InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Sulmtalerkriel

Kippenras: Sulmtalerkriel

Kippenras: Sulmtalerkriel De sulmtalerkriel is een leuk krielkippenras dat zijn oorsprong kent in Duitsland. De dieren hebben een vriendelijk en rustig karakter en kunnen goed eieren leggen: zo'n 150 stuks per jaar. Ondanks hun rustige karakter kunnen sulmtalerkrielen goed vliegen - en dit doen ze ook erg graag. Daarom kunnen ze beter alleen in een goed afgesloten ren gehouden worden. Ze komen alleen in diverse tarwekleurslagen voor, en hebben een speciale kam op hun hoofd, die ook wel aangeduid wordt als wikkelkam. Deze kamvorm is zeer moeilijk te fokken.

Inhoud

Andere benamingen

De sulmtalerkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Kriel sulmtaler
  • Kriel sulmthaler
  • Sulmthalerkriel
  • Sulmthalerbantam

Land van herkomst

De sulmtalerkriel is ontwikkeld in Duitsland.

Geschiedenis

De sultalerkriel is een verdwergde versie van de grote sulmtaler. In tegenstelling tot de grote sulmtaler, is de sulmtalerkriel ontwikkeld in Duitsland door de Duitse fokker Webers. Dit gebeurde in de jaren 50 van de twintigste eeuw. Om de sulmtalerkriel te fokken, gebruikte Webers meerdere te klein gebleven grote sulmtalers, gekruist met diverse krielrassen als de Nederlandse baardkuifkriel, de brabanterkriel en enkele vechtkrielen en een rasloze gekuifde kriel. In de jaren daarna zijn nog enkele andere krielrassen ingekruist, maar het is onduidelijk om welke rassen het hier precies ging. In de eenentwintigste eeuw ligt het type goed vast en is er een eenduidige rasbeschrijving voor de sulmtalerkriel. Er worden dan ook geen nieuwe rassen meer ingekruist.

Uiterlijk

De sulmtalerkriel is een vrij forse krielkip met een wat gestrekte bouw. Hanen hebben een gewicht van 1,1 tot 1,2 kilogram. Hennen hebben een gewicht van 0,9 tot 1,0 kilo. Het lijf behoort breed en diep te zijn, de rug lang en horizontaal gedragen. De staart is aan de korte kant, wordt goed gespreid en halfhoog gedragen. De poten behoren volgens de rasbeschrijving vleeskleurig van kleur te zijn.

Sulmtalerkrielen hebben een tamelijk korte hals die bij de haan vol bevederd moet zijn. Bovenop de kop staat een klein kuifje die de vorm van het hoofd dient te volgen, voor de kuif staat een enkele kam. De kamhiel is vrij kort en de kamtanden niet diep ingesneden. Bij hennen moet het kamfront in een dubbele slag S-vormig gevouwen zijn, wat wel wordt aangeduid als een zogenoemde wikkelkam. De oorlellen van de sulmtalerkriel zijn wit en ogen oranjerood.

Kleuren

De sulmtalerkriel komt voor in vier kleurslagen, namelijk:
  • Tarwe
  • Blauwtarwe
  • Blauwzilvertarwe
  • Zilvertarwe

Karakter

De sulmtalerkriel staat erom bekend een vrij rustig en vriendelijk kippenras te zijn. De dieren zijn zeer makkelijk tam te maken, zeker wanneer de dieren op een rustige manier benaderd worden door hun verzorger. Sulmtalerkrielen zijn uitstekende vliegers en doen dit ook graag. Het is dan ook raadzaam dit ras in een afgesloten ren te huisvesten.

Broedsheid en eieren

Hennen van dit ras leggen zon 150 eieren per jaar, met een gewicht van 35 tot 40 gram per stuk. De eischaal is wit tot roomkleurig. Broedsheid komt bij de sulmtaler niet tot nauwelijks voor. Wanneer je wilt fokken met dit ras is het dan ook raadzaam om de eitjes te laten uitbroeden door een broedmachine of pleegmoeder. Wanneer de sulmtalerkriel-hen wél broeds wordt, is ze vaak hardnekkig broeds en broedt zij haar eieren zonder problemen uit.

Gebruiksmogelijkheden

De sulmtalerkriel is net als zijn grote broer een dubbeldoelras, alhoewel de nadruk meer op de eierproductie gelegd wordt bij dit ras. Ook zijn ze zeer geschikt als sierras.

Grote sulmtaler

Er bestaat ook een grotere variant van de sulmtalerkriel, namelijk de sulmtaler.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Krapfengut, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Twentshoen
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/sulmtalerkrielen.html
  • https://vandorpdieren.nl/sulmtaler-kriel/
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/sulmtaler-krielen.html#.XUsy1-gzbIU

Reageer op het artikel "Kippenras: Sulmtalerkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 08-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!