InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Twents kriel

Kippenras: Twents kriel

Kippenras: Twents kriel Twentse krielen zijn de verdwergde versie van het Twentse hoen. De dieren stammen af van leghornkrielen, te klein gebleven Twentse hoenders en diverse vechtkrielen. De bouw van een Twentse kriel ligt tussen die van een leghorn en een vechthoender in, en het karakter kan omschreven worden als het karakter van een typische vechthoender. De dieren komen voor in een breed scala aan kleurslagen, kunnen zeer goed vliegen en met een beetje tijd en inzet van de verzorger zijn ze naar mensen toe erg vertrouwelijk en zijn ze goed tam te krijgen.

Inhoud

Andere benamingen

De Twentse kriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Twents hoenkriel
  • Kraienkoppkriel
  • Kriel Twents hoen
  • Kriel Kraienkopp

Land van herkomst

De Twentse kriel komt oorspronkelijk uit Nederland.

Geschiedenis

Een liefhebber van het Twents hoen, dhr Siemerink (Almelo; Nederland) wilde graag een verdwergde versie van het Twents hoen creëren. Om dit krielras te fokken maakte hij gebruik van te klein gebleven Twentse hoenders. Welke rassen daarnaast nog gebruikt zijn, is onduidelijk. Maar het is wel duidelijk dat er hoogstwaarschijnlijk gebruik is gemaakt van diverse Aziatische vechtkrielen en leghornkrielen. Het is goed verklaarbaar waarom er vechtrassen zijn ingefokt om de Twentse kriel te creëren, daar het Twents hoen is ontwikkeld door boerenhoenders met maleiers en leghorns te kruisen.

Uiterlijk

Als je naar de Twentse kriel kijkt, zie je duidelijk dat het dier aan de leghornkriel verwant is. Toch verschilt het dier ook wel, aangezien het ook vechthoenderbloed in de aderen heeft. Ook de typische bouw van een vechthoender komt naar voren in de bouw (en in het karakter) van de Twentse kriel.

Hanen van dit ras hebben een gewicht van 1000 tot 1100 gram, hennen zijn iets lichter met 800 tot 900 gram. Twentse krielen zijn krielen met een slanke bouw en een vrij lange rug. De staart behoort volgens de rasstandaard vrij laag en half open gedragen te worden. Net zoals bij de leghorn, heeft ook de Twentse kriel een fraaie sierbevedering in de staart. De hoofdsikkels zijn hierbij lang en goed gebogen. De vleugels moeten strak tegen het lijf gedragen worden, terwijl ze ietwat naar beneden gericht zijn. De poten moeten een intens gele keur hebben.

De kop van een Twentse kriel heeft de typische uitstraling van een vechthoender: de schedel is kort en de snavel is krachtig en tamelijk kort. De ogen liggen wat verzonken in goed aanwezige wenkbrauwen. De kophuid heeft een levendig rode kleur en bovenop de kop is een walnootkam aanwezig. Op het kamvlees van deze walnootkam zijn fijne puntjes zichtbaar, waardoor het wel wat weg heeft van de structuur van een aardbei. De kam is behoorlijk klein en bij de hennen zelfs nauwelijks ontwikkeld.

Kleuren

De Twentse kriel komt voor in de volgende kleurslagen:
  • Zilverpatrijs
  • Patrijs
  • Blauwpatrijs
  • Geelpatrijs
  • Blauwzilverpatrijs
  • Witpatrijs
  • Koekoekpatrijs
  • Koekoekzilverpatrijs
  • Koekoek
  • Wit
  • Blauwgeelpatrijs
  • Patrijsbont
  • Zalmkleur
  • Zwartzilverhalzig
  • Koekoekzilverhalzig
  • Geelzwartstaart

Karakter

Twentse krielen hebben een behoorlijk vechthoenkarakter. De dieren zijn onderling behoorlijk agressief, en gevechten gaan vaak door tot één van de krielen is overleden. Ondanks hun agressie naar soortgenoten toe, zijn ze naar mensen toe erg vriendelijk. Wanneer de Twentse kriel goed verzorgd wordt, kunnen ze goed tam worden.

Hanen kunnen flink luidruchtig kraaien, en een goed afgesloten en geïsoleerd nachthok is dan ook aangeraden, zeker als de Twentse kriel in een drukbevolkte omgeving woont.

Twentse krielen kunnen goed en hoog vliegen, en zullen dit ook regelmatig doen. De dieren kunnen dan ook het beste in een afgesloten ren gehouden worden, wanneer ze op het terrein dienen te blijven. Zelfs een hek van 1,8 meter kan ze niet op het erf houden.

Broedsheid en eieren

Twentse kriel-hennen leggen zon 130 eieren per jaar. Het gewicht van een ei is ongeveer 35 gram en de schaal is crèmekleurig. Hennen van dit ras zijn geregeld broeds. Als ze broeds is, voert zij haar taak naar behoren uit. Ook als moederkloek wanneer de kuikens uit het ei zijn gekomen voert zij haar taak perfect uit.

Gebruiksmogelijkheden

De Twentse kriel is een typisch legras, maar wordt ook vaak onder de categorie sierras gedeeld.

Twents hoen

De Twentse kriel heeft ook een grote broer, namelijk het Twents hoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielKippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielDe Friese kriel is een verkleinde variant van het Friese hoen. Qua geschiedenis en ontwikkeling van de Friese kriel zijn…
Kippenras: Hollandse krielKippenras: Hollandse krielDe Hollandse kriel is één van de oudste krielrassen van Nederland en is een oorspronkelijke kriel, waarmee bedoeld wordt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bomme Herrmann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Twentshoen
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/twentsehoenkrielen.html
  • https://twentsehoenders.nl/
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/twentse-hoen-kriel.html#.XUrwMugzbIU

Reageer op het artikel "Kippenras: Twents kriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 08-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!