InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Belgische haas

Konijnenras: Belgische haas

Konijnenras: Belgische haas De Belgische haas is een prachtig konijnenras dat qua uiterlijk meer doet denken aan dat van een haas, dan aan dat van een konijn. Toch gaat het hier om 100 procent konijn, maar dan een konijn met een bijzonder uiterlijk. De Belgische haas wordt ook niet voor niets het renpaard of racepaard onder de konijnen genoemd. Belgische hazen komen voor in de kleuren haaskleur, tanpatroon en wit, waarbij haaskleur het meest wordt waargenomen.

Inhoud

Andere benamingen

De Belgische haas wordt ook wel Belgisch haaskonijn genoemd. In het Engels is dit ras bekend onder de naam Belgian hare. In het Duits wordt het ras ook wel Hasenkaninchen genoemd.

Land van herkomst

De Belgische haas komt, zoals de naam doet vermoeden, niet uit België, maar uit Engeland. De voorouders van de Belgische haas komen echter wel uit België.

Geschiedenis

De Belgische haas is sinds 1874 in Engeland erkend als konijnenras, waar het ook gefokt is. De voorouders van de Belgische haas komen echter al honderden jaren voor in Vlaanderen, het Nederlandstalige gedeelte van België. De Belgische konijnen, voornamelijk slachtkonijnen voor het vlees, werden op grote basis geëxporteerd naar Engeland, waar een paar fokkers de konijnen mooi vonden. Deze dieren hadden een opvallend rode kleur met zwarte ticking (ook wel haaskleur genoemd). Met deze konijnen werd gefokt, en het vermoeden bestaat dat het hier vooral om Patagoniërs ging, een konijnenras dat inmiddels is uitgestorven, maar ook als voorouder van de Vlaamse Reus wordt gezien.

Hoewel het ras in eerste instantie vooral gehouden werd als vleesras in Engeland, raakte het ook al snel in de populariteit als showkonijn. Rond het jaar 1900 vond de Belgische haas ook zijn weg naar andere landen, zoals België, Duitsland en de Verenigde Staten.

Uiterlijke kenmerken

Veel mensen denken dat de Belgische haas een haas is, en geen konijn. Dit is echter niet juist. De Belgische haas is een konijnenras dat veel overeenkomsten vertoont met de wilde haas, en de oorspronkelijke vachtkleur van de Belgian hare had ook dezelfde wildkleur als de wilde hazen.

Als je naar de Belgische haas kijkt, zie je een lang, gestroomlijnd konijn, dat in een lange boog van de schouders naar de staart loopt. De poten zijn lang en slank, waarbij vooral de voorpoten lang aandoen en daardoor de vergelijking met een echte haas vergroten. De rasbeschrijving geeft aan dat het ideale gewicht van een Belgische haas tussen de 3,6 en 4,1 kilo behoort te liggen. Een ander belangrijk kenmerk van de Belgische haas is de buikbelijning: deze loopt in tegenstelling tot bij andere konijnenrassen parallel aan de rugbelijning. De oren zijn lang te noemen met een gemiddelde lengte van zon 13 centimeter en ze worden rechtop gedragen.

De vacht is strak op de huid aanliggend, vrij ruw van structuur, kort en glanzend en beschikt over een spectaculaire kleur. De vachtkleur is een vol, diep kastanje roodbruin. Rond de eeuwwisseling is er nog een kleur bijgekomen: tan. Een aantal jaren later is men begonnen met het ontwikkelen van een witte Belgische haas. Hoewel de tan-kleur nu ook grotere bekendheid begint te krijgen onder de liefhebbers van de Belgische haas, is de witte Belgische haas nog erg zeldzaam.

Karakter

Het karakter van de Belgische haas is het best te omschrijven als levendig, aanhankelijk en goedaardig. Ze laten zich goed in stelling brengen (de perfecte stand voor op shows, waarbij hun uiterlijke kenmerken het beste tot hun recht komen).

Gebruiksdoel

In de beginperiode van het ras werd de Belgische haas vooral gebruikt als vleeskonijn, voor de productie van vlees. Tegenwoordig wordt de Belgische haas vooral gezien als showkonijn op konijnenshows, en raakt het ook steeds meer in trek als huisdier voor volwassenen en kinderen.

Bijzonderheden

Door zijn gestroomlijnde lichaam wordt de Belgische haas ook wel het renpaard van de konijnen genoemd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Van paasei tot paashaasVan paasei tot paashaasVan paasei tot paashaas: weet jij waarom er Pasen wordt gevierd en waarom er hazen, kuikentjes, eieren en nog veel meer…
Herkomst konijnenrassenHerkomst konijnenrassenZoveel verschillende rassen en zoveel verschillende herkomsent. Vind ze hier allemaal op een rij. Zelf ben ik dagelijks…
Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge - Anderlecht was decennia lang dé klassieker in het Belgische voetbal. Club Brugge wacht al 10 jaar op een n…
Dexia, de Eurozone en de Belgische overheidOp 10 oktober bereikt de Dexiabank een accoord met de Belgische staat: de bank wordt in haar geheel genationaliseerd. Wa…
Konijnenrassen: de tien opvallendste soorten konijnenKonijnenrassen: de tien opvallendste soorten konijnenWereldwijd bestaan er bijna tweehonderd konijnenrassen. Rassen in Nederland zijn niet altijd ook in België erkend of omg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hagen Graebner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Konijnen en knaagdieren encyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 978-90-3662-962-1
  • Boek: Mini-encyclopedie konijnen. Auteur: Geoff Russell. ISBN: 9789048304325
  • https://belgischehaas.wordpress.com/tag/karakter/
  • http://www.konijnenrassen.nl/belgischehaas.html
  • http://www.dierkopen.nl/belgische-haas
  • http://www.belgischehazen.nl/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_haas
  • http://www.huisdiereninfo.nl/rassen/konijnen/belgische_haas

Reageer op het artikel "Konijnenras: Belgische haas"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 09-10-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!