InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Je konijn tam maken, hoe doe je dat?

Je konijn tam maken, hoe doe je dat?

Je konijn tam maken, hoe doe je dat? Een konijn tam maken is niet zo eenvoudig. Heb je een konijn aangeschaft maar nog geen ervaring met deze dieren? Dan merk je al gauw dat een konijn zich heel anders dan een kat of hond gedraagt. Vaak lijkt het dier angstig, schuchter en afstandelijk. Het konijn kan je zelfs bijten wanneer je het wilt aaien. Voor je in paniek slaat of denkt dat je met een stout konijn zit: dit gedrag is heel normaal. Een konijn heeft nu eenmaal tijd en vertrouwen nodig. Vergeet niet dat deze dieren in de natuur een prooi voor andere dieren zijn. Ook bij huiskonijnen zit dit nog steeds in hun karakter ingebakken. Maar als je het slim aanpakt en het dier rustig aan zijn nieuwe baasje en omgeving laat wennen heb je in een mum van tijd een hechte band met je nieuwe huisdier!
Een konijn tam maken vraagt een goede aanpak / Bron: HansMartinPaul / PixabayEen konijn tam maken vraagt een goede aanpak / Bron: HansMartinPaul / Pixabay

Hoe je konijn tam maken?

Weten hoe je een konijn het beste tam kunt maken is belangrijk, vooral wanneer je nieuwe huisdier pas bij je woont. Juist dan is het cruciaal om het vertrouwen te winnen. Pak je het verkeerd aan maak je dit proces wellicht alleen maar moeilijker. Hoe gedraagt een konijn zich op onbekend terrein?

Karakter

Een konijn is in de natuur een prooidier. Ze gaan niet zoals een roofdier zelf op jacht maar worden gejaagd. Dit geeft hen een heel ander karakter dan een kat of hond. Een konijn is meestal schuchter en houdt afstand van onbekenden. Verwacht dus niet dat je nieuwe huisdier meteen naar je zal toelopen of zich zomaar zal laten aaien!

Uitzonderingen

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Sommige konijnen zijn van nature al tam of hebben minder angst dan hun soortgenoten. Ze komen de eerste dag al meteen naar je toe of laten zich zonder problemen strelen.

Geen wild konijn

Een konijn tam maken lukt alleen bij huisdieren. Probeer dus nooit om een wild konijn te vangen. De kans dat dit lukt is trouwens klein. Bovendien zal je een wild konijn ook nooit tam kunnen maken. Wilde dieren kan je dus maar best in de natuur laten. Tref je tijdens een wandeling in een bos of veld een nest jonge konijntjes aan? Laat dit dan vooral onaangeroerd. De diertjes zijn niet hulpeloos achtergelaten en de moeder komt heus wel terug met voedsel.

Het konijn met rust laten

De eerste stap is eenvoudig. Laat het konijn de eerste dagen gewoon met rust. Hoe graag ook je dat nieuwe, schattige huisdier meteen op schoot wil nemen en knuffelen: doe het niet. Konijnen zijn van nature heel onzekere dieren. Ze moeten langzaam aan hun omgeving kunnen wennen. Weersta dus de drang om het dier meteen te willen oppakken en vast te pakken. Laat je dier de eerste dagen vooral in de kooi, vanwaar het zijn omgeving rustig kan observeren en leren kennen.

Het vertrouwen winnen

Omdat een konijn vaak een bang karakter heeft is het heel belangrijk om het vertrouwen te winnen. Hier bestaan verschillende ‘trucjes’ voor. Je kunt het konijn de eerste dagen vooral op je buik benaderen. Wanneer je rechtop staat ben je veel groter en lijk je voor je konijn dus een dreigende reus. Door de eerste dagen af en toe op je buik naast de kooi te liggen en zachtjes tegen je konijn te praten leert het dier bovendien je stem kennen. Al vlug zal je konijn leren dat je geen bedreiging vormt. Leg ook af en toe iets in het hok, zoals een klein stukje wortel. Zo leert je konijn dat je hem geen kwaad wilt doen, maar hij associeert je komst ook met iets positiefs: ik krijg wellicht iets lekkers!

Je konijn laten wennen aan de omgeving / Bron: Qimono / PixabayJe konijn laten wennen aan de omgeving / Bron: Qimono / Pixabay

Je konijn uit de kooi laten

Een konijn is natuurlijk niet gemaakt om hele dagen in een kooi te zitten. Minstens een paar uur per dag vrij kunnen bewegen en rondlopen in een afgesloten buitenren of in de woonkamer is dan ook een must voor de gezondheid van je dier. Zet het hok of de kooi open, zodat je konijn zelf naar buiten kan komen wanneer het er klaar voor is.

