InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Yokohama

Kippenras: Yokohama

Kippenras: Yokohama De yokohama is een van oorsprong Japans kippenras, maar zijn exacte geschiedenis is helaas niet te herleiden. De yokohama wordt gezien als één van de mooiste langstaartrassen en sierrassen, door zijn prachtige staartpartij. Dit heeft echter ook zijn 'nadelen': de dieren hebben veel extra verzorging nodig, de hokken moeten vaker schoongemaakt worden en ook het nachthok (en dan met name de zitstokken) moet aan extra eisen voldoen om de staart mooi te houden. Hanen kunnen onderling erg agressief zijn, en zelfs naar mensen toe kan de yokohama-haan behoorlijk geagiteerd en agressief reageren.

Inhoud

Andere benamingen

De yokohama staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Yokohamahuhn
  • Yokohama chicken
  • Yokohamahoen

Land van herkomst

De yokohama komt oorspronkelijk uit Japan.

Geschiedenis

De yokohama is misschien wel het meest sierlijke kippenras ter wereld. Het ras is al zeer oud en werd al in 1864 naar Europa gehaald door de Franse missionaris Girad. Hoe het ras aan zijn naam is gekomen, is niet duidelijk, aangezien er in Japan nooit een ras is geweest met de naam yokohama. Wel is er een Japanse havenplaats met die naam, waar de dieren op transport zijn gegaan naar Europa. Het is dan ook tot op de dag van vandaag niet duidelijk hoe de yokohama in Japan is ontstaan en welke rassen hebben bijgedragen aan het ontstaan en de ontwikkeling van de yokohama.

Uiterlijk

Als je naar de yokohama kijkt, zie je een kip die duidelijk tot de groep langstaarthoenders behoort. Het is een sierlijk, gestrekt en lang gebouwd hoen. Hét opvallendste kenmerk van de yokohama is zijn zeer rijk bevederde, lange staart. De staart wordt eigenlijk altijd horizontaal gedragen. Bij de haan is de staart voorzien van sikkels die lang en smal zijn, maar tegelijkertijd een sterke structuur hebben. Hierdoor ontstaat het beeld van sikkels die langzaam naar de grond toe buigen. Hanen hebben bovendien een zeer vol en rijk bevederd zadel met lange smalle veren. Deze veren van het zadel bereiken bijna de grond. Ook de hennen van dit schitterende langstaartras hebben staartveren die erg lang zijn. De bovenste staartveren van de hen zijn wat langer en gebogen.

Bovenop de kop van de yokohama is een kleine en kussenvormige kam aanwezig welke laag op de kop staat. De kinlellen zijn in verhouding tot de rest van het dier klein en ook de keelwam is wat aan de kleine kant. De looppoten zijn altijd geel. Hanen hebben een gewicht van 1,75 tot 2,25 kilo, hennen wegen 1,25 tot 1,75 kilo.

Kleuren

De yokohama komt voor in twee kleurslagen, namelijk wit en roodgetekend.

Karakter

De yokohama is een beweeglijk en karaktervol kippenras dat veel ruimte nodig heeft. De lange staart van de yokohama eist extra aandacht en verzorging en de huisvesting moet voldoen aan strenge eisen. Hanen van dit ras staan bekend om hun wat agressieve gedrag naar mensen toe. Hanen onderling zijn zeer zeker agressief en waar ze kunnen, zullen ze ook met elkaar vechten. Dit doet vermoeden dat de yokohama afstamt van vechthoenders.

Broedsheid en eieren

Yokohama’s zijn geen goede legsters, ze leggen maar zo’n 90 eieren per jaar. Het gewicht van de eieren is zo’n 40 gram en ze hebben een crèmekleurige eischaal. De hennen van dit ras worden wel goed en gemakkelijk broeds en ze voeren hun taak naar behoren uit. Ook als moederkloek doet de yokohama-hen het goed: ze begeleidt haar kuikens uitstekend.

Gebruiksmogelijkheden

De yokohama is een sierras en wordt ook als langstaarthoender gezien.

Specialistische verzorging van de staart

De lange staartveren vragen extra verzorging omdat ze snel vuil worden, beschadigen of afbreken. Vooral bij hanen is dit een probleem, bij hennen zal de staart wat minder snel vies worden of kapot gaan.

Ten eerste is het belangrijk dat de zitstokken redelijk hoog aangebracht worden, zodat de staart niet over de vloer kan hangen als het dier op de zitstok rust. De zitstok moet minstens 100 centimeter boven de vloer zijn aangebracht. Daarnaast is het belangrijk de zitstok ook niet te dicht bij de wand te plaatsen, omdat de staart dan kan beschadigen door de achterwand. Hou er rekening mee dat de stokken minstens 70 tot 80 centimeter van de muur af geplaatst worden.

Om ervoor te zorgen dat de staart niet vuil wordt, beschadigt of afbreekt, moet de ondergrond waarop het dier leeft droog en schoon zijn. Dit houdt in dat de dieren overdekt gehouden moeten worden en dat het hok veelvuldig schoongemaakt moet worden. In ieder geval elke dag moet de ontlasting geschept worden en op regelmatige basis moet de hele ondergrond ververst worden.

Een goede sierhaan met een bijzonder mooie staart kan het beste apart gehouden worden, in zijn eentje. Dit omdat de staart anders door andere kippen aangepikt kan worden en hierdoor beschadigt.

Daarnaast vraagt de yokohama een speciaal aangepast dieet, wat meer (dierlijke) eiwitten bevat. De staartveren vragen namelijk extra energie. Een beperkte of ondermaatse voeding zal resulteren in een minder mooie staartpartij.

De kleine yokohama

De yokohama komt ook voor in een verdwergde versie, namelijk de yokohamakriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenrassen: De YokohamaWereldwijd is er een willekeur aan kippenrassen te vinden. Al deze hoenders zijn afstammelingen van het wilde Bankivahoe…
Kippenras: Spaanse witwangkrielKippenras: Spaanse witwangkrielDe Spaanse witwangkriel is een zeer zeldzaam kippenras met twee heel opvallende uiterlijke kenmerken: de spierwitte gezi…
Kippenras: PhoenixkrielKippenras: PhoenixkrielDe phoenixkriel is een prachtige sierkip die bekend staat om zijn extra lange staartveren. Het ras wordt in de regel beh…
Kippenras: RijnlanderkrielKippenras: RijnlanderkrielDe rijnlanderkriel is de verdwergde versie van de grote rijnlander, alhoewel de rijnlanderkriel wat slanker en ranker va…
Kippenras: VorwerkKippenras: VorwerkDe vorwerk is een schitterend kippenras met een unieke kleurtekening die bij geen enkel ander ras voorkomt. De dieren zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hagen Graebner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Yokohama
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Yokohama_(kip)
  • https://www.omlet.nl/breeds/kippen/yokohama/
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/yokohama.html
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/yokohama
  • https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=68931

Reageer op het artikel "Kippenras: Yokohama"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!