InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Beige of isabella

Konijnenras: Beige of isabella

Konijnenras: Beige of isabella De beige of isabella is zowel in Engeland als Nederland ontstaan, hoewel alle dieren van het ras die nu nog bestaan, Nederlandse voorouders hebben. Het is een prachtig konijn met een mooie, geelachtige vacht en ogen met een typische vuurgloed erin. Stichting Zeldzame Huisdierrassen heeft de beige benoemd tot zeer zeldzaam konijnenras, daar er naar schatting (anno 2017) maar zo'n 70 tot 100 voedsters van dit ras rondlopen. Hoe zien de konijnen eruit, welke karaktereigenschappen hebben ze en hoe is het ras precies tot stand gekomen?

Inhoud

Land van herkomst

De beige, ook wel isabella of isabelle genoemd, komt zowel uit Nederland als Engeland, waar het ras tegelijkertijd en onafhankelijk van elkaar is ontstaan. In Nederland is het ras gefokt in de plaats Rotterdam.

Geschiedenis

De beige is zowel in Engeland als in Nederland ontstaan, zonder dat beide landen van elkaars fokkerswerk op de hoogte waren.

Engeland

In Engeland is de beige in de jaren 20 van de twintigste eeuw ontstaan. Doordat er in Engeland in die periode veel pelsrassen bestonden, kwam het ras beige niet van de grond en stierf het ras in de jaren 30 van dezelfde eeuw uit.

In de jaren 80 ontdekten de Engelsen de Nederlandse versie van de beige, welke ook de naam beige droeg. De Britten hebben hierop enkele konijnen van dit ras naar Engeland gehaald, en zodoende het ras daar weer geïntroduceerd. Deze dieren kregen echter niet de naam beige toegewezen, maar een nieuwe naam: isabella (ook wel geschreven als isabelle).

Nederland

In Nederland is de beige in de jaren 30 van de twintigste eeuw gefokt in de plaats Rotterdam. Het ras is ontstaan door de inzet van de konijnenfokker G. Brinks. Het ras is op 1 mei 1940 een paar dagen voor de Tweede Wereldoorlog op Nederlandse bodem ook uitbrak erkend door de overkoepelende konijnenfokkersbond.

Gouwenaar of Lilac X Papillon

Hoe de Engelse beige is ontstaan, is niet helemaal duidelijk naar voren te brengen. In Nederland is de beige ontstaan uit kruisingen tussen de Gouwenaar en madagaskarkleurige papillons. In Engeland is hoogstwaarschijnlijk gebruik gemaakt van dezelfde madagaskarkleurige papillons, maar dan gekruist met de lilac. De lilac is het Engelse zusje van de Gouwenaar, met beide dezelfde voorouders.

Zeldzaam

Hoewel de beige of isabella zowel in Engeland als Nederland voorkomt, is het ras buiten deze landen niet bekend. Ook in de landen van oorsprong is de beige te bestempelen als zeer zeldzaam. Stichting Zeldzame Huisdieren heeft de beige in Nederland dan ook bestempeld als zeer zeldzaam konijn.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de beige kijkt, zie je een konijn dat veel overeenkomsten vertoont met de gouwenaar en de havana. Dat is ook niet vreemd, aangezien de gouwenaar eigenlijk een havana is, maar dan met een afwijkende vachtkleur. De beige heeft een geblokte lichaamsbouw, een brede borst en rug, en de schouders zijn ook breed. De achterhand moet soepel en goed afgerond zijn, de nek kort en gespierd met daarop een brede, korte kop. De poten behoren volgens de rasstandaard in verhouding te staan tot het lichaam. De oren van een beige of isabella zijn stevig met afgeronde punten en met een lengte van zon 11 centimeter. Het gewicht van een beige ligt tussen de 2 en 3,5 kilogram.

De vacht van dit bijzondere ras is glanzend, zacht, fijn en kort en behoort glad tegen het lichaam aan te liggen. Er is altijd voldoende onderwol van een goede kwaliteit aanwezig. De vachtkleur is geel, waarbij een deel van de beharing heel licht pastelblauwe haarpunten heeft. De oogkleur is grijsblauw en bij een bepaalde lichtinval is er een rode weerschijn in het oog te zien, de vuurgloed genaamd. De vuurgloed is een erfenis van de gouwenaar, en indirect dus ook van de havana.

Karakter

Beige konijnen staan bekend als meegaande en betrouwbare konijnen met een heel rustig temperament. Zeker als ze van jongs af aan goed gesocialiseerd zijn, kunnen ze uitgroeien tot zeer goede huisdieren die graag geaaid worden en ervan houden om lekker te knuffelen en te spelen. De konijnen zijn erg intelligent en nieuwsgierig en gaan dan ook graag op onderzoek uit om nieuwe dingen te ontdekken.

Gebruiksdoel

De beige of isabella is een zeer zeldzaam konijnenras, dat haast alleen wordt gehouden door sportfokkers die met de konijnen naar konijnenshows en -tentoonstellingen gaan. Door het meegaande en betrouwbare karakter van de beige is het ras echter ook zeer geschikt als huisdier voor zowel kinderen als volwassenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Herkomst konijnenrassenHerkomst konijnenrassenZoveel verschillende rassen en zoveel verschillende herkomsent. Vind ze hier allemaal op een rij. Zelf ben ik dagelijks…
Het angora konijn, een bijzonder rasHet angora konijn, een bijzonder rasHet konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht.…
Konijnenras: Belgische haasKonijnenras: Belgische haasDe Belgische haas is een prachtig konijnenras dat qua uiterlijk meer doet denken aan dat van een haas, dan aan dat van e…
Coccidiose bij konijnenCoccidien zijn eencellige parasieten. Coccidien dragen konijnen vrijwel altijd bij zich. Ze kunnen geen schade zolang he…
De taal van het konijnElk dier heeft zo z'n eigen taal en het konijn is hier geen uitzondering op. Hieronder de beschrijving met wat konijnen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Avaelmejor, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Konijnen en knaagdieren encyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 978-90-3662-962-1
  • http://www.zevenrassenclub.nl/beige.html
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-beige/
  • http://szh.nl/konijnen/beige/

Reageer op het artikel "Konijnenras: Beige of isabella"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-01-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!