InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Voskonijn

Konijnenras: Voskonijn

Konijnenras: Voskonijn Het voskonijn is een prachtig konijnenras met een lange pels. De dieren danken hun naam aan het doel waar ze in eerste instantie voor gefokt zijn: hun pels moest op dat van de vos lijken, daar er in die periode veel vraag was naar de pels van een vos. Toch is het voornamelijk een showkonijn geworden, daar de vachtstructuur te veel afweek van die van de vos. Hoe ziet een voskonijn eruit, welke karaktereigenschappen passen het beste bij dit dier en voor welke doeleinden wordt een voskonijn gebruikt?

Inhoud

Andere benamingen

Het voskonijn staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Blauwvos
  • Schweizer Fuchskaninchen
  • Swiss fox
  • Vos
  • Zwitsers voskonijn

Land van herkomst

Het voskonijn komt oorspronkelijk uit Zwitserland, alhoewel er jaren later ook (mislukte) pogingen in Duitsland zijn genomen om een voskonijn te fokken.

Geschiedenis

Het voskonijn is in Zwitserland gefokt door de heer Müller, en is hoogstwaarschijnlijk ontstaan uit kruisingen tussen Havana’s, Chinchilla’s en Angorakonijnen. In eerste instantie werden een aantal Havana’s en Angorakonijnen met elkaar gekruist, waarna in 1925 het ras erkend werd onder de naam Schweizer Fuchskaninchen (Zwitsers voskonijn). Het doel van Müller was om een konijn te fokken met een pels die veel overeenkomsten vertoonde met de pels van een vos. Echter is dit nooit volledig gelukt, omdat de pels van welk konijnenras dan ook te veel afwijkt van de vossenpels, zeker als men kijkt naar de structuur en textuur van de konijnenvacht.

Het voskonijn werd echter wel mateloos populair onder sportfokkers. In Duitsland was de konijnenfokker Leifer, woonachtig in Leipzig, ook bezig met de ontwikkeling van een voskonijn. Deze werden in 1932 tentoongesteld onder de naam Blauwvos. Maar de Duitse voskonijnen waren van een mindere kwaliteit dan de Zwitserse variant. In de loop der jaren is het Duitse voskonijn overgegaan in het Zwitserse voskonijn.

In 1933 werd het ras in Nederland erkend, evenals in een aantal andere landen. Toch heeft het tot de jaren 80 geduurd voordat het voskonijn in Engeland erkend werd door de overkoepelende rasvereniging aldaar.

Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog is het ras bijna uitgestorven, daar het alleen maar nut had als showkonijn. Toen de oorlog op z’n eind was, waren er nog maar zeer weinig voskonijnen over. Een aantal fanatieke fokkers heeft er echter voor kunnen zorgen dat het ras van de ondergang gered werd. Sinds die tijd krijgt het voskonijn er nog steeds liefhebbers bij en wordt het steeds vaker waargenomen op tentoonstellingen en konijnenshows. Wel moet hierbij vermeld worden dat het voskonijn nog steeds als een zeldzaam konijnenras gezien mag worden.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar het voskonijn kijkt, zie je een halflang- tot langharig konijntje met een zeer gespierd lichaam. De kop is erg opvallend, breed en met sterk ontwikkelde wangen. Het lichaam gaat vrijwel halsloos over in de kop, waardoor het lijkt alsof het konijn geen hals en nek heeft. De oren zijn redelijk lang te noemen en hebben een gemiddelde lengte van 11 centimeter. Het gewicht van een voskonijn ligt tussen de 2,5 en 4 kilogram. De benen zijn stevig en vrij kort, de achterhand flink gespierd – net als de voorhand.

De vacht van een voskonijn moet fijn tot zeer fijn van structuur zijn, en de dichtheid moet groot zijn. De pels mag niet wollig zijn, en op shows worden het liefst voskonijnen gezien met een rechte vacht zonder golven erin. De onderwol duwt het dekhaar opwaarts, zodat het dekhaar niet vlak tegen het lichaam aanligt. De lengte van het dekhaar is 5 tot 7 centimeter. Op de kop, poten en buik is de beharing veel korter en mag het niet te lang zijn.

Voskonijnen komen voor in verschillende kleuren. Witte voskonijnen zijn echter het populairst; deze dieren mogen zowel rode als blauwe ogen hebben. Naast de witte vachtkleur worden er ook voskonijnen gefokt in de kleuren feh (ook wel blauwvos genoemd), chinchilla, zwart, bruin (Havana) en geel. Witte voskonijnen worden in elk land erkend, terwijl het voorkomen van andere vachtkleuren niet in elk land gangbaar is.

Karakter

Het voskonijn staat bekend om zijn rustige karakter. Daarom is het aan de ene kant ook onbegrijpelijk dat het haast niet gezien wordt als huisdier, en alleen als tentoonstellingskonijn. Als huisdier kunnen ze zeer zeker gehouden worden en verzorgd worden door kleine kinderen.

Gebruiksdoel

Van oorsprong is het voskonijn gefokt voor de bontindustrie, het is dus een typisch pelsras. Tegenwoordig wordt het voskonijn echter nog maar zelden ingezet voor de bontindustrie, maar wordt het vooral gehouden als showkonijn door sportfokkers. Door de langere vacht is het dier minder geschikt om te houden als huisdier, alhoewel dit natuurlijk wel goed mogelijk is.

Bijzonderheden

Het voskonijn verschilt van andere bont- of pelsrassen, doordat dit konijnenras langharig is in plaats van kortharig. De vacht is korter dan die van de angora, maar langer dan de pels van de kasjmierhangoor.

Voskonijnen moeten op regelmatige basis geborsteld worden, omdat er anders klitten in de vacht kunnen komen die voor ernstig ongemak bij het konijn kunnen zorgen. Toch heeft het dier minder vachtverzorging nodig dan bijvoorbeeld een angorakonijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het angora konijn, een bijzonder rasHet angora konijn, een bijzonder rasHet konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht.…
Konijnenziekte: GasKonijnenziekte: GasKonijnen hebben een erg gevoelig maag en darmstelsel. Wanneer je konijn erg rusteloos is, steeds een andere plek in zijn…
Aparte vachten bij konijnenKonijnen zijn er in allerlei soorten en maten. Voordat u een konijn aanschaft is het handig om te kijken wat u aan verzo…
Herkomst konijnenrassenHerkomst konijnenrassenZoveel verschillende rassen en zoveel verschillende herkomsent. Vind ze hier allemaal op een rij. Zelf ben ik dagelijks…
Hoe maak je een konijn zindelijk?Hoe maak je een konijn zindelijk?Het ene konijn is vanaf de eerste dag meteen zindelijk en doet zijn/haar behoeften altijd op dezelfde plek. Bij het ande…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aramat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Konijnen en knaagdieren encyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 978-90-3662-962-1
  • Boek: Mini-encyclopedie konijnen. Auteur: Geoff Russell. ISBN: 9789048304325
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Voskonijn
  • http://fijnkonijn.nl/rassen/voskonijn/
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-voskonijn/
  • http://voskonijn-vosdwerg.weebly.com/zeldzaam.html

Reageer op het artikel "Konijnenras: Voskonijn"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-10-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!