InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De verzorging van kanaries

De verzorging van kanaries

De verzorging van kanaries De kanarie is een geliefde vogelsoort, die binnenshuis of buiten in een volière gehouden kan worden. De vogel wordt gewaardeerd om zijn zangkwaliteiten, kleur en vorm. Een kanarie leeft het liefst samen met zijn soortgenoten of met andere vogelsoorten. De verzorging bestaat uit het geven van goede voeding en vers drinkwater, het verschonen van de huisvesting en evt. het knippen van de nagels. Met een goede verzorging kan de kanarie wel acht tot twaalf jaar oud worden. Een kanarie kan aan zijn verzorger wennen, maar wordt meestal niet zo tam als een parkiet.

De aanschaf

Koop een kanarie het liefst bij een kweker, die goed bekend staat en let op de gezondheid van de vogel. Een gezonde kanarie heeft:
  • Heldere ogen die niet tranen
  • Een rustige ademhaling
  • Een zachtroze huidskleur en gladde, glanzende veertjes
  • Geen vedermijt of luis
  • Geen uitwerpselen aan zijn achterlijfje

Een kanarie is een sociaal dier en leeft bij voorkeur samen met soortgenoten of andere vogelsoorten. Kies, bij de aanschaf, voor een jonge kanarie, die uit de rui is (augustus, september). Bedenk dat alleen de mannetjes zingen, vrouwtjes maken korte geluidjes.

Wennen

Een kanarie heeft even tijd nodig om te wennen aan zijn nieuwe leefomgeving. Dit kan een paar dagen duren. Mannetjes fluiten de eerste dagen ook nog niet, maar bij een goede gezondheid van de kanarie en een goed geplaatste kooi, zal de vogel zich al snel op zijn gemak voelen.

De huisvesting

Een kanarie voelt zich prettig in een ruime kooi of volière. Het verblijf buiten moet tocht- en vorstvrij zijn. Plaats een kooi in huis niet in de buurt van het fornuis, de verwarming, of voor het raam. Zorg voor een natuurlijk dag- en nachtritme door ’s avonds een doek over de kooi te hangen. Een kanarie kan niet goed tegen kunstlicht en heeft voldoende aan 11 uur licht per dag. Zo kun je voorkomen dat de kanarie in de rui blijft en stopt met zingen. Vogels die moeten gaan broeden hebben meer daglicht nodig. Verleng de dagen dan naar 14 of 15 uur per etmaal.

Hang of zet de kooi hoog. Kanaries houden van een overzichtelijke omgeving. In de kooi of volière bevestig je meerdere zitstokken. Omdat kanaries graag badderen, zet je minimaal twee tot drie keer per week een badje in de kooi. Voor de bodem gebruik je een vochtabsorberend materiaal, dat stofvrij is en veilig voor de vogel, als die er van eet. Ook mogen bacteriën en schimmels geen kans krijgen om zich te ontwikkelen.

Geschikte bodembedekkers

Basic micro – Een natuurlijk product, dat is gemaakt van stukjes maiskolf. Het is biologisch afbreekbaar, veilig voor dieren en heeft een groot absorberend vermogen. Het materiaal geeft weinig stof af.
Roosters – Kanaries kunnen ook op een bodem van stevig gaas leven. De uitwerpselen vallen hierdoor, zodat de bodem droog blijft. De roosters moeten wel geregeld worden schoongemaakt.
Kattenbakkorrels – De korrels zijn sterk absorberend, geven een neutrale geur en zijn veilig voor vogels. Ze verspreiden soms wel veel stof.

Minder geschikte bodembedekkers

Rivierzand/schelpenzand – Het zand neemt weinig tot geen vocht op. Ziektekiemen krijgen hierdoor de kans om zich te ontwikkelen.
Houtkrullen – De krullen nemen het vocht goed op, maar er kan schimmelvorming ontstaan.

Een vogelkooi moet zijn voorzien van minimaal twee zitstokken. Vogels in een volière hebben meerdere zitstokken nodig. Neem hiervoor stokken met verschillende diktes, die je verticaal en horizontaal bevestigt. De zitstok moet zo dik zijn dat de tenen van de vogel er bijna om heen kunnen. De kanarie maakt bewegingen op de zitstok waardoor zijn spieren sterker worden en de nagels afslijten. Hiermee kun je voorkomen, dat de nagels geknipt moeten worden. Kunststof zitstokken uit de winkel zijn minder geschikt dan natuurlijke stokken.

