Game bantam
  • Kriel Old English vechthoen
  • Kriel oud Engelse vechter

Land van herkomst

De oud-Engelse vechtkriel komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

Ondanks dat de oud-Engelse vechtkriel de benaming ‘vechtkriel’ heeft, is er bij dit ras vooral sprake van een tentoonstellingsdier in plaats van een vechtras dat wordt ingezet bij hanengevechten. Daarom is de oud-Engelse vechtkriel ook eerder een tentoonstellingsras dan een vechthoender, hoewel hij nog wel het stempel van een vechthoender draagt en in die categorie wordt ingedeeld.

Het is anno 2019 nog steeds onbekend hoe de oud-Engelse vechtkriel is ontstaan, maar het is aannemelijk dat het ras is gefokt uit te klein gebleven grote oud-Engelse vechters. Toch ontbreekt hiervoor het bewijs.

Uiterlijk

Oud-Engelse vechtkrielen zijn zeer populaire krielkipjes. Dit heeft het dier hoogstwaarschijnlijk te danken aan zijn typische bouw, die niet met een ander ras te vergelijken is. Wanneer je de oud-Engelse vechtkriel vasthoudt, voel je de enorme massa spieren en de hardheid van het lijf. Ook zijn de dieren in het front, bij de borst, erg breed van bouw. Naast de brede bouw is het dier ook zeer kort, wat zich ook uit in het borstbeen die aanzienlijk korter is dan het borstbeen van andere kippenrassen.

Ter hoogte van het zadel is een sterke versmalling waarneembaar in de richting van de staart. Van bovenaf gezien heeft de oud-Engelse vechtkriel dan ook een ietwat driehoekige vorm, wat ook wel wordt aangeduid als het strijkijzermodel. De ruglijn loopt af en de vleugels behoren volgens de rasbeschrijving strak tegen het lijf aan gedragen te worden. De schouders van een oud-Engelse vechter zijn goed afgerond en moeten iets boven de ruglijn uitsteken, ook worden de schouders wat van het lijf af gedragen.

Oud-Engelse vechtkrielen hebben een halfhoog gedragen staart die ook iets wordt samengevouwen. De staartlijn loopt in een vloeiende, holronde lijn over in de ruglijn. Hanen hebben een krappe sierbevedering in de staart en aan de hals, één van de kenmerken van een typisch vechthoenras. In de staart zijn bij de haan vrij korte hoofdsikkels aan, die al verbuigen voordat het eind van de staartstuurveren is bereikt.

Deze krielkippen hebben een middelhoge stelling en de looppoten vertonen een duidelijke hoek met de dijen. Bovenop de kop staat een enkele, vrij kleine kam. De oorlellen zijn rood en de ogen hebben een felle uitdrukking. Hanen van dit ras hebben een gewicht van 900 tot 1000 gram, hennen wegen 700 tot 800 gram.

Kleuren

Omdat er bij vechthoenders vooral gefokt wordt op karakter en bouw, wordt er op tentoonstellingen bij dit ras minder gelet op een goede kleur. De oud-Engelse vechtkriel komt voor in een breed scala aan kleurslagen, namelijk:
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Blauwpatrijs
  • Tarwe
  • Wit
  • Roodgeschouderdzilverpatrijs
  • Blauwtarwe
  • Zwart
  • Koekoekpatrijs
  • Witpatrijs
  • Patrijsbont
  • Berken
  • Zwartroodhalzig
  • Zilverblauwroodhalzig
  • Goudberken
  • Blauw
  • Donkerpatrijs
  • Koekoek
  • Zwart met messing rug
  • Blauw met messing rug
  • Polecat
  • Blauw polecat
  • Zwartzilverhalzig
  • Blauwberken
  • Zilvertarwe
  • Wittarwe
  • Geelpatrijs
  • Koekoekzilverpatrijs
  • Zwartbont
  • Gingerrood
  • Roodgeschouderdberken
  • Geelzwartstaart
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Witpatrijs
  • Blauwpatrijs
  • Patrijsbont
  • Wildkleur
  • Zilverwildkleur

Karakter

Oud-Engelse vechtkrielen staan erom bekend heel tam te worden richting de mens. Ook zullen ze erg vriendelijk zijn naar mensen toe. Het kost een verzorger ook weinig tijd om de dieren handtam en vertrouwelijk te maken. Daardoor is de oud-Engelse vechtkriel ook zeker een geschikt ras voor kinderen.

Qua naam is het een vechtkriel, maar aan het karakter van het dier is niet altijd op te merken dat het om een vechter gaat. Dit omdat het ras van oudsher gefokt is op de uiterlijke kenmerken van een vechthoender, en niet op het agressieve karakter wat kenmerkend is voor een vechthoen. Jonge hanen die aan het opgroeien zijn willen weleens vechten, maar dit gedrag wordt ook vaak bij jonge landhoenhanen waargenomen. Zelfs hennen van dit ras zijn onderling goed verdraagzaam. Het is dan ook goed mogelijk om oud-Engelse vechtkrielhennen samen met hennen van een ander ras te houden.

Dieren van dit ras worden vooral gehouden door mensen die het aparte uiterlijk van de kriel aantrekkelijk vinden, en die op zoek zijn naar een kipje dat goed tam te krijgen is. Oud-Engelse vechtkrielen zijn zeer gehard en vitaal en stellen weinig eisen aan hun huisvesting en verzorging. Hanen staan bekend als redelijk zachte kraaiers die het bovendien weinig doen.

Broedsheid en eieren

Hennen van dit ras leggen zo’n 50 tot 70 eitjes per jaar, en dan met name in de zomer en lente. Broedsheid komt bij dit ras wel vaak voor, waardoor het ras prima in staat is de eieren zelf uit te broeden. Als moederkloek voert de oud-Engelse vechtkriel ook haar taak naar behoren uit.

Gebruiksmogelijkheden

Hoewel de oud-Engelse vechtkriel officieel bestempeld is als vechtras, kan het ras beter ingedeeld worden in de categorie tentoonstellingsras of sierras.

Bijzonderheden

Sommige oud-Engelse vechtkrielen hebben een baard en/of kuif.

Oud-Engels vechthoen

Er bestaat ook een grote variant van de oud-Engelse vechtkriel, namelijk het oud-Engels vechthoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Moderne Engelse vechtkrielKippenras: Moderne Engelse vechtkrielDe moderne Engelse vechtkriel is één van de kleinste krielkipjes ter wereld met een gewicht van 550 tot 625 gram. De die…
Kippenras: Modern-Engels vechthoenKippenras: Modern-Engels vechthoenHet modern-Engelse vechthoen is in Engeland gefokt nadat er een nieuwe wet werd aangenomen die de hanengevechten verbood…
Kippenras: Indische vechtkrielKippenras: Indische vechtkrielDe Indische vechtkriel wordt ook wel 'Indian Game bantam' of 'Cornish bantam' genoemd en kent zijn oorsprong in Engeland…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 4028mdk09, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0/bewerkt)
  • Boek de kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/o-p-r-s/oud-engelse-vechtkrielen/
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/12N03A03.pdf
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Oud_Engels_Vechthoen

Reageer op het artikel "Kippenras: Oud-Engelse vechtkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!