Konijnenras: Sallander - een konijn met een unieke vacht

Konijnenras: Sallander - een konijn met een unieke vacht De Sallander is een schitterend konijnenras van Nederlandse bodem, dat bekend staat om zijn unieke vachtkleur en vachtpatroon. Dit komt namelijk bij geen enkel ander konijnenras voor. Het zijn rustige tot levendige konijnen die graag op onderzoek uitgaan. Ondanks hun lieve karakter zijn het vooral tentoonstellingskonijnen en worden ze zelden tot nooit als huisdier gehouden. Sallanders hebben een ietwat gedrongen bouw, zijn goed bevleesd en hebben prachtige, rechtopstaande oren van zo'n 12 centimeter lang.

Inhoud

Andere benamingen van dit konijnenras

De Sallander staat ook wel bekend onder de naam:
  • Sallands konijn

Land van herkomst

De Sallander komt oorspronkelijk uit Nederland, en specifieker uit de streek Salland.

Geschiedenis van de sallander

De Sallander is ontstaan uit kruisingen tussen Thüringers, chinchilla’s en marters. Het ras werd gefokt door een zeer bekende Nederlandse keurmeester en fokker, namelijk D. J. Kuiper uit Olst (een klein plaatsje in Overijssel). De Sallander werd in Nederland erkend als officieel ras in 1975. Begin jaren 90 van de twintigste eeuw is de Sallander ook in Engeland aanwezig, en daar werd het ras in 1994 erkend door de Britse overkoepelende konijnenfokkersvereniging.

Uiterlijke kenmerken van het sallanders konijn

Als je naar de Sallander kijkt, zie je een konijn met een gedrongen bouw en goed afgeronde achterhand. Het lichaam is goed gevuld, de hals behoort volgens de rasbeschrijving van het Sallands konijn kort te zijn. De poten zijn van een gemiddelde lengte en behoren flink en stevig te zijn. De kop van het konijn is goed ontwikkeld en breed, vooral bij rammen zijn de wangen goed ontwikkeld. De oren zijn ook stevig en zijn ongeveer 12 centimeter lang, waarbij ze altijd rechtop gedragen worden.

Sallanders wegen tussen de 3 en 4 kilo, waarbij er de voorkeur aan wordt gegeven dat het konijn in de buurt van de 4 kilo zit qua gewicht.

Vacht en kleur

De vacht is erg dicht en zijdeachtig, wat erg zacht aanvoelt bij aanraking. De grondkleur van een Sallander behoort altijd gebroken wit te zijn, terwijl de uiteinden van de dekharen bruinzwart zijn. Deze bruinzwarte uiteinden zorgen ervoor dat er een wazig, houtskoolachtig effect over de vacht ligt.

Deze teerachtige of houtskoolachtige waas komt niet over het gehele lichaam voor. De oren, borst, snuit, achterhand, poten en buik zijn donkerder gekleurd dan de rest van het lichaam, waarbij de kleur eerder neigt naar donkerbruin tot zwart dan gebroken wit met een lichte waas eroverheen. Ook het onderste deel van de schouder en flank is donkerder. De oogkleur van de Sallander is altijd donkerbruin.

Karakter

Sallanders hebben een gemiddeld actief temperament, ze zijn nieuwsgierig en intelligent. Wanneer ze al van zeer jongs af aan goed gesocialiseerd worden, kunnen Sallanders opgroeien tot aanhankelijke huisdieren die graag bij de mens komen voor een knuffel of een aai. De Sallander zal niet snel op schoot gaan zitten en houdt er bovendien ook niet van om opgetild te worden.

Gebruiksdoel: een zo goed mogelijke vacht fokken voor tentoonstellingen

De Sallander is een typisch konijn dat veel op konijnenshows en -tentoonstellingen wordt waargenomen. Door zijn zachtaardige karakter is het dier ook zeer geschikt als huisdier voor zowel kinderen als volwassenen. Echter komt de Sallander niet veel voor als huisdier, vooral veroorzaakt door het feit dat de Sallander bekend staat als een zeer zeldzaam konijnenras.

