InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Havana

Konijnenras: Havana

Konijnenras: Havana De havana is een konijnenras van Nederlandse bodem, met een prachtige, diep donkerbruine vacht en een schitterende vuurgloed in de ogen bij bepaalde lichtinval. Dit konijnenras is ontstaan uit raslose konijnen en de Rus, en heeft op zijn beurt bijgedragen aan de totstandkoming van diverse andere konijnenrassen als de Marburger feh en de Thrianta. Havana's hebben een compacte bouw, een gewicht van 2,5 tot 4 kilo en hebben een levendig maar vriendelijk temperament. Ze worden vooral op shows gezien, maar ook als huisdier zou de havana zeker goed tot zijn recht komen.

Inhoud

Andere benamingen

De havana staat ook bekend onder de namen
  • Beverkonijn
  • Ingense vuuroog

Land van herkomst

De havana komt oorspronkelijk uit het kleine plaatsje Ingen, te Nederland.

Geschiedenis

Havana’s zijn eind 19e eeuw ontstaan in Nederland. Hier werd bij konijnenfokker dhr. Honders een nestje konijnen geboren uit twee rasloze, witgevlekte konijnen. Het bijzondere aan dit nest was, dat een deel van de nakomelingen een diepbruine vachtkleur had. Dhr. Honders, en een aantal andere fokkers (dhr. Van der Horst, J. Muysert en G. Jacobs), waren zo ingetogen over deze konijntjes, dat zij besloten verder te fokken met deze dieren om een hele lijn met konijnen te fokken welke allemaal deze schitterende, diepbruine vachtkleur hadden.

Dit deden zij in eerste instantie om de bruine konijnen te kruisen met diverse Russen. Deze nakomelingen werden weer teruggekruist met de stamvader van het nest. En dit is met succes gelukt.

In 1902 werden de eerste konijnen van dit ras tentoongesteld op een grote, internationale konijnententoonstelling in Parijs. Het ras droeg toentertijd echter nog niet de naam havana, maar door de vuurgloed in de ogen, werd het ras aangeduid met de naam ‘Ingense vuuroog’.

In de beginperiode van het ras werden er nog veel havana’s geboren met witte vlekken, als erfenis van de stamdieren van dit ras. Door selectief te fokken en havana’s met witte vachtdelen uit te sluiten van de fok, is de witte vachtkleur grotendeels uit het ras gefokt. Heel soms worden er nog witgevlekte havana’s geboren, maar dan gaat het wel om een uitzondering.

In 1905 werden de eerste havana’s in Zwitserland gezien, twee jaar later kwamen de eerste havana’s aan in Duitsland. In 1908 kreeg de havana ook bekendheid in Engeland, en in 1916 verhuisden er enkele dieren naar de Verenigde Staten.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de havana kijkt, zie je een middelgroot, compact konijn met een prachtig, diepbruine vacht. De oogkleur is donkerbruin, en heeft een bijzonder kenmerk. Bij een bepaalde lichtinval komt er een aparte vuurgloed in zijn ogen, waardoor het lijkt alsof het oog in brand staat. Dit is de reden dat het konijn vroeger ook wel de ‘Ingense vuuroog’ genoemd werd.

De havana heeft een gedrongen en korte lichaamsbouw, waarbij het lichaam breed is en zowel aan de voorhand als achterhand mooi afgerond is. Er is weinig nek aanwezig, de poten zijn van gemiddelde lengte. De kop is vrij kort en vooral bij de rammen moet de kop goed ontwikkeld en erg breed zijn. De oren hebben afgeronde toppen en zijn gemiddeld 11 centimeter lang. Het gewicht van een havana hoort tussen de 2,5 en 4 kilo te liggen.

Vacht en kleur

De havana is een konijn met een prachtig, diepbruine vacht welke het meest overeen komt met de kleur van pure chocolade. De kleur moet zo donker mogelijk zijn en zo dicht mogelijk bij het zwarte liggen. Bij een bepaalde lichtinval kan er een paarsachtige gloed over de vacht komen te liggen.

In Amerika wordt de havana erkend in nog een kleur, namelijk de havana met een blauwe vachtkleur. Deze kleur is in andere landen echter niet erkend.

De vacht van een havana heeft een gemiddelde hoeveelheid onderwol, moet dicht en glanzend zijn en goed aangesloten aan het lichaam liggen.

Karakter

De havana is een rustig, maar levendig temperament en een attent karakter. De dieren mogen volgens de rasbeschrijving nooit agressief of zenuwachtig zijn.

Gebruiksdoel

De havana is door zijn bijzondere, donkerbruine vacht, een geliefd konijn op konijnenshows en -tentoonstellingen. Ook is dit ras zeer geliefd onder fokkers om de aparte bruine kleur in andere rassen in te kruisen.

In de beginperiode van de havana was het dier ook geliefd als bontkonijn, maar tegenwoordig wordt de havana zelden tot nooit meer gezien als pelskonijn.

Door zijn karakter en prachtige vacht is de havana ook zeer zeker geschikt als huisdier voor kinderen en volwassenen, maar doordat het dier behoorlijk zeldzaam is, wordt de havana haast nooit in de woonkamer aangetroffen.

Overige informatie

De havana heeft bijgedragen aan de totstandkoming en de ontwikkeling van meerdere konijnenrassen, meestal met als doel de bijzonder bruine vacht in andere rassen naar voren te laten komen. De meest bekende rassen waar de havana minder of meer invloed op heeft uitgeoefend, zijn:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenziekte: GasKonijnenziekte: GasKonijnen hebben een erg gevoelig maag en darmstelsel. Wanneer je konijn erg rusteloos is, steeds een andere plek in zijn…
Hoe maak je een konijn zindelijk?Hoe maak je een konijn zindelijk?Het ene konijn is vanaf de eerste dag meteen zindelijk en doet zijn/haar behoeften altijd op dezelfde plek. Bij het ande…
De taal van het konijnElk dier heeft zo z'n eigen taal en het konijn is hier geen uitzondering op. Hieronder de beschrijving met wat konijnen…
Het verzorgen van een konijnHet verzorgen van een konijnHet is belangrijk om je konijn goed te verzorgen. Maar hoe kun je je konijn het beste verzorgen? Wat voor hok kun je je…
Coccidiose bij konijnenCoccidien zijn eencellige parasieten. Coccidien dragen konijnen vrijwel altijd bij zich. Ze kunnen geen schade zolang he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mjm91, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Mini-encyclopedie konijnen. Auteur: Geoff Russell. ISBN: 9789048304325
  • Boek: Konijnen en knaagdieren encyclopedie.Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 978-90-3662-962-1
  • http://www.konijnenhouden.nl/p/konijnenrassen.html
  • https://www.konino.nl/webwinkel/konijneninfo/konijnenrassen/
  • http://www.konijnenrassen.nl/havana.html
  • http://szh.nl/konijnen/havana/
  • http://www.zevenrassenclub.nl/havana.html

Reageer op het artikel "Konijnenras: Havana"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!