De kanarie houdt ervan om regelmatig te badderen. Zet een badje met vers water in de kooi of de volière en verwijder het, nadat de vogel heeft gebadderd. Verwijder het bad in ieder geval voor de avond, zodat de kanarie genoeg tijd heeft om op te drogen.

Het schoonmaken

Het vogelverblijf moet wekelijks goed worden schoongemaakt. Reinig het verblijf met warm water en ververs de bodembedekking. Maak ook de voerbakjes, het vogelbadje en de zitstokken schoon met warm water. Het waterbakje moet elke dag worden schoongemaakt.

Voeding

Een kanarie eet zaadmengsels, eivoer, groente, fruit en lekkernijen. Ze gebruiken hun snavel om zaden te pellen. De omhulsels blijven in het bakje achter. Geef de kanarie liever niet meer voer dan hij dagelijks opeet, tot ongeveer 30 procent van zijn lichaamsgewicht. Hij krijgt dan alle voedingstoffen binnen en eet niet alleen het zaad dat hij lekker vindt. Om het zaad te kunnen verteren heeft de kanarie grit nodig. Dit zijn kleine steentjes die het voedsel in de maag vermalen. Kanaries hebben ook kalk nodig. Dit zit in grit of sepia. Een jodiumblok voorziet de vogel van de benodigde mineralen.

Eivoer

Eivoer bevat veel dierlijke eiwitten, vitaminen en mineralen, die noodzakelijk zijn voor de gezondheid van de kanarie. Eivoer is een belangrijke energieleverancier. Kanaries hebben 3-4 keer per week eivoer nodig, naast het zaadmengsel. Bij vogels in de rui en broedende vogels mag ongeveer een kwart van de voeding bestaan uit eivoer.

Groente en fruit

Kanaries houden van verse groenten en fruit zoals selderij, spinazie, andijvie, kiwi, appel en rode bessen. Avocado’s zijn giftig voor vogels, geef dit dus niet! Elke dag een klein beetje vers voer is al voldoende. Te veel vers voer kan diarree veroorzaken.

Lekkernijen

Af en toe mag je de kanarie verwennen met iets lekkers. Kanaries houden van trosgierst of kanariesnoepjes. Deze snoepjes bestaan uit zaden met een laagje honing erover.
Gerelateerde artikelen
Aanschaf van een kanarieAanschaf van een kanarieKanaries zijn de bekendste vogels die als huisdier worden gehouden. Het is een echt plezier om hen de hele dag met de ra…
Kanarie: Serinus canariaKanarie: Serinus canariaKoop een kanarie bij voorkeur rond augustus. De meeste kanaries zijn geringd. Het beste is om een kanarie bij een goede…
Voeding van een kanarieVoeding van een kanarieWist je dat een zaadmengeling alleen niet genoeg is voor de goede gezondheid van je kanarie? Om lang te leven heeft je v…
Vereisten van een kanarie kooiVereisten van een kanarie kooiDe kooi van een kanarie moet aan bepaalde vereisten voldoen. Houd je hier geen rekening mee, dan zal je vogel ongelukkig…
Kooivogels houdenKooivogels houdenKooivogels heb je in vele verschillende soorten. Je hebt echte schreeuwers er tussen zitten maar ook zangvogeltjes. De e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sascha Mainburg / Flickr
  • http://plazilla.com/page/4295060168/de-kanarie-informatie-over-aanschaf-en-verzorging
  • http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pages/huisdier-en-welzijn/vogels/verzorging-kanarie.html
  • http://www.eznc.org/primosite/show.do?ctx=25145,28787
  • http://www.licg.nl/r6/dieren/vogels/vogels/kanarie.html
  • http://www.kanarie.net/verzorging.html
  • http://www.hetnatuurhuis.nl/index.php/huisdieren/de-kanarie
  • http://www.faunaland.nl/wat-eet-een-kanarie

Reageer op het artikel "De verzorging van kanaries"

Infoteur: Liza
Laatste update: 28-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!