InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De krabpaal: een noodzakelijk kattenmeubel voor de binnenkat

De krabpaal: een noodzakelijk kattenmeubel voor de binnenkat

De krabpaal: een noodzakelijk kattenmeubel voor de binnenkat Elke kat heeft de behoefte om te krabben, zodat zijn nageltjes niet te lang worden. Katten die buiten leven zullen hun klauwtjes dan ook vaak in bomen planten. Katten die binnen leven voelen eveneens de noodzaak om hun nageltjes aan het werk te zetten. Vaak zal de binnenkat dan aan zetels, stoelen, planten of behangpapier beginnen te krabben. Iets dat maar weinig katteneigenaars kunnen waarderen. Wanneer men een krabpaal plaatst zal men echter (gedeeltelijk) kunnen voorkomen dat de kat dit ongewenste gedrag gaat vertonen.
De meeste krabpalen zijn omwonden met sisaltouw, een materiaal waar katten graag hun nageltjes in planten / Bron: Gudlyf, Flickr (CC BY-2.0)De meeste krabpalen zijn omwonden met sisaltouw, een materiaal waar katten graag hun nageltjes in planten / Bron: Gudlyf, Flickr (CC BY-2.0)

Wat is een krabpaal?

Een krabpaal is een houten paal omwonden met sisaltouw of een ander materiaal waar katten graag aan krabben. De paal staat op een stevig voetstuk dat voorkomt dat de krabpaal gaat omvallen wanneer deze gebruikt wordt door de kat. Er bestaan krabpalen in diverse maten en groottes. Kleine krabpalen worden specifiek geproduceerd voor jonge katjes, terwijl er grote exemplaren bestaan voor heel grote katten. Echter, waar een jonge kat dankbaar gebruik kan maken van een grote krabpaal, is dit omgekeerd niet het geval. Een grote kat zal moeite hebben met een te kleine krabpaal en deze als onhandig beschouwen.

Aan sommige krabpalen kunnen ook speelgoedjes vastgemaakt zijn die een extra aantrekkingskracht kunnen uitoefenen op de kat. Echter dit is niet nodig en praktisch elke kat zal gebruik maken van een krabpaal, ongeacht of er speelgoedjes aan hangen of niet. Een krabpaal wordt bij voorkeur niet in een hoekje geplaatst, maar in het midden van de kamer. Op deze wijze is het een plek waar de kat regelmatig langskomt en spontaan aan kan gaan krabben.

Voordelen

Een krabplek is nodig voor elke binnenkat die niet de mogelijkheid heeft om zijn klauwtjes in een boom te planten. De kat doet dit om de versleten uiteinden van zijn nageltjes kwijt te geraken en op deze manier zijn nageltjes te verzorgen. Daarom kan het ook zijn dat je op of rondom de krabpaal nagelhulzen van de kat zult vinden. Het plaatsen van een krabpaal voorkomt dus dat je interieur beschadigd wordt door een natuurlijke behoefte van de kat; namelijk haar nageltjes verzorgen. Bovendien kan een kat zich ten zeerste amuseren met een krabpaal. Een krabpaal wordt door een kat niet alleen gebruikt om zijn nageltjes te verzorgen, maar vaak ook als klimpaal of om zich achter te verstoppen.

Een krabpaal met speelgoedjes kan extra aantrekkelijk zijn voor jouw kat / Bron: KellyReeves, Flickr (CC BY-ND-2.0)Een krabpaal met speelgoedjes kan extra aantrekkelijk zijn voor jouw kat / Bron: KellyReeves, Flickr (CC BY-ND-2.0)

Nadelen

Er zijn weinig nadelen verbonden aan krabpalen, behalve het feit dat ze soms in de weg kunnen staan. Een ander nadeel is, dat niet elke kat de neiging heeft om de krabpaal op te zoeken en verder blijft krabben aan je behangpapier, meubels, Om dit op te lossen kan het soms helpen om een kattenkruid (catnip in het Engels) spray te gebruiken. Merk ook op dat krabpalen van een lagere kwaliteit snel stuk gaan, vooral wanneer je een zwaardere kat hebt die veel kracht uitoefent op de krabpaal. Pas daarom op met de aankoop van goedkopere of kleinere krabpalen bij dit type kat.

Is een krabpaal nodig?

Een krabpaal is niet perse nodig voor een binnenkat; een krabplek is dit wel. Je kan er evengoed voor kiezen om een krabplank of krabmat aan te schaffen. Deze zijn vooral handig om over behangpapier of tapijten te plaatsen die consequent door je kat bekrabd worden. Wil je een speel-, rust- en krabplek combineren in één meubel, dan kan een krabton een oplossing zijn. Ook zijn er sommige kattentorens waar een krabpaal is in gemonteerd. Echter de aankoop van één van deze kattenmeubelen sluit een andere niet uit. Het kan zelfs nuttig zijn om meerdere krabplekken te voorzien in huis, zeker als je meerdere katten hebt. Om conflicten tussen katten te voorkomen, voorzie je het best voor elke kat minstens één aparte krabplek.

Conclusie

Een krabpaal is een kattenmeubel dat handig is wanneer je een binnenkat hebt. De krabpaal helpt in het voorkomen van de destructie van je eigen meubelen. Om deze reden is een krabpaal zeker aan te raden. Het zal zowel de nagels van jouw kat als jouw interieur ten goede komen.

Lees verder

© 2018 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Help, mijn kat krabt aan meubels, deuren en/of behang!Help, mijn kat krabt aan meubels, deuren en/of behang!Het is heel natuurlijk voor een kat om te krabben, maar baasjes vinden dat meestal niet wenselijk wanneer dit gebeurt aa…
Kattenkrabpaal voor je katEen kattenkrabpaal is een houten paal bedekt met ruwe materiaal. Dit is handig voor katten eigenaren om in huis te hebbe…
Het huis inrichten met design meubelsHet huis inrichten met design meubelsEen trendy woonkamer wie wil het niet. In grote woonboulevards worden we overspoeld met de mooiste meubels, lampen en al…
Nieuwe kat, nieuw interieur  oei!Nieuwe kat, nieuw interieur oei!Een nieuwe kat en een nieuwe bank of stoel dat wil nog wel eens mis gaan, als de kat de nieuwe bank of stoel als een k…
Hoe kun je makkelijk behang verwijderen?Behang verwijderen wordt meestal gezien als een vervelende klus. Soms zit behang stevig op de muur en krijg je het er am…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woofer, Openclipart
  • Ecostyle, https://www.ecostyle.nl/kat/over-katten/kat-verzorging/nagel-verzorging-van-de-kat, bezocht op 05-05-2018
  • Afbeelding bron 1: Gudlyf, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: KellyReeves, Flickr (CC BY-ND-2.0)

Reageer op het artikel "De krabpaal: een noodzakelijk kattenmeubel voor de binnenkat"

Infoteur: Willibrordus
Laatste update: 11-05-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Kattenmeubelen
Schrijf mee!