InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Bijzondere katten

Bijzondere katten

Bijzondere katten Kattenbezitters zijn er allemaal van overtuigd dat hun kat de meest bijzondere kat van de wereld is. Katten zijn dan ook dieren met een sterk karakter die zich niet gemakkelijk in een hokje laten duwen. Men zegt ook wel dat katten de mens als personeel zien. Er is een aantal uitzonderlijke katten dat er uitspringt vanwege een bijzondere eigenschap. In dit artikel wordt onder andere aandacht besteed aan de dikste, de harigste en de hardst spinnende kat. Ook zijn er katten die door hun gedrag opvallen.

Oudste kat

De oudste kat die ooit heeft geleefd is waarschijnlijk Lucy uit Zuid-Wales. Zij is volgens haar baasjes 39 jaar geworden. In mensenjaren zou dat neerkomen op 172 jaar. Lucy werd geboren in 1972. Normaal gesproken worden katten niet ouder dan 15 jaar. Lucy was dus behoorlijk over datum. De eigenaar had Lucy van zijn peettante geërfd. Verschillende bronnen hebben bevestigd dat Lucy inderdaad begin jaren 70 al rondliep.

Hardst spinnende kat

Merlin een zwart-witte kater, spint zo hard als een stofzuiger. Hij spint maar liefst 68 decibel bij elkaar. Het hardst spint de Britse kat als hij eten krijgt of zichzelf een wasbeurt geeft. Met zijn gespin belandde Merlin in het Guiness Book of Records. De gemiddelde kat produceert zo'n 25 decibel aan gespin. Merlin maakt met zijn gepur ieder telefoongesprek onmogelijk.

Bob de straatkat

Bob de straatkat is de hoofdpersoon in een boek van James Bowen. Bob bestaat ook echt. De Londense straatmuzikant, James, trof Bob gewond aan in het flatgebouw waar hij woonde. Zijn laatste geld besteedde hij toen niet aan drugs maar aan de dierenarts. Bob werd opgelapt, maar in plaats van weer de straat op te gaan, bleef hij bij James. Hij vergezelt zijn nieuwe baas overal en is een graag geziene attractie bij diens muzikale straatoptredens. Het boek met de avonturen van de twee werd in vele landen een bestseller.

Bob is een gezellige rode kater die zijn baasje af en toe een high five geeft. Hij heeft het leven van James een andere wending gegeven. Er is anno 2016 zelfs een film in de maak over het kleurrijke tweetal.

Grumpy

Het verhaal gaat dat Grumpy, een nors ogende kat, meer verdient dan Christiano Ronaldo. Deze Grumpy veroverde internet met haar chagrijnige looks en verdiende daarmee voor haar baasje meer dan 100 miljoen dollar. Er zijn inmiddels dan ook truien, sokken, knuffels en nog veel meer van Grumpy te koop. Ook zijn er een boek en een film over Grumpy uitgekomen. Haar echte naam is overigens Tardar Sauce. Haar gezichtsuitdrukking, die tot haar enorme populariteit heeft geleid, zou het gevolg zijn van dwerggroei. Grumpy is een hit op Facebook en verschijnt regelmatig in de media met allerlei humoristische bijschriften.

Harigste kat

Kolonel Meow was de harigste kat ter wereld. Hij woonde in Californië en werd geboren in 2011 en overleed eind januari 2014. Hij was een kruising tussen een Perzische en een Himalayakat, beide langharige soorten. Het was een hoop gedoe met stofzuigen. Het huis van zijn baasjes zat vaak onder de haren. Ook moest de kolonel twee tot drie keer per week geborsteld worden. Ook deze bijzondere kat is een hit op Facebook. Er bestaat bovendien een Kolonel Meow-website en Kolonel Meow-YouTube-kanaal.

Meest verwende kat

Choupette Lagerfeld, de lieveling van Karl, gaat door voor de meest verwende kat ter wereld. De Siamese dame van de mode-ontwerper heeft twee bedienden. Zij bezoekt regelmatig een schoonheidsspecialist en er wordt met haar gespeeld. Zij verdient ook geld, maar niet zoveel als Grumpy. Met commercials voor een Japans cosmeticamerk en een Duitse auto haalde zij 3 miljoen euro op. Karl Lagerfeld zou het liefst met Choupette trouwen, zo deelde hij mee in de media.

Kat met twee gezichten

In de Verenigde Staten leefde een kat die twee gezichten had. Deze kat had drie ogen en twee bekken en neuzen. Voor het gemak heeft zijn baasje de kat ook twee namen gegeven namelijk Frank en Louie. Het is een januskat. De Romeinse god Janus had ook twee gezichten. Meestal wordt dit soort katten niet ouder dan een aantal dagen, maar Frank Louie is vijftien jaar geworden; de kat overleed eind 2014. Daarmee is hij recordhouder volgens het Guiness Book of Records. Hij hield van ritjes in de auto en aangelijnd wandelen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Catrien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…
Leuke kattenweetjesLeuke kattenweetjesVan oudsher worden katten in verband gebracht met heksen, magie en de nacht. Het feit dat katten van grote hoogte kunnen…
Waarom spinnen katten?Waarom spinnen katten?De meeste katten spinnen al van jongs af aan. De ene harder en vaker dan de andere. Ook bepaalde (grotere) katachtigen k…
Opvallend in 2011Elk jaar vinden er wel opvallende gebeurtenissen plaats, de ene jaar zijn ze extremer of belangrijker dan het andere jaa…
Devon Rex: een bijzonder uiterlijkDe Devon Rex is een bijzonder kattenras. De katten hebben een apart uiterlijk dat niet door iedereen als 'mooi' wordt ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cellisboa, Unsplash
  • Website: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1344271/Can-Lucy-39-really-oldest-cat-world.html
  • Bob de Straatkat, isbn. 9044337440
  • Website: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23424850/__Grumpy_cat_verdient_meer_dan_Christiano_Ronaldo__.html
  • Website: http://www.dierennieuws.nl/katten/maak-kennis-met-colonel-meow-de-harigste-kat-ter-wereld
  • Website: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/kat-met-twee-gezichten-overleden
  • Website: http://fashionlab.nl/lifestyle/nieuws/dit-is-de-meest-verwende-kat-van-de-wereld
  • Website: http://www.metronieuws.nl/koffiepauze/2015/05/kat-spint-zo-hard-als-een-stofzuiger-breekt-record

Reageer op het artikel "Bijzondere katten"

Infoteur: Catrien
Laatste update: 13-05-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!