InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Sulmtaler

Kippenras: Sulmtaler

Kippenras: Sulmtaler De sulmtaler is een schitterend kippenras uit de Sulmvallei in Oostenrijk. Er hebben flink wat rassen bijgedragen aan de ontwikkeling van dit ras, zoals dorkings en cochins. Sulmtalers zijn vriendelijke en verdraagzame kippen die goed tam te krijgen zijn. Ze komen in een paar kleurslagen voor en zijn typische dubbeldoelrassen.

Inhoud

Andere benamingen

De sulmtaler staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Sulmthaler
  • Sulmtal
  • Sulmthal
  • Sulmtaly
  • Sulmtalka
  • Sulmtalky
  • Szulmvölgyi

Land van herkomst

De sulmtaler komt oorspronkelijk uit Oostenrijk.

Geschiedenis

De sulmtaler is ontstaan in Oostenrijk, ten zuiden en zuidwesten van de Oostenrijkse hoofdstad Graz, in het Sulmtal. Het sulmtal staat bekend om het zachte klimaat en een overvloed aan voedsel. De lokale boeren uit die regio maakten hier gebruik van door naast groenten en granen te kweken, zich ook te richten op het houden van kippen. In de beginperiode was er vooral veel vraag naar grote en zware hoenders, voor het vlees.

Om tot deze zware hoenders te komen probeerden de boeren de grootste aanwezige lokale Altsteirers te gebruiken voor de fok. Zo lukte het om uit deze selectie grote Altsteirers kapoenen (=gecastreerde hanen) te fokken met een gewicht van 3,5 tot 4,5 kilogram. Deze Altsteirers werden op hun beurt gekruist met cochins, brahma’s en langshans. Het nadeel was dat door deze kruisingen de leg achteruit ging, maar de hoenders werden wel forser, dieper en zwaarder. Men besloot ook nog houdans en dorkings in te kruisen.

Uit dit allegaartje van kruisingen ging fokker Armin Arbeiter aan de slag. Door streng te selecteren onder deze kippen kon hij een uniformiteit in type en grootte binnen het ras bereiken. Het nieuwe ras werd door hem sulmtaler genoemd. Ondanks het prachtige uiterlijk van de sulmtaler is de sulmtaler in veel landen zeldzaam. In Oostenrijk en Duitsland zijn echter wat meer liefhebbers van dit ras te vinden. Rond het jaar 2000 is de sulmtaler ook naar Engeland geëxporteerd, maar anno 2019 heeft de sulmtaler daar nog geen eigen rasstandaard. De sulmtaler wordt in Engeland dan ook nog maar zeldzaam op tentoonstellingen ingezonden.

Uiterlijk

De sulmtaler is een vrij fors kippenras met een wat gestrekte bouw en een breed en diep lijf. Hanen hebben een gewicht van 4 tot 4,5 kilogram, hennen wegen gemiddeld 3,5 kilogram. De rug van de sulmtaler is vrij lang en de staartpartij kort. De staart wordt goed gespreid gedragen en de dracht ervan is halfhoog. De hals van de sulmtaler is ietwat klein van stuk en de hals is bij hanen vrij vol bevederd. Bovenop de kop van een sulmtaler is een klein kuifje aanwezig dat de vorm van de kop moet volgen. Eveneens bovenop de kop, en vóór de kuif geplaatst, staat een enkele kam. De kamhiel van deze kam is aan de korte kant, en de kamtanden niet diep ingesneden. Typerend bij de hennen is dat het front van de kam in een s-vormige dubbele slag is gevouwen, wat aangeduidt wordt als wikkelkam. De oorlellen van een sulmtaler zijn wit, de oogkleur oranjerood. De huid is wit, wat tot uiting komt in de witte of vleeskleurige poten. De onbevederde huid van de kop is wel rood van kleur.

Kleuren

De sulmtaler komt voor in de volgende kleurslagen:
  • Wit
  • Tarwe
  • Blauwzilvertarwe
  • Zilvertarwe

De tarwekleurige kuikens worden geel geboren en na ongeveer 2,5 week is aan doorkomende veren al goed te zien welke dieren haantjes of hennetjes zijn.

Karakter

De sulmtaler is een rustig dier dat makkelijk tam te krijgen is. De dieren kunnen het beste in een afgesloten ren gehouden worden doordat de dieren uitstekend kunnen vliegen – en dit ook graag doen.

Broedsheid en eieren

Sulmtaler-hennen staan bekend als goede legsters van zo’n 160 eieren per jaar. De eieren zijn 55 gram per stuk en de eischaal is roomkleurig. De dieren zijn weinig broeds. De kuikens groeien vlot en vaak zonder problemen op.

Gebruiksmogelijkheden

De sulmtaler is in eerste instantie gefokt als vleesras, maar is eerder een dubbeldoelras.

Sulmtalerkriel

De sulmtaler heeft ook een klein broertje, de sulmtalerkriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: SussexkrielKippenras: SussexkrielDe sussexkriel is een verdwergde vorm van de grote sussex en komt eveneens uit Engeland. De dieren komen voor in verschi…
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Kippenras: La FlècheKippenras: La FlècheDe La Flèche is een van oorsprong Frans kippenras met een bijzonder uiterlijk kenmerk. De – veelal – zwarte kleurslag en…
Kippenras: BielefelderKippenras: BielefelderDe bielefelder is een kippenras uit Duitsland en is ontstaan en ontwikkeld in de Duitse plaats Bielefeld - waar het dier…
Kippenras: AnconaKippenras: AnconaDe ancona is een prachtig kippenras van het landhoentype en komt oorspronkelijk uit de gelijknamige regio in Italië. De…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Krapfengut, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Twentshoen
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://www.omlet.nl/breeds/kippen/sulmtaler/
  • http://kippenspeciaalclub.nl/
  • http://kippenspeciaalclub.nl/sulmtaler/
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/sulmtaler.html

Reageer op het artikel "Kippenras: Sulmtaler"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 08-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!