InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Orpingtonkriel

Kippenras: Orpingtonkriel

Kippenras: Orpingtonkriel De orpington is een vrij grote en forse krielkip, wat nog eens versterkt wordt door de volle bevedering van dit ras. De dieren hebben een rustig en vriendelijk karakter en staan erom bekend goed en snel tam te worden. Door hun bouw en hoge gewicht vliegen ze niet tot nauwelijks, waardoor orpingtonkrielen prima de vrije uitloop kunnen genieten. Ze komen voor in een divers scala aan kleurslagen, maar de kleuren buff en blauw kunnen onder invloed van zonlicht en regen verkleuren en gaan 'schiften'. Dit is deels te voorkomen door de dieren droog te houden en ze zo veel mogelijk in de schaduw te laten verblijven.

Inhoud

Andere benamingen

De orpingtonkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Kriel orpington
  • Orpington bantam

Land van herkomst

De orpingtonkriel komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

De orpingtonkriel is een dwergras dat aan het begin van de twintigste eeuw is ontstaan. De Duitser Kühn wilde een verdwergde versie van de orpington ontwikkelen, en gebruikte hiervoor te klein gebleven grote orpingtons (Engels type), cochinkrielen en javakrielen. Een aantal jaren later zijn ook langshankrielen ingekruist, en weer later wyandottekrielen. De twee laatstgenoemde rassen zijn ingekruist om nieuwe kleuren bij de orpingtonkriel te ontwikkelen.

Het ras is in 1905 officieel erkend in Duitsland.

Uiterlijk

Wanneer je naar de orpingtonkriel kijkt, zie je een vrij forse kriel. Dit feit wordt niet alleen door het gewicht veroorzaakt, maar ook door de brede en diepe bouw van het ras, en de volle, rijke bevedering. De meeste dieren van dit ras zijn daarnaast ook wat grof gebouwd. De hanen van dit ras wegen zo’n 1400 tot 1500 kilogram, hennen zijn iets lichter met 1200 tot 1300 gram.

De orpingtonkriel heeft een diepe borstlijn die vrijwel loodrecht naar beneden gaat. Volgens de rasbeschrijving moeten de vleugels goed opgetrokken tegen het lijf gedragen worden. Hanen laten echter vaak een wat lage vleugeldracht zien. De loopbenen van dit ras zijn kort. Door dit gegeven, en door de volle bevedering, lijkt het alsof de dieren erg laag gesteld zijn. Sommigen zeggen gekscherend dat de orpingtonkriel geen poten heeft, alleen voeten, omdat de looppoten haast niet zichtbaar zijn onder de bevedering.

Daarnaast heeft de orpingtonkriel een brede schedel en is de kop getooid met een enkele kam.

Kleuren

De orpingtonkriel komt voor in diverse kleurslagen, namelijk:
  • Zwart
  • Blauwgezoomd
  • Buff
  • Wit
  • Porselein
  • Gestreept
  • Rood
  • Buff-zwartgezoomd
  • Berken
  • Roodporselein
  • Zwart-witgepareld
  • Chocolade
  • Goudgeel-zwartgezoomd
  • Wit-zwartcolumbia
  • Buff-zwartcolumbia
  • Meerzomig zilverpatrijs
  • Splash
  • Parelgrijs
  • Parelgrijsgestreept
  • Khaki
  • Chocolade-witgepareld
  • Zilver-zwartgezoomd
  • Geel-witgezoomd
  • Blauw

Karakter

De orpingtonkriel is een geweldig krielkipje dat prima in een stedelijke omgeving gehouden kan worden. Orpingtonkrielen zijn geharde dieren die ook in de winter buiten kunnen blijven. Wanneer de orpingtonkriel goed verzorgd wordt en de eigenaar de dieren rustig benadert, worden orpingtonkrielen al snel vertrouwelijk. Ook de hanen zijn vaak vriendelijk en kraaien weinig. Naar verhouding kraait de haan bovendien ook zacht.

Orpingtonkrielen kunnen prima de vrije uitloop genieten, daar ze vrij rustig zijn en amper tot niet vliegen. Een omheining van 60 centimeter hoog is vaak voldoende om het ras op het terrein te houden. Ook zijn ze goed geschikt om te houden in een al dan niet afgesloten ren.

Broedsheid en eieren

Hennen van dit ras staan erom bekend goede legsters te zijn van zo’n 170 eieren per jaar. De eieren hebben een gewicht van zo’n 40 gram en hebben een lichtbruine tot crèmeachtig gekleurde eischaal.

Orpingtonkriel-hennen worden makkelijk en goed broeds. Ze broeden de eieren vaak zonder problemen uit en ook als moederkloek zijn ze zeer bedreven: de jonge kuikens worden goed beschermd en begeleidt door de hen.

Gebruiksmogelijkheden

De orpington is zowel een legras als een sierras.

Kleurverandering bij diverse kleurslagen

De kleurslagen buff en blauw vragen om wat voorzorgsmaatregelen, zeker als je met de dieren naar tentoonstellingen wilt gaan. Deze twee kleuren kunnen onder invloed van zon en regen namelijk sterk verschieten en vervagen, en verliezen daardoor hun egaliteit. De dieren worden dan ‘vlekkerig’. Het verliezen van de egaliteit van het verenkleed bij kippen wordt ook wel ‘schiften’ genoemd.

Wanneer je ervoor zorgt dat de dieren bij regen droog zitten en het grootste deel van de tijd in de schaduw kunnen rondbrengen, vertraag je het verkleuringsproces van de kleurslagen buff en blauw. Toch is het verschieten van de kleur nooit helemaal te voorkomen.

Grote orpington

De orpingtonkriel heeft ook een grote broer, namelijk de orpington.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: New HampshirekrielKippenras: New HampshirekrielNew Hampshirekrielen zijn prachtige krielkippen welke een verdwerging zijn van de grote New Hampshire. Ze komen voor in…
Kippenras: OrpingtonKippenras: OrpingtonDe orpington is één van de meest unieke kippenrassen ter wereld – het dier is niet te vergelijken met welk ander kippenr…
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pete Cooper, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Orpington
  • https://www.orpingtonclub.nl/?page_id=1157
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/orpingtonkrielen.html
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/orpingtonhttp://kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=72128
  • http://www.orpington.nl/
  • https://www.nsodc.eu/rassen/orpingtonkriel

Reageer op het artikel "Kippenras: Orpingtonkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 07-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!