InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Steppen met je hond: een leuke activiteit voor hond en baas

Steppen met je hond: een leuke activiteit voor hond en baas

Wil je graag actief met je hond zijn en niet alleen maar wandelen? Overweeg dan eens om te gaan steppen met je hond. Dit is voor zowel de hond als de baas een hele leuke en intensieve activiteit. Hiermee werk je aan je conditie én aan die van je hond. De step is een stuk veiliger voor honden dan een fiets en zorgt voor de ideale drafsnelheid voor je hond.

Actief worden met je hond

Veel mensen in Nederland hebben last van overgewicht en moeten meer bewegen. Dat geldt helaas ook voor honden. Veel honden zijn te zwaar en hebben meer lichaamsbeweging nodig dan de wandelingen die we ze bieden. Meer wandelen kan een optie zijn, maar hier hebben we niet altijd tijd voor. Voor sommige actieve honden kan een wandeling van twee uur nog niet eens voldoende zijn. Je kunt er dan voor kiezen om te gaan fietsen met je hond. Dit kent echter wat nadelen. Wat doe je bijvoorbeeld wanneer je hond een andere hond ziet en enthousiast begint te trekken? Op je fiets ben je niet heel stabiel en een valpartij kan hierdoor sneller voorkomen. Ook heb je op de fiets doorgaans niet de ideale snelheid.

Steppen met je hond

Je kunt er ook voor kiezen om te gaan steppen met je hond. Er zijn speciale hondensteps beschikbaar. Deze hebben een groter voorwiel dan achterwiel en zijn heel stevig. Ze vallen niet snel om en kunnen flink wat gewicht dragen. Dit soort steps heb je in allerlei kleuren en maten. Wanneer je met de step gaat, zal je hond sneller in drag gaan. Dit is de ideale snelheid voor een hond, waarbij hij zijn spieren optimaal benut en minder snel de spieren overbelast. Op de step kun je in een korte tijd flink wat doen aan de conditie van zowel baas als hond.

Calorieën verbranden

Zoals gezegd is steppen met de hond een hele goede activiteit om weer in shape te komen. Je verbrandt er doorgaans meer calorieën mee dan wanneer je gaat fietsen of wandelen. Dit maakt het niet alleen voor de hond fijn, maar ook voor jou!

Voor welke honden?

In principe kunnen alle honden mee op de step. Let er wel op of je hond voldoende energie heeft ervoor en bouw het eventueel op. Sommige honden kunnen daarbij een beetje angstig reageren. Bouw ook dit rustig op, zodat de hond eraan kan wennen. In het algemeen vindt elke hond het uiteindelijk leuk om te gaan steppen.

Waar steppen?

Officieel hoort te step bij de voetgangers, maar de snelheid is hier wel te hoog voor. Als je de keuze hebt voor fietspad of stoep, kun je dus beter op het fietspad steppen. Het beste is natuurlijk om te gaan steppen ergens in de natuur of een mooie omgeving. Probeer een mooie route te vinden waar je niet veel last hebt van anderen (of zij van jou) en in alle rust kunt gaan steppen.

Hoe weet je of het iets voor je is?

Een step is niet heel goedkoop, vooral niet als je een goede hondenstep wilt. Gelukkig zijn er nog verschillende alternatieven. Zo kun je bijvoorbeeld eens een dagje een workshop doen waarbij je alles leert over het steppen met de hond. Ook zijn er mogelijkheden om een step te huren voor bijvoorbeeld een maand. Zo kun je testen of je het leuk vindt en ook wel daadwerkelijk gaat doen. Bevalt het? Dan kun je altijd nog een step kopen.

Step kopen

Een speciale step geschikt voor honden, kun je bij speciaalzaken kopen of online. Let er goed op dat er een mogelijkheid is om de speciale 'Walky dog' te bevestigen aan de step. Dit is een buis waar de riem doorheen gaat, zodat je hond veilig kan meelopen aan de step. Prijzen van goede hondensteps liggen doorgaans tussen de 250 en 400 euro.
Gerelateerde artikelen
De step of autoped: weer helemaal in!De step of autoped, een jarenoud vervoermiddel, is terug helemaal hip en trendy. Heel wat kinderen hebben een step als s…
Steppen, de autoped is terug in het straatbeeldOf je nu twee jaar of honderd jaar bent, iedereen kan steppen. Op de step naar school, naar de supermarkt, naar het café…
Step of Space Scooter kopen, waar moet je op letten?Step of Space Scooter kopen, waar moet je op letten?Een Space Scooter of Step is tegenwoordig zowel geschikt voor tieners en volwassenen, als voor kinderen. Om te zien welk…
Aan welke kant van de weg moet je lopen?Aan welke kant van de weg moet je lopen?Er is geen voetpad. Aan welke kant van de weg moet je dan lopen als voetganger? En wanneer ben je precies een voetganger…
Fietsen met je hond, een leuke activiteit voor hond en baasFietsen met je hond, een leuke activiteit voor hond en baasFietsen met je hond kan een leuke en gezonde bezigheid zijn. Afgezien van het feit dat het gewoon lekker is om een stuk…
Bronnen en referenties
  • http://www.sportstep.nl/
  • http://www.doggo.nl/
  • http://gedragscentrum-samenspel.nl/

Reageer op het artikel "Steppen met je hond: een leuke activiteit voor hond en baas"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 21-12-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!