Kippenras: Sier- en langstaartrassen

Kippenras: Sier- en langstaartrassen Kippen zijn er in vele soorten en maten en er bestaan dan ook honderden kippenrassen wereldwijd. Een groot deel van de kippen werd vroeger als typisch nutras gebruikt (vleeskip, legkip of dubbeldoelras), maar tegenwoordig worden veel van de rassen in mindere mate gebruikt voor hun nut, maar meer als sierkip gehouden. Naast sierkippen zijn er ook nog speciale langstaartrassen: kippenrassen die bekend staan om hun zeer lange staarten. Waar kan je sier- en langstaartrassen aan herkennen en welke rassen komen het meest voor?

Inhoud

Een grote variatie

De groep sier- en langstaartrassen bevat een grote variatie aan kippenrassen. De rassen hebben slechts gemeen dat ze van oorsprong niet om een nuteigenschap als leggen, vleesproductie of een combinatie hiervan (dubbeldoelrassen) of vechten werden gehouden. Ook rassen die in eerste instantie wel hiervoor gebruikt werden, maar tegenwoordig niet meer rendabel zijn voor de commerciële kippenhouderij, worden nu vaak tot de sierrassen gerekend. Een aantal van de rassen die in deze rasgroep gedeeld kunnen worden, zijn al eeuwenoud.

In Europa, en dan vooral op het vasteland van Engeland, was het in de achttiende en negentiende eeuw erg hip om op buitenplaatsen te wonen als men rijk was. Deze buitenplaatsen werden opgevrolijkt en opgesierd met allerlei luxe om te pochen met de rijkdom van de mensen. Het buitenverblijf werd daarom ook vaak gebruikt als plek om exotische bomen en struiken te plaatsen. Ook werden er vaak kippen gehouden die maar een doel hadden: exotisch ogen en zeer mooi zijn. Op een aantal oude schilderijen is dit prima terug te zien en het verschaft ons tegenwoordig veel historische informatie over een aantal sierkippen en langstaartrassen. Zo kunnen we onder andere Hollandse witkuiven, Nederlandse baardkuifkrielen en -hoenders en chabokrielen tegen op schilderijen uit de 18e eeuw bewonderen.

In Japan bijvoorbeeld werden bepaalde kippenrassen ontwikkeld die uiterst bewerkelijk in de verzorging waren en zeker geen nuteigenschappen hadden. Deze kippenrassen werden puur voor het plezier en het vermaak van het kippenhouden en verzorgen in huis genomen. Dit laatste de kip in huis nemen gebeurde soms zelfs letterlijk. De meest bekende voorbeelden hiervan zijn de Japanse langstaarthoenders. Zo zijn de hanen van de Onagadori en de Phoenix erg bekend. Ze hebben de eigenschap dat ze hun sikkelveren niet ruien, waardoor deze hun hele leven blijven doorgroeien en vele meters lang kunnen worden. In Japan is het een traditie om de beste hanen van deze rassen in speciale hokjes opgekooid te houden op het moment dat hun staart zo lang is dat hij over de grond sleept (vaak gebeurt dit als de hanen een leeftijd van zes maanden bereiken). Elke haan heeft zijn eigen hok en de hokken hebben wel wat weg van een staande klok. Bovenin het hokje zit de haan op stok, en soms zit er een gedeeltelijke vloer vlak onder de stok. In alle gevallen heeft de kooi de bedoeling dat de staart vrij naar beneden kan hangen zonder dat deze vuil wordt of kan beschadigen. Om de hanen de nodige beweging te verschaffen worden de dieren dagelijks uit hun hokje gehaald. De verzorger van de haan draagt de staart voor de haan om hem te ontlasten van het gewicht ervan, en natuurlijk om beschadiging en het vies worden van de staart tegen te gaan. Er zijn hanen bekend die op een leeftijd van 10 jaar staarten hebben van meer dan 10 meter lang.

