InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Watermaalse baardkriel

Kippenras: Watermaalse baardkriel

Kippenras: Watermaalse baardkriel De Watermaalse baardkriel is één van de kleinste krielkipjes ter wereld en komt oorspronkelijk uit de Belgische deelgemeente Watermaal-Bosvoorde, nabij Brussel. De dieren komen in een breed scala aan kleuren en kleurslagen voor en hebben een fijn karakter in de omgang met elkaar en naar de mens toe. Qua uiterlijk lijken ze wel wat op Antwerpse baardkrielen, en dit is te verklaren omdat de Antwerper hoogstwaarschijnlijk heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van dit krielkipje. Hoe zien Watermaalse baardkrielen er precies uit, welke karaktereigenschappen hebben ze en staan de hennen bekend als goede legsters en broedsters?

Inhoud

Andere benamingen

De Watermaalse baardkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Bearbue de Watermael
  • Watermaelse baardkriel
  • Barbu de Watermael
  • Watermaalsche Bartzwerge
  • Barbuda Watermael
  • Barbuta di Watermael
  • Brodacz Watermalski
  • Watermalský brodác
  • Watermalsti vousaci
  • Watermaali szakallas törpe
  • Vatermalska bradata bantamka

Land van herkomst

De Watermaalse baardkriel komt oorspronkelijk uit België.

Geschiedenis

De Watermaalse baardkriel komt uit de deelgemeente Watermaal-Bosvoorde, dat in één van de voorsteden van Brussel (België) ligt. Aan het begin van de 19e eeuw stond hier een fokkerij die gerund werd door Antoine Dresse, en had de naam ‘Les Fougères’. Dresse was hier in het geheim bezig met de ontwikkeling van een nieuw kippenras, wat uiteindelijk leidde tot het ontstaan van de Watermaalse baardkriel. Welke kippenrassen allemaal hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de Watermaalse baardkriel is anno februari 2019 nog steeds onduidelijk. Wél is het haast honderd procent zeker dat Antwerpse baardkrielen hebben bijgedragen aan de totstandkoming van dit mooie krielras, maar dit is nooit officieel bevestigd door Antoine Dresse en diens zoon Oscar.

Watermaalse baardkrielen zijn bestempeld als zeer zeldzaam. Dit kippenras wordt waargenomen in België, Nederland, Engeland, Frankrijk en Duitsland. In de landen daarbuiten komt het ras eigenlijk niet voor en weten kenners ook niet hoe het ras eruit ziet.

Uiterlijke kenmerken

De Watermaalse baardkriel heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een baard. De kriel is klein (hanen wegen 600 tot 650 gram, hennen 450-500 gram) en wanneer je de Watermaalse baardkriel voor de eerste maal ziet, vertoont hij gelijkenissen met de Antwerpse baardkriel. Pas wanneer je wat beter naar deze kip kijkt, zie je dat er een paar toch wel duidelijke verschillen bestaan. Zo is de Watermaalse baardkriel ranker, fijner en eleganter van bouw dan zijn Antwerpse tegenhanger.

Watermaalse baardkrielen hebben een opgerichte houding en de vleugels worden sierlijk schuin naar beneden gedragen. Het lijfje behoort slank te zijn, de hals moet vol bevederd zitten maar mag niet zo dik zijn als bij de Antwerpse kriel het geval is. Deze krielen hebben een korte rug die in een holronde hoek overloopt in een staart die vrij hoog gedragen wordt. De staart is aan de basis breder dan aan het eind, waardoor er een driehoeksvorm ontstaat. Hanen hebben vaak een krappe sierbevedering in de staart.

De kop is één van de opvallendste kenmerken van de Watermaalse baardkriel. De schedel is kort en rond en de snavel is kort en tevens iets gebogen. De baard is driedelig, waarbij er onderscheid gemaakt wordt tussen de keelbaard en de bakkebaarden. Hiertussen moet een goede scheiding waarneembaar. De kop is bovendien nog getooid met een sierlijke rozenkam met drie kamdoorntjes. De kamdoorntjes zijn dun en naast elkaar geplaatst, terwijl de kam zelf kort en breed is. Daarnaast is er bovenop de kop nog een kuifje zichtbaar, dat volgens de rasbeschrijving net zo breed als de schedel dient te zijn.

De meeste Watermaalse baardkrielen hebben een donkerbruine oogkleur.

