Konijnenras: Voskonijn - een konijn met een lange vacht

Konijnenras: Voskonijn - een konijn met een lange vacht Het voskonijn is een prachtig konijnenras met een lange pels. De dieren danken hun naam aan het doel waar ze in eerste instantie voor gefokt zijn: hun pels moest op dat van de vos lijken, daar er in die periode veel vraag was naar de pels van een vos. Toch is het voornamelijk een showkonijn geworden, daar de vachtstructuur te veel afweek van die van de vos. Hoe ziet een voskonijn eruit, welke karaktereigenschappen passen het beste bij dit dier en voor welke doeleinden wordt een voskonijn gebruikt?

Inhoud

Andere benamingen

Het voskonijn staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Blauwvos
  • Schweizer Fuchskaninchen
  • Swiss fox
  • Vos
  • Zwitsers voskonijn

Land van herkomst

Het voskonijn komt oorspronkelijk uit Zwitserland, alhoewel er jaren later ook (mislukte) pogingen in Duitsland zijn genomen om een voskonijn te fokken.

Geschiedenis van dit konijn

Het voskonijn is in Zwitserland gefokt door de heer Müller, en is hoogstwaarschijnlijk ontstaan uit kruisingen tussen havana’s, chinchilla’s en angorakonijnen. In eerste instantie werden een aantal havana’s en Angorakonijnen met elkaar gekruist, waarna in 1925 het ras erkend werd onder de naam Schweizer Fuchskaninchen (Zwitsers voskonijn). Het doel van Müller was om een konijn te fokken met een pels die veel overeenkomsten vertoonde met de pels van een vos. Echter is dit nooit volledig gelukt, omdat de pels van welk konijnenras dan ook te veel afwijkt van de vossenpels, zeker als men kijkt naar de structuur en textuur van de konijnenvacht.

Het voskonijn werd echter wel mateloos populair onder sportfokkers. In Duitsland was de konijnenfokker Leifer, woonachtig in Leipzig, ook bezig met de ontwikkeling van een voskonijn. Deze werden in 1932 tentoongesteld onder de naam Blauwvos. Maar de Duitse voskonijnen waren van een mindere kwaliteit dan de Zwitserse variant. In de loop der jaren is het Duitse voskonijn overgegaan in het Zwitserse voskonijn.

In 1933 werd het ras in Nederland erkend, evenals in een aantal andere landen. Toch heeft het tot de jaren 80 geduurd voordat het voskonijn in Engeland erkend werd door de overkoepelende rasvereniging aldaar.

Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog is het ras bijna uitgestorven, daar het alleen maar nut had als showkonijn. Toen de oorlog op z’n eind was, waren er nog maar zeer weinig voskonijnen over. Een aantal fanatieke fokkers heeft er echter voor kunnen zorgen dat het ras van de ondergang gered werd. Sinds die tijd krijgt het voskonijn er nog steeds liefhebbers bij en wordt het steeds vaker waargenomen op tentoonstellingen en konijnenshows. Wel moet hierbij vermeld worden dat het voskonijn nog steeds als een zeldzaam konijnenras gezien mag worden.

Uiterlijke kenmerken van het voskonijn

Als je naar het voskonijn kijkt, zie je een halflang- tot langharig konijntje met een zeer gespierd lichaam. De kop is erg opvallend, breed en met sterk ontwikkelde wangen. Het lichaam gaat vrijwel halsloos over in de kop, waardoor het lijkt alsof het konijn geen hals en nek heeft. De oren zijn redelijk lang te noemen en hebben een gemiddelde lengte van 11 centimeter. Het gewicht van een voskonijn ligt tussen de 2,5 en 4 kilogram. De benen zijn stevig en vrij kort, de achterhand flink gespierd – net als de voorhand.

Vacht van de voskonijn - welke eisen worden er aan de pels gesteld?

De vacht van een voskonijn moet fijn tot zeer fijn van structuur zijn, en de dichtheid moet groot zijn. De pels mag niet wollig zijn, en op shows worden het liefst voskonijnen gezien met een rechte vacht zonder golven erin. De onderwol duwt het dekhaar opwaarts, zodat het dekhaar niet vlak tegen het lichaam aanligt. De lengte van het dekhaar is 5 tot 7 centimeter. Op de kop, poten en buik is de beharing veel korter en mag het niet te lang zijn.