Het spreekt voor zich dat bij de langstaartrassen een dergelijke veergroei ook aangepast en eiwitrijk voer nodig is. Het lichaam heeft namelijk extra eiwitten nodig om de lange staart te onderhouden en deze te laten groeien.

Mensen in Europa hebben vaak geen tijd of geen zin om zo veel tijd aan de langstaarthanen te besteden, dus in Europa worden zulke lange staarten haast niet waargenomen. Meestal wordt in Europa gezien dat de staarten van langstaartrassen niet langer dan twee of drie meter zijn, zelfs als mensen hier veel tijd in steken. Maar het moge duidelijk zijn dat ook deze dieren veel aandacht en verzorging nodig hebben.

Eigenschappen van sierkippen en langstaartrassen

In de rasgroep van sierkippen en langstaartrassen kom je voornamelijk dieren tegen met bijzondere erfelijke kenmerken als voetbevedering, kuif, baard, een extreem lange staart, een afwijkende bevedering, zeer korte pootjes of gewoon zeldzame kleurslagen. Mensen die niet zo veel van kippen afweten, hebben vaak kritiek op mensen die deze rassen houden, omdat de eigenschappen niet diervriendelijk zouden zijn en dat je de dieren dus beter niet kan fokken. Toch komen de eigenschappen die hierboven genoemd zijn vaak al eeuwenlang bij kippenrassen voor. Voorouders van deze huidige rassen zijn zelfs te bewonderen op oude schilderijen en ze leven al eeuwenlang samen met mensen.

Het wordt pas dieronvriendelijk om deze dieren te houden als ze niet de specifieke verzorging krijgen die ze nodig hebben. Vaak worden dieren te vaak omwille van hun fraaie uiterlijk in een opwelling gekocht, en gaat men later pas bedenken dat het te veel werk is om ze te verzorgen en te onderhouden.

Aangepaste huisvesting

Vaak is voor deze rassen een aangepaste huisvesting nodig, die specifiek is toegespitst op de behoeften van het ras.

Welke sierrassen en langstaartrassen komen er voor?

De onderstaande lijst is niet compleet, er is een keuze gemaakt om de meest voorkomende sier- en langstaartrassen weer te geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: SumatrakrielKippenras: SumatrakrielDe sumatrakriel is een krielkipje dat rond 1930 gefokt is in Nederland uit de grote sumatra en enkele onbekend gebleven…
De Pavlov, een oud kippenras met een opvallend uiterlijkDe Pavlov, een oud kippenras met een opvallend uiterlijkIedereen weet wat kippen zijn en hoe ze eruit zien. Kippen zijn er in vele soorten, maten en kleurslagen. De meeste mens…
Kippenras: Spaanse witwangKippenras: Spaanse witwangDe Spaanse witwang is één van de oudste en meest opvallende kippenrassen ter wereld. Met hun witte oren en witte gezicht…
Kippenras: Sumatra  het zwarte vechthoenKippenras: Sumatra het zwarte vechthoenDe Sumatra is een prachtig hoenderras met een schitterend zwart verenkleed waarover een glanzende (kever)groene laag lig…

Kippenras: Ajam cemani: gitzwarte kip van binnen en buitenKippenras: Ajam cemani: gitzwarte kip van binnen en buitenDe ajam cemani is één van de opvallendste kippenrassen ter wereld met zijn gitzwarte veren, kop, poten, kam en lellen. M…
Kippenras: krielkippen en dwerghoendersKippenras: krielkippen en dwerghoendersWereldwijd bestaan er honderden kippenrassen. Elk ras verschilt qua karakter, formaat, lichaamsbouw, nut (vleesras, sier…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hagen Graebner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.horta.org/nl/categorie/kippenrassen
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/kippen-etc.html
  • https://avevewinkels.be/Advies/Detail/dier/kip/mijn-nieuwe-kip/kippenrassen/b630a
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Langstaarthoen

Reageer op het artikel "Kippenras: Sier- en langstaartrassen"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 20-04-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!