Kleuren

De Watermaalse baardkriel komt in een breed scala aan kleuren en kleurslagen voor, waaronder de meest bekende:
  • Blauw-goudberken
  • Oker-witporselein
  • Blauwkwartel
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Goudberken
  • Berken
  • Blauwberken
  • Porselein
  • Citroenporselein
  • Isabelporselein
  • Zilverporselein
  • Wit-blauwcolumbia
  • Wit-zwartcolumbia
  • Blauw goudhalzig
  • Zwart goudhalzig
  • Zwart zilverhalzig
  • Blauw zilverhalzig
  • Blauw
  • Blauwgezoomd
  • Buff zwartcolumbia
  • Buff blauwcolumbia
  • Zwartwitgepareld
  • Blauwwitgepareld
  • Parelgrijs
  • Rood
  • Roodporselein
  • Zilverkwartel
  • Zwart
  • Wit
  • Koekoek
  • Kwartel
  • Witkwartel
  • Wit-citroenkwartel
  • Zilverkwartel
  • Buffcolumbia
  • Blauwgezoomd berken
  • Blauw zilverkwartel
  • Blauwberken
  • Geel zwartstaart
  • Zwartbont
  • Blauwporselein
  • Blauwbont
  • Parelgrijs-bont
  • Parelgrijswitgepareld

Karakter

Hoewel Watermaalse baardkrielen een klein postuur hebben, zijn het dappere krielkipjes die zich niet snel uit het veld laten slaan. De dieren zijn door hun kleine formaat geschikt om te houden op een kleiner oppervlak, maar dit moet niet ten koste gaan van het leefgenot van de kipjes. Ze hebben net als grotere kippenrassen voldoende ruimte nodig om te kunnen scharrelen en echt kip te zijn. Hoewel de Watermaalse baardkriel prima in staat is om te vliegen, zeker door het lage gewicht van dit ras, vliegen ze bijna nooit omdat ze snel tam te maken zijn. Ze kunnen dan ook prima in de vrije uitloop gehouden worden. Wel staan ze bekend om hun nieuwsgierigheid, wanneer ze iets zien willen ze graag een hoger punt opzoeken om hetgeen beter te kunnen bekijken.

Broedsheid en eieren

Watermaalse baardkrielen leggen zo’n 100 eitjes per jaar met een gewicht van ongeveer 30 gram per stuk en een witte eischaal. Het gewicht van de eieren hangt deels van de stam af waaruit een hen komt, en kan verschillen tussen de 25 en 35 gram.

Hennen van de Watermaalse baardkriel staan bekend als goede broedsters. Wel moet er hierbij rekening gehouden worden dat ze niet teveel eieren toegewezen krijgen, 7 is het maximum. Dit is omdat de hennen vrij klein zijn, en een grotere hoeveelheid eieren niet meer goed kunnen warmhouden met hun lichaam.

Gebruiksdoel

De Watermaalse baardkriel is gefokt als sierras en wordt dan ook vaak als sierras gehouden. Toch is de eieropbrengst een leuke bijkomstigheid wanneer je Watermaalse baardkrielen houdt.

Bijzonderheden

Haantjes van de Watermaalse baardkriel kraaien graag en het geluid dat ze produceren is hard en schel. De meeste Watermaalse hanen kraaien al vroeg in de ochtend. Als je de haantjes dus in een woonwijk houdt, is het verstandig om een goed geïsoleerd nachthok te gebruiken, waardoor het gekraai in de buurt niet als overlast wordt gezien.

Overige informatie

Haantjes kunnen soms wat feller zijn, zeker als ze hun energie niet goed genoeg kwijt kunnen in het scharrelen. Het komt dan ook weleens voor dat een haan van de Watermaalse baardkriel opvliegend is naar de verzorger toe en daarbij ook bedreigend en aanvallend gedrag vertoont. Zeker wanneer de kippen en hanen door kinderen verzorgd worden, is het goed om hier rekening mee te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 kippenrassen: wat meer infoIn het kort een beetje uitleg over 4 veelkomende kippenrassen, namelijk de Antwerpse baardkriel, De Cochin, de Wyandotte…
Kippenras: BrabanterkrielKippenras: BrabanterkrielDe brabanterkriel is een Nederlands kippenras en een verkleinde of dwergvorm van de grote brabanter, en is ontstaan uit…
Kippenras: ZijdehoenkrielKippenras: ZijdehoenkrielZijdehoenkrielen zijn één van de kleinste krielkipjes ter wereld met een gewicht van 550 tot 700 gram. De hennetjes staa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RGZV Frankenthal, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/watermaalse-baardkriel
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/watermaalsebaardkriel.html
  • https://www.zobk.nl/clubrassen/watermaalse-baardkriel
  • https://www.omlet.nl/breeds/kippen/watermaalse_baardkriel/
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/t-u-v-w-y-z/watermaalse-baardkrielen/
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/kippen-etc/kippen/watermaalse-baardkriel.html#.XEnO5VxKjIU
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/14N06A15.pdf

Reageer op het artikel "Kippenras: Watermaalse baardkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 06-02-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!