Kleuren van dit konijnenras

Voskonijnen komen voor in verschillende kleuren. Witte voskonijnen zijn echter het populairst; deze dieren mogen zowel rode als blauwe ogen hebben. Naast de witte vachtkleur worden er ook voskonijnen gefokt in de kleuren feh (ook wel blauwvos genoemd), chinchilla, zwart, bruin (Havana) en geel. Witte voskonijnen worden in elk land erkend, terwijl het voorkomen van andere vachtkleuren niet in elk land gangbaar is.

Karakter

Het voskonijn staat bekend om zijn rustige karakter. Daarom is het aan de ene kant ook onbegrijpelijk dat het haast niet gezien wordt als huisdier, en alleen als tentoonstellingskonijn. Als huisdier kunnen ze zeer zeker gehouden worden en verzorgd worden door kleine kinderen.

Gebruiksdoel

Van oorsprong is het voskonijn gefokt voor de bontindustrie, het is dus een typisch pelsras. Tegenwoordig wordt het voskonijn echter nog maar zelden ingezet voor de bontindustrie, maar wordt het vooral gehouden als showkonijn door sportfokkers. Door de langere vacht is het dier minder geschikt om te houden als huisdier, alhoewel dit natuurlijk wel goed mogelijk is.

Bijzonderheden

Het voskonijn verschilt van andere bont- of pelsrassen, doordat dit konijnenras langharig is in plaats van kortharig. De vacht is korter dan die van de angora, maar langer dan de pels van de kasjmierhangoor.

Voskonijnen moeten op regelmatige basis geborsteld worden, omdat er anders klitten in de vacht kunnen komen die voor ernstig ongemak bij het konijn kunnen zorgen. Toch heeft het dier minder vachtverzorging nodig dan bijvoorbeeld een angorakonijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenras: Zilvervos - een konijn met unieke vacht en pelsKonijnenras: Zilvervos - een konijn met unieke vacht en pelsDe zilvervos is een schitterend konijnenras uit Engeland, Duitsland en de Verenigde Staten. Het is in feite een chinchil…
Konijnenras: Klein chinchilla - konijntje met mooie vachtKonijnenras: Klein chinchilla - konijntje met mooie vachtDe klein chinchilla is een schitterend konijnenras dat van oorsprong dienstdeed als pelsras en vleeskonijn. Begin 21e ee…
Konijnenras: Rode Nieuw-Zeelander - konijn met rode vachtKonijnenras: Rode Nieuw-Zeelander - konijn met rode vachtDe rode Nieuw-Zeelander is een schitterend konijnenras met een dieprode vacht. Er bestaat ook een ander konijnenras, de…
Konijnenras: Gele van Bourgondië - een geel konijnKonijnenras: Gele van Bourgondië - een geel konijnDe gele van Bourgondië is een in Frankrijk redelijk populair konijnenras, maar komt buiten Frankrijk maar mondjesmaat vo…

GPS tracker hond: raak je viervoeter nooit meer kwijt!GPS tracker hond: raak je viervoeter nooit meer kwijt!Een GPS tracker aan de halsband van je hond stelt je in staat om altijd vast te stellen waar je viervoeter zich bevindt.…
Een othaematoom of bloedoor bij de hondEen othaematoom of bloedoor bij de hondSoms kan je hond een kleine verdikking of bultje op de oorflap vertonen. Meestal is dit onschuldig en verdwijnt dit weer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aramat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Konijnen en knaagdieren encyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 978-90-3662-962-1
  • Boek: Mini-encyclopedie konijnen. Auteur: Geoff Russell. ISBN: 9789048304325
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Voskonijn
  • http://fijnkonijn.nl/rassen/voskonijn/
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-voskonijn/
  • http://voskonijn-vosdwerg.weebly.com/zeldzaam.html

Reageer op het artikel "Konijnenras: Voskonijn - een konijn met een lange vacht"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 16-06-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!