InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Gouwenaar of Lilac

Konijnenras: Gouwenaar of Lilac

Konijnenras: Gouwenaar of Lilac De Gouwenaar, ook wel Lilac genoemd, is een prachtig konijnenras met een bijzonder lichtgrijze, pastelachtig blauwe vacht. Het ras komt oorspronkelijk uit Nederland, en is verder ontwikkeld met eenzelfde konijnenras (Lilac, Essex Lavender) uit Engeland, om inteelt te voorkomen. De Gouwenaar is een zeer zeldzaam konijnenras, en wordt over het algemeen alleen maar gezien op konijnenshows en -tentoonstellingen, dit terwijl de dieren het ook zeker goed zouden doen als huisdier voor zowel kinderen als volwassenen. Een schitterend konijn met een lief, zachtaardig en levendig temperament.

Inhoud

Andere benamingen

De Gouwenaar staat ook bekend onder de namen:
  • Cambridge Blue
  • Essex Lavender
  • Lilac

Land van herkomst

De Gouwenaar is op Nederlandse bodem ontstaan in de plaats Gouda. In Engeland is het ras ontstaan op twee plaatsen, namelijk Cambridge en Essex.

Geschiedenis

De Gouwenaar en Lilac zijn in theorie twee verschillende konijnenrassen, met eenzelfde oorsprong. De reden dat in Nederland beide namen worden gebruikt, is dat de Engelse dieren ook van invloed zijn geweest op de verdere ontwikkeling en verbreding van de bloedlijnen van de Gouwenaar. De rassen worden in Nederland dan ook gezien als één enkel ras, vandaar dat wij in ons land de Engelse benaming ook gebruiken als er over de Gouwenaar gesproken wordt.

Een andere reden waarom de Gouwenaar en Lilac gezien worden als één ras, is dankzij het gegeven dat de Engelse fokster Illingworth in 1908 de eerste havana’s (een Nederlands konijnenras) naar Engeland haalde. Uit deze havana’s zijn een aantal lilac-kleurige konijnen geboren. De fokster ging met deze konijnen verder fokken onder de naam Essex Lavender.

Naar alle waarschijnlijkheid – niet alle gegevens over de totstandkoming van de lavendel-kleurige of lila-kleurige konijnen is bekend – stammen alle huidige Gouwenaren en Lilac’s af van havana’s en Van Beverens. Alle Engelse rassen die tot stand zijn gekomen, zijn uiteindelijk opgegaan in één enkel ras, namelijk de Lilac.

De eerste konijnen met een lila-kleurige vacht in Nederland, werden geboren bij een fanatieke duivenfokker, dhr. Spuyt. Hij fokte ook havana’s, en uit één van deze nesten zijn dieren geboren met een lila vacht. Hij gaf deze dieren de naam Gouwenaar, als aandenken aan de stad Gouda, waar hij de dieren voor het eerst gezien heeft. Hij heeft ook Lilacs uit Engeland gehaald om meer vers bloed in zijn lijnen te fokken. De Gouwenaar is in 1927 in Nederland erkend als apart ras.

De Gouwenaar wordt gezien als een zeer zeldzaam konijnenras van Nederlandse bodem, en is daardoor ook opgenomen in het bestand van Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH), als zeer zeldzaam konijnenras.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de Gouwenaar kijkt, zie je een konijn met eenzelfde lichaamsbouw als de havana. Ze hebben een korte, vierkante bouw, een brede borst en rug, brede schouders en een afgeronde, soepele achterhand. De kop moet breed en kort zijn, en rusten op een zeer korte en gespierde nek. De poten zijn goed in verhouding tot het lichaam. De oren van een Gouwenaar zijn stevig, hebben afgeronde punten en zijn zo’n 11 centimeter lang. Het gewicht van de Lilac ligt tussen de 2,5 en 3,5 kilogram.

Vacht en kleur

De vacht van een Gouwenaar is kort, fijn en zacht en behoort goed tegen het lichaam aan te liggen. Er is een normale hoeveelheid onderwol aanwezig.

De kleur is een zachte lila, blauwachtige kleur, welke ook wel wordt omschreven als licht duifgrijs. Een andere omschrijving die aan de kleur gegeven kan worden, is die van een pastelachtig lichtblauw. De ogen behoren volgens de rasbeschrijving altijd grijsblauw te zijn. Bij bepaalde lichtinval is er een rode weerschijn in het oog te zien, wat ook wel vuurgloed genoemd wordt. Deze vuurgloed is een erfenis van de havana.

Karakter

De Gouwenaar of Lilac is een zeer rustig, aanhankelijk konijn met een gematigd temperament.

Gebruiksdoel

De Gouwenaar wordt vooral gehouden en gefokt door sportfokkers die er graag mee naar tentoonstellingen gaan. Toch zou de Gouwenaar als huisdier voor kinderen en volwassenen zeer geschikt zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenras: RusKonijnenras: RusDe Rus, ook wel brandneus, Pools konijn of Egyptian Smut genoemd, is een van oorsprong Engels konijnenras met een maxima…
Herkomst konijnenrassenHerkomst konijnenrassenZoveel verschillende rassen en zoveel verschillende herkomsten. Vind ze hier allemaal op een rij. Zelf ben ik dagelijks…
Konijnenziekte: GasKonijnenziekte: GasKonijnen hebben een erg gevoelig maag en darmstelsel. Wanneer je konijn erg rusteloos is, steeds een andere plek in zijn…
Hoe maak je een konijn zindelijk?Hoe maak je een konijn zindelijk?Het ene konijn is vanaf de eerste dag meteen zindelijk en doet zijn/haar behoeften altijd op dezelfde plek. Bij het ande…
Het angora konijn, een bijzonder rasHet angora konijn, een bijzonder rasHet konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Abubiju, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0/bewerkt)
  • Boek: Konijnen en knaagdieren encyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 978-90-3662-962-1
  • Boek: Mini-encyclopedie konijnen. Auteur: Geoff Russell. ISBN: 9789048304325
  • http://www.konijnenrassen.nl/gouwenaar.html
  • http://www.konijnenhouden.nl/p/konijnenrassen.html
  • http://fijnkonijn.nl/rassen/gouwenaar/
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-gouwenaar/
  • http://www.zevenrassenclub.nl/gouwenaar.html
  • http://szh.nl/konijnen/gouwenaar/

Reageer op het artikel "Konijnenras: Gouwenaar of Lilac"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 08-01-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!