InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Maranskriel

Kippenras: Maranskriel

Kippenras: Maranskriel De maranskriel is een verdwergde vorm van de grote marans. Qua uiterlijk zijn ze een exacte kopie van de marans, alleen in een kleinere verpakking. Eén van de opvallendste verschillen tussen beide rassen is dat de eikleur van de maranskriel niet zo prachtig en diep donkerroodbruin is, terwijl dit één van de belangrijkste raskenmerken van de grote marans is. De dieren hebben een vriendelijk karakter, maar worden meestal niet zo heel erg tam. Maranskrielen komen voor in diverse kleurslagen en worden vooral gehouden als sierras, maar ze kunnen ook zeker gehouden worden als dubbeldoelras.

Inhoud

Andere benamingen

De maranskriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Marans bantam
  • Marans kriel
  • Kriel marans

Land van herkomst

De maranskriel komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

In de jaren 30 en 40 van de twintigste eeuw was er een aantal Engelse fokkers dat graag een verdwergde versie van de grote marans wilde fokken. Hierbij gebruikten zij onder andere grote marans die te klein waren gebleven, en diverse krielrassen zoals de cochinkriel. In 1948 werd de maranskriel in Engeland erkend.

In de decennia die volgden waren er ook fokkers uit andere landen die onafhankelijk van elkaar een verdwergde marans vastlegden. De rassen die gebruikt werden voor de totstandkoming van deze krielen zijn ongeveer gelijk aan die bij de Engelse maranskriel.

Anno 2019 worden er voornamelijk nog maranskrielen gefokt die afstammen van de eerste Engelse foklijnen.

Uiterlijk

Wanneer je naar de maranskriel kijkt, zie je een vrij forse krielkip. Dit ras heeft een iets gestrekte bouw, wat een kenmerk is van een goede legster. Maranskrielen zijn middelhoog gesteld en de bevedering is breed en goed sluitend. Hanen hebben een gewicht van 1100 tot 1300 gram. Hennen wegen iets minder met een gemiddeld gewicht van 900 tot 1100 gram.

De maranskriel heeft op de kop een enkele kam en de ogen zijn oranjerood van kleur. De oorlellen zijn rood.

Doordat er verschillende fokrichtingen zijn, zijn er kleine verschillen binnen het ras te vinden, afhankelijk van de fokrichting. Zo ontbreekt de beenbevedering bij de Engelse en Amerikaanse fokrichting, terwijl de Franse maranskriel juist wel beenbevedering heeft. Nederland, en enkele andere landen, hebben besloten de fokrichting van het land van herkomst te volgen, dus die volgen de Engelse fokrichting.

Kleuren

De maranskriel komt voor in enkele kleurslagen:
  • Koperzwart
  • Koekoek
  • Goudkoekoek
  • Fauve
  • Tarwe
  • Zwartkoperhalzig
  • Zilverzwarthalzig
  • Blauwkoperhalzig
  • Blauwzilverhalzig
  • Wit-zwartcolumbia
  • Roodbruin
  • Patrijs
  • Blauw
  • Zilverpatrijs
  • Roodkoperzwart

Niet alle kleurslagen worden in alle landen erkend. Voor meer informatie over de toegestane kleurslagen in een bepaald land, is het aangeraden om contact op te nemen met de rasvereniging van het betreffende land.

Karakter

De maranskriel staat bekend als een vertrouwelijk, zachtaardig en actief dier. Toch worden ze niet zo heel snel tam.

Broedsheid en eieren

De maranskriel staat bekend als een goede legster van zo’n 140 donkerbruine/roodbruine eieren, met een gewicht van zo’n 40 gram per ei. Door inkruising met andere rassen wordt de maranskriel vaker broeds dan de grote marans.

De bijzonder eikleur

De grote marans staat bekend om zijn relatief grote, roodbruine eieren. Toch kan de maranskriel niet tippen aan de eikleur van de grote marans, dit heeft verschillende oorzaken:
  • In verhouding tot de grote marans legt de kriel een groter en zwaarder ei. Het oppervlak van de eischaal is dus groter, waardoor de kleurstofklier meer eischaal moet ‘inkleuren’. Het resultaat hiervan is een minder diepe inkleuring van het ei.
  • De maranskriel is ontwikkeld uit grote marans en diverse andere krielrassen. Door inmenging van de andere rassen wordt de kans op eenzelfde eikleur als de grote marans al veel kleiner.
  • De dwergvorm wordt alleen geselecteerd op uiterlijk. De dieren zijn vaak mooi om te zien, maar de eikleur is van ondergeschikt belang, waardoor er niet gefokt wordt op eieren die dezelfde kleur hebben als bij de grote marans het geval.

Gebruiksmogelijkheden

Hoewel de maranskriel van oorsprong gefokt wordt als sierras, kan het ras ook zeker gehouden worden als legras en vleesras. De combinatie van legras en vleesras wordt ook wel aangeduid als dubbeldoelras.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: SulmtalerkrielKippenras: SulmtalerkrielDe sulmtalerkriel is een leuk krielkippenras dat zijn oorsprong kent in Duitsland. De dieren hebben een vriendelijk en r…
Kippenras: New HampshirekrielKippenras: New HampshirekrielNew Hampshirekrielen zijn prachtige krielkippen welke een verdwerging zijn van de grote New Hampshire. Ze komen voor in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Un.marans, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • http://blog.famdiko.nl/?p=169
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/06n06a05.pdf
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/maranskrielen.html
  • https://www.facebook.com/pages/category/Community/Marans-Club-Nederland-io-299327183434422/
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=71064
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Marans_(kip)

Reageer op het artikel "Kippenras: Maranskriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 07-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!