InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Minorcakriel

Kippenras: Minorcakriel

Kippenras: Minorcakriel De minorcakriel is de verdwergde vorm van de minorca, en valt onder de sier- en legrassen. Het zijn vrij beweeglijke krielkipjes die veel, vaak en hoog vliegen. Daarom kunnen ze ook beter in een afgesloten ren gehouden worden. Minorcakrielen komen voor in diverse kleurslagen, maar zwart is de meest populaire kleurslag en komt dan ook het meest voor. Als legsters doen minorcakriel-hennen het uitstekend met zo'n 160 eitjes per jaar. Als broedster zijn ze minder geschikt, daar ze vaak niet tot nauwelijks broeds worden.

Inhoud

Andere benamingen

De minorcakriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Kriel minorca
  • Minorca bantam
  • Minorca kriel
  • Minorcabantam
  • Minorka bantam

Land van herkomst

De minorcakriel is zowel in Duitsland als in Engeland ontstaan.

Geschiedenis

De minorcakriel is in twee landen ongeveer tegelijkertijd ontstaan, zowel in Duitsland als Engeland. De ontwikkeling van de minorcakriel is onafhankelijk van elkaar tot stand gekomen. Zo is in Engeland de minorcakriel ontwikkeld door liefhebber McFarlane, hij bracht in 1910 de eerste zwarte en witte minorcakrielen in op een tentoonstellingen. Een paar jaar later werden de minorcakrielen op tentoonstellingen in Duitsland waargenomen.

Hoewel er geen exacte gegevens bestaan over de ontwikkeling van de minorcakriel, en welke rassen daaraan hebben bijgedragen, is het wel duidelijk dat er te klein gebleven grote minorca’s gebruikt zijn bij de ontwikkeling van de minorcakriel.

Al sinds het ontstaan van de minorcakriel waren de witte exemplaren minder populair, zo rond de jaren 40 was deze witte kleurslag zelfs helemaal verdwenen. Pas in de jaren 70 van de twintigste eeuw is de witte kleurslag weer teruggefokt. Pas na deze periode zijn ook andere kleurslagen in het ras gefokt.

Uiterlijk

Wanneer je naar de minorcakriel kijkt, zie je een vrij hoog gesteld en slank gebouwd ras. De dieren hebben een ietwat opgerichte houding. Ze lijken wel wat op de leghornkriel.

In verhouding tot het formaat van hun lijf en kop zijn de kopversierselen opvallend groot. In Duitsland mag de minorcakriel een rozenkam of een enkele kam hebben, in Engeland wordt alleen de enkele kam erkend. In het geval van een enkele kam is deze groot en valt hij bij de hen aan de achterzijde om. De oorlellen behoren volgens de rasbeschrijving ook groot te zijn. De oorlellen hebben een ovale vorm en ze zijn dik en glad van structuur en hebben een witte kleur.

De ogen van minorcakrielen met een donkere kleurslag zijn donkerbruin van kleur, dieren met een lichtere kleurslag mogen ogen van een lichter bruine kleur hebben. Dieren met een donkere kleurslag hebben blauwgrijze benen, dieren met een lichtere kleurslag kunnen gele benen hebben.

Een minorcakriel heeft een slank, gestrekt type en een vrij lange rug. De staart moet middelhoog gedragen worden, waarbij de staartveren worden samengevouwen. Er ontstaat op die manier een smalle staart.

Kleuren

De minorcakriel kan in de volgende kleurslagen voorkomen:
  • Zwart
  • Blauw
  • Gestreept
  • Buff
  • Parelgrijs
  • Koekoek
  • Wit

De zwarte kleurslag is wereldwijd de meest voorkomende kleur binnen dit ras. De parelgrijze kleur is in Nederland ontstaan.

Karakter

De minorcakriel heeft een sierlijk en elegant voorkomen. Toch worden ze helaas maar weinig gefokt. De dieren staan erom bekend erg hoog te kunnen vliegen, om die reden kunnen ze ook het beste in een afgesloten ren gehouden worden.

Wanneer je als verzorger de kipjes rustig benadert en aandacht aan ze besteedt, kunnen ze redelijk vertrouwelijk worden.

Broedsheid en eieren

De hennen staan bekend als goede legsters, met zo’n 160 witte eieren per jaar. Het gewicht van de eitjes bedraagt ongeveer 35 gram. Hennen worden echter zelden broeds, en wanneer zij dit wel worden, voeren zij hun taak vaak niet goed uit. Wanneer je kuikens wilt, is het dan ook het beste om de eieren te laten uitbroeden door een broedmachine, of door een pleegmoeder in te schakelen. Zo staan zijdehoenders erom bekend vaak en goed broeds te zijn, waardoor ze vaak als pleegmoeder worden ingeschakeld.

Gebruiksmogelijkheden

De minorcakriel is van oorsprong ontwikkeld als sierras, maar kan ook zeker goed gehouden worden als legras.

Bevriezing van de kopversierselen

De grote kam, lange kinlellen en grote oren van de minorcakriel zijn erg gevoelig voor vorst. Wanneer het in de winter vriest, moet je zeker voorzorgsmaatregelen treffen om ervoor te zorgen dat deze kopversierselen niet bevriezen en afvallen. Dit kan je heel simpel doen door de kopversierselen in te smeren met een dun laagje vaseline (zonder zuur). Ook kunnen er speciale waterbakken neergezet worden die ervoor zorgen dat de kinlellen niet nat kunnen worden.

Overige informatie

In Engeland is de minorcakriel redelijk populair, maar daarbuiten komt het ras niet tot nauwelijks voor.

Minorca

Er bestaat ook een grote variant van de minorcakriel, namelijk de minorca.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Kippenras: La FlèchekrielKippenras: La FlèchekrielDe La Flèchekriel staat ook wel bekend onder de bijnamen 'duivelskopkriel' of 'satanskriel'. Deze bijnamen heeft dit ras…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Yioschi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Minorca
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/minorcakrielen.html
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=57714&start=10
  • http://www.okpv.nl/rassen
  • http://www.seniorennet.nl/Pages/Huisdieren/Kippen/rassen_minorca.php

Reageer op het artikel "Kippenras: Minorcakriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 07-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!