Bijzonderheden

De Sallander is van hetzelfde type en aftekening als de Thüringer, alleen is de kleur van de Sallander lichter uitgevallen dan dat bij de Thüringer het geval is.

De sallander in goede conditie houden

Het is voor elk dier belangrijk dat het goed verzorgd wordt, en dat het dier in een zo goed mogelijke conditie wordt gehouden. Dat begint allereerst met een verblijf dat ruim genoeg is zodat het konijn voldoende bewegingsvrijheid heeft. Hierbij geldt: hoe groter het konijnenhok, hoe beter dit is voor de gezondheid, het welzijn en de algehele conditie van de Sallander. Ook qua voer heb je verschillende soorten en kwaliteiten. Je kan ervoor kiezen om standaard konijnenvoer bij de supermarkt vandaan te halen. Wettelijk gezien bevat dit de juiste voedingsstoffen voor konijnen en komen ze niets tekort wanneer ze dit voedsel tot zich nemen. Toch zitten er bij deze goedkopere merken vaker additieven die op de lange duur minder voordelig zijn voor de gezondheid van het dier. Je kan daarom beter kijken naar biologische brokken voor het konijn, of voer van een duurder merk aanschaffen.

Daarnaast heeft een konijn altijd de behoefte aan ruwvoer in de vorm van hooi. Dit moete nde dieren 24 uur per dag naar behoefte kunnen eten, dus zorg ervoor dat de hooiruif voor je konijnen altijd goed gevuld is. Ook moet er altijd vers water beschikbaar zijn. Doordat het echte knagers zijn en de voortanden het hele leven lang doorgroeien, moet het konijn voldoende mogelijkheid krijgen om te knagen. Dit kan je doen door knaagstenen te geven, maar ook door bijvoorbeeld wilgentakken of takjes van hoogstamfruitbomen als appelbomen in het hok neer te leggen waar ze aan kunnen knagen. Op deze manier zorg je er als eigenaar voor dat de tanden van je konijn kunnen slijten.

Naast voedsel, vers water en een schoon hok heeft een konijn - en dus ook de sallander - behoefte aan afleiding. Geef hem wat speelgoed, of leg regelmatig nieuwe dingen in het hok neer zodat het dier dit kan onderzoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenras: Groot chinchilla - een konijn met unieke vachtKonijnenras: Groot chinchilla - een konijn met unieke vachtDe groot chinchilla is een konijnenras dat gelijktijdig in Duitsland en in Engeland werd ontwikkeld door fokkers. In bei…
Konijnenras: AlaskaKonijnenras: AlaskaDe alaska is een van oorsprong Duits konijnenras met een lakzwarte vacht. Hoewel de naam doet vermoeden dat het dier eig…
Konijnenras: Belgische haasKonijnenras: Belgische haasDe Belgische haas is een prachtig konijnenras dat qua uiterlijk meer doet denken aan dat van een haas, dan aan dat van e…
Konijnenras: DeilenaarKonijnenras: DeilenaarDe Deilenaar is een redelijk jong konijnenras uit Nederland, met een bijzonder diep roodbruine vacht met zware, vlokkeri…

Kattenrassen: De gracieuze Egyptische mauKattenrassen: De gracieuze Egyptische mauSamen met de hond behoort de kat tot de meest populaire huisdieren die er zijn. Die populariteit maakt ook dat sommige r…
Misverstanden over vlooien bij hond of katMisverstanden over vlooien bij hond of katNiemand zit te wachten op vlooien bij zijn huisdier. Als je ze eenmaal hebt, zijn ze hardnekkig en moet je met je dier é…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eponimm, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Konijnen en knaagdieren encyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 978-90-3662-962-1
  • Boek: Mini-encyclopedie konijnen. Auteur: Geoff Russell. ISBN: 9789048304325
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sallander
  • https://www.konino.nl/webwinkel/konijneninfo/konijnenrassen/
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-sallander/
  • http://www.konijnenrassen.nl/sallander.html
  • http://szh.nl/konijnen/sallander/
  • http://www.thuringersallanderclub.nl/

Reageer op het artikel "Konijnenras: Sallander - een konijn met een unieke vacht"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 16-06-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!