InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Cochin

Kippenras: Cochin

Kippenras: Cochin De cochin is een schitterend kippenras dat oorspronkelijk uit China komt. De exacte herkomst en ontstaansgeschiedenis van dit ras is onbekend, maar wel is duidelijk dat de Engelsen en Amerikanen het ras zo ontwikkeld hebben tot de cochin die wij vandaag de dag kennen. Het is één van de grootste kippenrassen ter wereld, waarbij hanen een gewicht kunnen bereiken van 5,5 kilogram. Cochins zijn rustige dieren die zelden tot nooit vliegen en prima gehouden kunnen worden in de vrije uitloop. Hennen van dit ras worden goed broeds, leggen zo'n 170 eieren per jaar en staan bekend als goede moederkloeken.

Inhoud

Andere benamingen

De cochin staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Cochinchina
  • Cocincina
  • Kokinkina
  • Kochin
  • Kocinka
  • Kocinky
  • Kohin
  • Cochinchina-hoen
  • Cochinhoen

Land van herkomst

De cochin komt oorspronkelijk uit China.

Geschiedenis

Het precieze ontstaan van de cochin is in de 21e eeuw nog steeds in nevelen gehuld. Wel is duidelijk dat de cochin al in de 19e eeuw in Engeland terecht is gekomen. In de jaren daarna is de cochin via Shanghai ook naar andere landen geëxporteerd.

De oorspronkelijke cochin, zoals die in de 19e eeuw naar Engeland kwam, toont weinig overeenkomsten met de cochin zoals wij die tegenwoordig kennen. Het huidige type is door zowel Engelse als Amerikaanse fokkers gefokt.

Uiterlijk

Als je naar de cochin kijkt, zie je een groot en zwaar kippenras. Hanen hebben een gewicht van 4,75 tot 5,25 kilo – alhoewel er ook cochin-hanen bekend zijn met een gewicht van maar liefst 5,5 kilogram. Hennen zijn iets lichter en wegen tussen de 4 en 4,5 kilo. De dieren zijn niet alleen groot qua schofthoogte, maar ze zijn ook nog breed gebouwd. De grote hoeveelheid veren zorgt ervoor dat de cochin nog breder en hoger lijkt dan hij daadwerkelijk is.

Cochins zijn laag gesteld. Doordat ze een lage stelling hebben, beschikken over een diepe bouw en volle bevedering zijn de gele looppoten niet zichtbaar. Dit wordt ook veroorzaakt door het feit dat de cochin een rijke voetbevedering heeft.

De cochin heeft een borst die diep en goed gerond is. De hals behoort volgens de rasbeschrijving kort en vol bevederd te zijn. De kop is, zeker in verhouding tot het lichaam, vrij klein en bovenop de kop is een enkele kam aanwezig. Oorlellen zijn altijd rood, de ogen behoren roodbruin van kleur te zijn.

Cochins hebben korte en brede veren, die bovendien zacht van structuur zijn. De cochin is een trage groeier en gaat bovendien lang door met groeien. Pas wanneer de cochin een leeftijd van 1,5 jaar heeft bereikt, is het dier volledig uitgegroeid.

Kleuren

De cochin komt voor in de volgende kleuren:
  • Zwart
  • Blauw
  • Buff
  • Wit
  • Zwartbont
  • Koekoek
  • Meerzomig patrijs
  • Goudzwartgezoomd
  • Zilverzwartgezoomd
  • Splash
  • Buff-zwartcolumbia
  • Buff-blauwcolumbia
  • Geelkoekoek
  • Porselein
  • Zwartwitgepareld
  • Rood
  • Zwartbont
  • Patrijs

Niet alle bovengenoemde kleuren zijn in Nederland – of andere landen – erkend. Om exact te weten welke kleuren er in een bepaald land goedgekeurd zijn, is het aangeraden om contact op te nemen met de rasvereniging van dat land.

Karakter

Mede door hun grote formaat zijn cochins erg rustig en hebben ze relatief weinig ruimte nodig. De dieren staan niet bekend om hun vliegkunsten, waardoor ze prima geschikt zijn voor in de vrije uitloop. Een omheining van zo’n 60 centimeter hoog is al genoeg om de dieren op het eigen terrein te houden.

Cochins zijn niet schuw en makkelijk tam te maken wanneer de verzorger hier een beetje tijd en moeite in steekt.

Broedsheid en eieren

Hennen van dit ras staan bekend als goede legsters. Ze leggen zo’n 170 lichtbruine eieren per jaar. Het ei is – in vergelijking tot de grootte van dit ras – aan de kleine kant. De hen is bovendien geregeld en betrouwbaar broeds. Als moederkloek voert de cochin-hen haar taak ook naar behoren uit.

Gebruiksmogelijkheden

De cochin wordt al van oudsher gehouden als legras en vleesras; ook wel dubbeldoelras genoemd. Toch wordt het ras tegenwoordig ook veel gehouden als sierras.

Bijzonderheden

Ondanks zijn vriendelijke en rustige karakter komt de cochin tamelijk weinig voor, in veel landen is het ras zelfs zeldzaam te noemen. Dit komt hoogstwaarschijnlijk voor een deel door het grote formaat van dit ras.

Overige informatie

Omdat de cochin geen vlieger is, mogen de zitstokken in het nachthok niet al te hoog bevestigd zijn. Tevens is dit raadzaam door het grote gewicht van de cochin. In principe moeten de zitstokken zo laag boven de grond bevestigd zijn, dat de cochin erop kan stappen.

Cochinkriel

Er bestaat ook een kleine, verdwergde vorm van de cochin, namelijk de cochinkriel. De cochinkriel is een kopie van de grote cochin, maar dan behoorlijk kleiner.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 kippenrassen: wat meer infoIn het kort een beetje uitleg over 4 veelkomende kippenrassen, namelijk de Antwerpse baardkriel, De Cochin, de Wyandotte…
Kippenras: RijnlanderKippenras: RijnlanderDe rijnlander is een schitterend landhoen met een mooie bouw. Het ras komt in diverse kleurslagen voor en heeft een vrie…
Kippenras: Spaanse witwangkrielKippenras: Spaanse witwangkrielDe Spaanse witwangkriel is een zeer zeldzaam kippenras met twee heel opvallende uiterlijke kenmerken: de spierwitte gezi…
Kippenras: Plymouth RockkrielKippenras: Plymouth RockkrielDe plymouth rockkriel is een verdwergde versie van de grote, Amerikaanse plymouth rock. Het is een goed legras met zo'n…
Kippenras: BarnevelderKippenras: BarnevelderDe barnevelder is een zeer mooi kippenras uit de plaats Barneveld te Nederland. Het zijn vrij forse kippen met een gewic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sammydavisdog From East Midlands, UK, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Cochin
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Cochin_(kippenras)
  • https://www.cochin.nl/
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/cochin

Reageer op het artikel "Kippenras: Cochin"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 31-07-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!