Kippenras: Dubbeldoelras

Kippenras: Dubbeldoelras Wereldwijd bestaan er honderden kippenrassen. Van oorsprong werden kippenrassen voornamelijk gefokt voor hun nut: dus het leggen van eieren of voor hun vlees. Maar er waren ook rassen die voor beide doelen geschikt waren, dus voor het leggen van eieren en voor het vlees. Deze rassen werden en worden ook wel aangeduid als dubbeldoelrassen. Waar kan je een goed dubbeldoelras aan herkennen, hoe zijn de rassen ontwikkeld en welke bekende kippenrassen kunnen onder de noemer dubbeldoelras geschreven worden?

Inhoud

De ontwikkeling van dubbeldoelrassen

Vroeger konden kippenrassen worden onderverdeeld in legrassen en vleesrassen, gebaseerd op hun oorspronkelijke doel. Naast het gegeven dat er kippenrassen waren die voor de eierproductie gehouden werden en andere rassen voor het vlees gehouden werden, waren er ook een aantal rassen ontstaan (soms bewust gefokt door de mens, soms spontaan ontstaan) die over een combinatie van bovengenoemde eigenschappen beschikten: de hennen waren vooral goed voor de eieren, en de hanen konden prima geslacht worden voor hun vlees. Deze kippenrassen werden ook wel dubbeldoelrassen genoemd, omdat ze voor een dubbel doel gebruikt konden worden.

De meeste kippenrassen uit de categorie dubbeldoelrassen zijn in de twintigste eeuw ontstaan.

Eigenschappen en karakters van dubbeldoelrassen

Dubbeldoelkippen staan er vaak om bekend dat ze een rustig karakter hebben en minder vliegerig zijn dan echte legrassen. Dubbeldoelrassen tonen qua karakter meer overeenkomsten met de vleesrassen. Ook raken dubbeldoelrassen vaak snel en gemakkelijk vertrouwd met de verzorger. Er zijn zelfs rassen bekend die zeer goed tam gemaakt kunnen worden. Deze kippen hebben vaak een mooi uiterlijk, leggen een leuk aantal eieren per jaar en het is een lust voor het oog om ze in de ren of in de tuin heerlijk te zien scharrelen.

Huisvesting van dubbeldoelkippen

De huisvesting van dubbeldoelkippen is hetzelfde als de huisvesting voor alle andere kippenrassen. Zo heeft een dubbeldoelkip altijd behoefte aan een nachthok, zitstokken, legnesten, een zandbad, voerbakken en waterbakken, en kan je ervoor kiezen of je de dieren in een buitenren laat lopen of dat je ze de vrije uitloop geeft. Dubbeldoelrassen kunnen vaak prima de vrije uitloop genieten, doordat ze rustiger van aard zijn en door hun wat zwaardere bouw meer moeite hebben met vliegen of zelfs helemaal niet meer kunnen vliegen.

Met dubbeldoelrassen naar tentoonstellingen

Het is prima mogelijk om met dubbeldoelrassen naar pluimveetentoonstellingen en -shows te gaan. Op tentoonstellingen is een breed scala aan kippenrassen te vinden, of het nou gaat om sierrassen, legrassen, vleesrassen, vechthoenders of dubbeldoelrassen.

Als je kippen gaat aanschaffen

Als je kippen wilt aanschaffen, is het belangrijk je eerst te oriënteren op de diverse rassen die er bestaan. Vraag jezelf af welk uiterlijk je mooi vindt en welke karaktereigenschappen voor jou belangrijk zijn in een kip. Wil jij graag een kippenras hebben dat snel tam wordt, dan kan je beter voor een dubbeldoelras of vleesras kiezen, omdat deze rustiger zijn dan legrassen. Maar je kan ook juist oog hebben voor het uiterlijk van een kip: bijvoorbeeld een ras met mooie baarden of een schitterende kuif op de kop, en vind je het karakter van ondergeschikt belang.

Wanneer je eenmaal een of meer rassen hebt uitgekozen waar je interesse in hebt, is het tijd om naar fokkers van dat ras op zoek te gaan. Bezoek eens tentoonstellingen, praat met fokkers van de rassen, zie de rassen in het echt bij mensen rondlopen, enzovoort. Daarna kan je gaan starten met het definitieve aanschaffen van kippen: hoe weet je of de dieren gezond zijn, welke dingen moet je allemaal thuis regelen voordat de kippen bij jou arriveren, hoe ga je de kippen vervoeren en hoe kan je nieuwe kippen in een bestaande groep kippen goed introduceren? Dit zijn allemaal dingen waar je vooraf goed rekening mee dient te houden.

Meest bekende dubbeldoelrassen

Deze lijst met dubbeldoelrassen is niet volledig, maar de meest bekende of meest interessantste kippenrassen worden hieronder vermeldt:

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mindaugas Urbonas, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • Boek: Kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef
  • https://www.lankerenhof.nl/dubbeldoel/
  • https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=83563
  • https://www.okvlees.nl/blog/80-dubbeldoel-kipjes-culinair-bijzonder-en-diervriendelijker-21027937
  • https://www.pluimveeweb.nl/artikel/171381-pluimveehouder-test-dubbeldoelras/
  • https://www.biojournaal.nl/article/7008455/dubbeldoel-kip-bij-okvlees-meteen-een-succes/
  • https://maken.wikiwijs.nl/bestanden/5197/rassen.pdf

Reageer op het artikel "Kippenras: Dubbeldoelras"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 20-04-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!