Ondanks hun schuchter karakter zijn de meeste konijnen tegelijk ook bijzonder nieuwsgierig. De kans is dan ook groot dat je konijn na een paar dagen wennen vrij vlug van de open kooi gebruik zal maken om de vertrouwde plek te verlaten en de omgeving te gaan verkennen.

Nog niet ingrijpen is nu belangrijk. Ga niet voortdurend zelf naar het konijn. Wacht tot het dier zelf, uit eigen beweging, naar je toe komt. Laat je konijn rustig rondsnuffelen. Maak geen korte, bruuske bewegingen. Af en toe iets lekkers geven mag wel.

Aaien

Als je konijn na een paar dagen aan je gewend lijkt kan je een stapje verder gaan. Zeker wanneer het konijn al aan je vingers snuffelt of uit je hand durft eten kan je proberen om het voorzichtig te aaien of aan te raken. Maak daarbij langzame bewegingen. Schrikt je konijn of deinst het achteruit, staak dan je poging en probeer het de volgende dag nog eens.

Na een tijdje zal je konijn zich zonder problemen laten aanraken en aaien. Het heeft geleerd dat het niet bang voor je moet zijn. De meeste konijnen vinden het vooral erg prettig als je hen op de kop aait. Je zal merken dat ze dan vaak zelfs hun kopje en neus nog wat hoger duwen, alsof ze willen zeggen: ‘Meer!’

De correcte manier om een konijn op te pakken / Bron: Taboadahdez / PixabayDe correcte manier om een konijn op te pakken / Bron: Taboadahdez / Pixabay

Een konijn oppakken

Pas als alle vorige stappen succesvol waren en liefst pas na een aantal weken kan je proberen om je konijn op te pakken. De meeste konijnen houden hier niet van. Het doet hen denken aan hoe een roofdier hen in de natuur grijpt. Daarom hebben ze van nature een grondige hekel en angst om van de grond te worden getild. Neem dus genoeg tijd voor je dit probeert en laat het konijn eerst zelf naar je toekomen.

Correcte manier

Neem een konijn altijd met één hand onder het zitvlak en de andere onder de borst. Je konijn rust dan op je onderarm, wat voor je dier een prettige houding is.

Nooit bij het nekvel!

Je ziet nog wel eens mensen een konijn bij het nekvel optillen. Dit mag je nooit doen! Een konijn kan hier letsels aan overhouden.

Je konijn tam maken na operatie

Weet ook dat een konijn tam maken niet altijd lukt wanneer je dier niet werd geopereerd. Bij konijnen is castratie of sterilisatie een absolute must. Vrouwtjeskonijnen hebben tot maar liefst tachtig procent kans op baarmoederkanker voor het vijfde levensjaar. Bij mannetjes leidt niet opereren tot agressief, hormonaal gedrag. Denk maar aan urine sproeien, rond de voeten cirkelen, je benen bestijgen en zelfs bijten. Daarom moet elk konijn van zodra het oud genoeg is gecastreerd of gesteriliseerd worden, ook als het alleen leeft of wanneer twee mannetjes of twee vrouwtjes samenwonen.

Lees verder

© 2017 Karldelauw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tamme konijnen de winter door helpenTamme konijnen de winter door helpenVeel huisdieren die buiten worden gehouden hebben het moeilijk in de koude wintermaanden. Konijnen zijn hier geen uitzon…
Coccidiose bij konijnenCoccidien zijn eencellige parasieten. Coccidien dragen konijnen vrijwel altijd bij zich. Ze kunnen geen schade zolang he…
De taal van het konijnElk dier heeft zo z'n eigen taal en het konijn is hier geen uitzondering op. Hieronder de beschrijving met wat konijnen…
Hoe maak je een konijn zindelijk?Hoe maak je een konijn zindelijk?Het ene konijn is vanaf de eerste dag meteen zindelijk en doet zijn/haar behoeften altijd op dezelfde plek. Bij het ande…
Konijn: konijn heeft een fijne smaak en is lichtKonijn: konijn heeft een fijne smaak en is lichtKonijn heeft een fijne smaak en het is mager vlees. Toch eten niet veel mensen konijn. Terwijl het erg smakelijk is. Kon…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Je konijn tam maken, hoe doe je dat?"

Infoteur: Karldelauw
Laatste update: 17-08-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Konijnenweetjes
Schrijf mee!