InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Rijnlanderkriel

Kippenras: Rijnlanderkriel

Kippenras: Rijnlanderkriel De rijnlanderkriel is de verdwergde versie van de grote rijnlander, alhoewel de rijnlanderkriel wat slanker en ranker van bouw is dan zijn grote broer. De dieren hebben een rustig karakter en kunnen makkelijk tam gemaakt worden. Door hun lange staart hebben rijnlanderkrielen wel extra verzorging nodig, zo moet de hoogte van de zitstok aangepast worden om beschadiging van de staartveren te voorkomen. Broedsheid komt nauwelijks voor bij de rijnlanderhen, waardoor er vaak gebruikt wordt van een broedmachine of pleegmoeder.

Inhoud

Andere benamingen

De rijnlanderkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Rijnlander kriel
  • Kriel rijnlander
  • Rheinländer bantam

Land van herkomst

De rijnlanderkriel komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

Het enige wat bekend is over de ontwikkeling van de rijnlanderkriel is dat het ras is ontwikkeld uit te klein gebleven grote rijnlanders welke gekruist werden met rasloze krielkippen. Mogelijk werden er ook enkele krielrassen ingekruist, maar de herkomst van deze rassen is helaas niet meer te achterhalen. De rijnlanderkriel werd in 1932 erkend als kippenras.

Uiterlijk

Een verdwergde versie van een groot hoenderras moet in het ideale geval een verkleining zijn van zijn grote naamgenoot. In de praktijk valt dit bij de rijnlanderkriel echter helaas wat anders uit. De rijnlanderkriel heeft namelijk een ietwat verfijndere bouw dan de grote, zwaargebouwde rijnlander. Haantjes van dit ras wegen tussen de 1 en 1,1 kilo, hennen 0,8 tot 0,9 kilo.

Rijnlanderkrielen hebben een gestrekt landhoentype met vrijwel horizontale houding. De vleugels van dit ras behoren iets onder de horizontale lijn gedragen te worden en bovendien moeten ze goed tegen het lichaam aansluiten. De staart is rijk bevederd, wordt sterk gespreid en halfhoog gedragen. De bovenste staartpennen bij de hen zijn vaak wat gebogen en de haan heeft een overvloedige sierbevedering die bestaat uit lange, brede en goed gebogen sikkels en bijsikkels.

De kop van een rijnlanderkriel is aan de kleine kant en voorzien van een kleine rozenkam. De rozenkam heeft een korte kamdoorn die de neklijn volgt. Bovenop de kam zijn kleine, fijne puntjes aanwezig die worden aangeduid als het kamwerk. Ze hebben rode oren en de ogen zijn donkerbruin. Het ras is niet hoog gesteld en de poten zijn donkergekleurd. De meeste kuikens van dit ras zijn erg vitaal en groeien snel op. Wel duurt het vrij lang voor de hanen de volledige volle staart hebben.

Fokkers die vooral fixeren op het fokken van brede, volle staarten lopen nog weleens tegen het probleem aan dat het aantal staartpennen op 8 uit komt, in plaats van de normale 7 staartpennen die bij andere kippenrassen worden gezien.

Kleuren

De rijnlanderkriel komt voor in de volgende kleurslagen:
  • Zwart (originele, traditionele kleurslag)
  • Wit
  • Blauwgezoomd
  • Koekoek
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Wit-zwartcolumbia
  • Blauwpatrijs
  • Geelpatrijs
  • Blauwzilverpatrijs
  • Koekoekpatrijs

Karakter

Rijnlanderkrielen hebben een wat rustig karakter. De dieren kunnen goed mak worden wanneer de verzorger de dieren rustig benadert en hier bereid is tijd in te steken. De rijnlanderkriel is een goede vlieger, maar maakt er niet snel gebruik van. Toch is het verstandig om de dieren in een afgesloten ren te houden. Wil je de rijnlanderkriel echter de vrije uitloop geven, dan is een hekwerk van zon 1,8 meter hoog aangeraden om ze binnen de omheining te houden.

Broedsheid en eieren

Rijnlanderkrielen staan bekend om een goede leg. Ze leggen zon 170 eitjes per jaar van 35 gram per stuk. De eischaal is wit van kleur. Broedsheid wordt bij dit ras nauwelijks waargenomen. Broedeieren worden meestal uitgebroed in een broedmachine, of er wordt gebruik gemaakt van een pleegmoeder zoals de zijdekriel.

Gebruiksmogelijkheden

De rijnlanderkriel is een typisch sierras.

Bescherming van de lange staart

De lange staart van een rijnlanderkriel heeft speciale aandacht nodig. Wanneer je zitstokken in het nachthok aanbrengt, moet de stok ruim boven de vloer en niet te dicht tegen de achterwand geplaatst worden. Zo kan de staart niet de grond en de wand raken. Wanneer stokken te laag geplaatst worden, kunnen muizen ook bij de staartveren komen en hieraan beginnen te knagen.

Grote rijnlander

De rijnlanderkriel heeft ook een grote broer, namelijk de rijnlander.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: RijnlanderKippenras: RijnlanderDe rijnlander is een schitterend landhoen met een mooie bouw. Het ras komt in diverse kleurslagen voor en heeft een vrie…
Kippenras: SussexkrielKippenras: SussexkrielDe sussexkriel is een verdwergde vorm van de grote sussex en komt eveneens uit Engeland. De dieren komen voor in verschi…
Kippenras: Twents krielKippenras: Twents krielTwentse krielen zijn de verdwergde versie van het Twentse hoen. De dieren stammen af van leghornkrielen, te klein geblev…
Kippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielKippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielDe Friese kriel is een verkleinde variant van het Friese hoen. Qua geschiedenis en ontwikkeling van de Friese kriel zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 4028mdk09, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0/bewerkt)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Rijnlander
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/kippen-etc/kippen/rijnlander-kriel.html#.XUwjbugzbIU
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/07N06A05.pdf
  • https://kippenfokkerij-de-kriel-jouwweb.jouwweb.nl/informatie-over-kippenrassen
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/rijnlanderkrielen.html
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037

Reageer op het artikel "Kippenras: Rijnlanderkriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 10-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!