InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Rhode Island-kriel (red & white)

Kippenras: Rhode Island-kriel (red & white)

Kippenras: Rhode Island-kriel (red & white) De Rhode Islandkriel is een krielkippenras dat is ontwikkeld uit zowel de grote Rhode Island white als de Rhode Island red. De dieren zijn een exacte kopie van de grote Rhode Island, maar alleen in een kleinere verpakking. Het ras is erg vriendelijk en ze kunnen prima handtam gemaakt worden wanneer de verzorger de dieren rustig benadert met een handje voer. Typerend voor de rode kleurslag is dat de vleugels, staart en hals wat zwarte aftekening laten zien. Hennen van dit ras zijn uitermate goede legsters, sommige hennen leggen 225 eieren per jaar.

Inhoud

Andere benamingen

De Rhode Islandkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Rhode Island kriel
  • Rhode Island bantam
  • Kriel Rhode Island
  • Rhode Island red kriel
  • Rhode Island red bantam
  • Rhode Island white bantam
  • Rhode Island white kriel

Land van herkomst

De Rhode Islandkriel is in meerdere landen ongeveer gelijktijdig ontstaan, namelijk Engeland en Duitsland.

Geschiedenis

De Rhode Islandkriel is zowel in Duitsland als Engeland ontstaan aan het begin van de twintigste eeuw. Het ras is ontwikkeld door te klein gebleven Rhode Islands (red) te kruisen met diverse krielrassen. Ook is er een witte kleurslag toegevoegd door Rhode Island whites te kruisen met diverse krielrassen.

Uiterlijk

Wanneer je naar de Rhode Islandkriel kijkt, zie je een krielras dat qua bouw en kleur volledig overeen komt met de grote Rhode Island, alleen in een kleinere verpakking. Bekijk je het langgerekte lijf van opzij, moet je een soort van baksteenvorm zien. Vooral de horizontale ruglijn valt dan erg op bij dit ras. De borst van de Rhode Islandkriel behoort goed gerond te zijn en de staart heeft een gemiddelde lengte. Ze hebben een staart die iets boven de ruglijn gedragen wordt.

Bovenop de kop staat een kam die zowel een enkele kam als een rozenkam mag zijn. De ogen van de Rhode Islandkriel behoren een roodbruine kleur te hebben. De looppoten zijn te allen tijde geel, maar er mag een rode aanslag op zichtbaar zijn.

Kleuren

De Rhode Islandkriel is in eerste instantie gefokt in de rode kleurslag, al vrij snel daarna is ook de witte kleurslag ingefokt.

In Europa en de Verenigde Staten zijn veel liefhebbers van de Rhode Islandkriel. Bij de rode kleurslag zijn er tussen landen onderling grote meningsverschillen over de ideale kleur. Toch is de ervaring dat keurmeesters van de meeste landen kiezen voor een Rhode Islandkriel met een diep donkerbruine kleur. De kleur van de veren moet zich doorzetten tot in het dons.

Typerend voor de rode kleurslag bij dit ras is dat de kleur onlosmakelijk verbonden is met enige zwarte tekening op de vleugels en de staart bij hanen. Bij hennen wordt wat zwarte tekening teruggezien aan de onderzijde van de halsveren.

Karakter

De Rhode Islandkriel staat bekend als een rustig kippenras dat makkelijk handtam gemaakt kan worden. Ze kunnen vliegen, maar doen dit meestal niet. Hierdoor kan de kip in een (afgesloten/open) ren gehouden worden als de vrije uitloop genieten.

Broedsheid en eieren

Rhode Islandkrielen staan bekend als zeer goede legsters die ook in de winter doorleggen. De hoeveelheid eieren verschilt soms nogal per stam, maar ligt tussen de 180 en 225 eieren per jaar. De eieren hebben een gewicht van 40 gram per stuk en hebben een lichtbruine eischaal. Hennen leggen hun eerste eieren vaak op een leeftijd van ongeveer 5 maanden oud.

De meeste stammen geven hennen die goed broeds worden en die bekend staan als betrouwbare broedsters. Ook als moederkloek doen de hennen van dit ras het geweldig.

Gebruiksmogelijkheden

De Rhode Islandkriel is bij uitstek een goed legras.

Grote Rhode Island

De Rhode Islandkriel heeft ook een grote broer, namelijk de Rhode Island.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Rhode Island (red en white)Kippenras: Rhode Island (red en white)De Rhode Island is een zeer geliefd kippenras dat door heel de VS en Europa gehouden wordt. Ook in Afrika, Azië en Zuid-…
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Rhode Island  kleinste staat van de Verenigde StatenRhode Island kleinste staat van de Verenigde StatenRhode Island is een eiland en het is de naam van de kleinste staat van de Verenigde Staten. Het grootste eiland van die…
Kippenras: barnevelderkrielKippenras: barnevelderkrielDe barnevelderkriel is het kleine broertje van de grote barnevelder, een zeer bekend en wereldberoemd kippenras uit de N…
Kippenras: Spaanse witwangkrielKippenras: Spaanse witwangkrielDe Spaanse witwangkriel is een zeer zeldzaam kippenras met twee heel opvallende uiterlijke kenmerken: de spierwitte gezi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HeatherLion, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/red-island.html#.XU2ltegzbIU
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/rhodeislandredkrielen.html
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/o-p-r-s/rhode-island-red-krielen/
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/07N05A04.pdf
  • https://www.dekippenspecialist.nl/krielrassen
  • http://www.rhodeislandredclub.eu/

Reageer op het artikel "Kippenras: Rhode Island-kriel (red & white)"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!