InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Help, mijn hond stopt niet met blaffen! Tips en trucs

Help, mijn hond stopt niet met blaffen! Tips en trucs

Help, mijn hond stopt niet met blaffen! Tips en trucs Dat een hond of puppy blaft is niets geks, het is immers een normaal geluid voor deze huisdieren om te maken. Sommige honden blaffen echter zonder aanleiding of bij een slechts klein beetje aanleiding. Er zijn hondenrassen die meer zullen blaffen en/of janken dan andere rassen, omdat ze bijvoorbeeld waakser of meer alert zijn. Het afleren van dit blafgedrag is vaak lastig, maar met de juiste tips en trucs kan uw puppy of hond dit vervelende en onnodige gedrag afleren.

Waarom honden blaffen

Honden kunnen door verschillende redenen blaffen. Ze kunnen een waarschuwing uitdelen naar een ander dier, alarm slaan bij onraad, aangeven dat ze willen spelen met een andere hond (of ander dier), meedoen in de opwinding die er op een bepaald moment ontstaat, een reactie uitlokken bij hun baasje, op commando blaffen, uit angst geluid maken of juist mensen of andere dieren wegjagen. In sommige zeldzame gevallen zal uw hond blaffen omdat ze gewoon wil blaffen, maar vaak is het een van de bovenstaande redenen of een combinatie ervan. Ook speelt bij puppy’s verlatingsangst een belangrijke rol bij het blafgedrag.

Bron: Josh Plueger, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Josh Plueger, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wel of niet afleren van blaffen

In sommige gevallen kan het blaffen van de hond erg nuttig zijn, vooral als we te maken hebben met bijvoorbeeld een inbreker in huis of een andere ongewenste gast op straat. Het is wel nuttig om de hond aan te leren dat ze stoppen met hard blaffen als het baasje daarom vraagt. We willen al helemaal niet dat de hond blaft zonder daar enige aanleiding toe te hebben of als een situatie er niet om vraagt. Er zijn honden die al blaffen als ze een klein geluid horen wat volgens hun niet thuishoort of als ze iemand in het donker op straat zien lopen. Een veelgemaakte fout is dat het baasje naar de hond gaat schreeuwen, de hond denkt in dat geval dat het baasje meedoet met de opwinding die hij veroorzaakt. Als het baasje echter de hond in een blafsituatie te zacht aanpakt kan de hond dit zien als beloning voor zijn of haar gedrag.

Blaffen om de juiste redenen

Omdat er zoveel redenen zijn waarom een hond kan gaan blaffen en er meerdere aanpakken te vinden zijn in boeken of op internet (waarvan sommige juist zijn en sommige klinkklare onzin), is het lastig om de juiste benadering te vinden. Allereerst heeft u als hondeneigenaar het vertrouwen van uw hond nodig en ten tweede moet u de situaties waarbij uw hond of puppy blaft in kaart hebben gebracht. Als u als baasje rustig blijft en de leiding neemt over een situatie zal de hond u als leider gaan zien en een situatie sneller als vertrouwd aanmerken. Nogmaals: het is niet de bedoeling om het blaffen volledig af te leren, dit is immers de enige manier waarop een hond met ons kan communiceren. Het is de bedoeling dat de hond direct stopt met blaffen als wij daarom vragen. De relatie die u heeft opgebouwd of gaat opbouwen met uw pup is hier van groot belang. De hond moet u gaan zien als een ‘roedelleider’.

Hoe stopt u het blaffen van de hond? Tips

Er bestaan meerdere goede manieren waarmee u uw hond het blaffen kunt afleren en de controle over een situatie kunt nemen. Het beste kunt u meerdere van de onderstaande tips combineren en uittesten om zo de slagingskans te vergroten.

Corrigeer de hond

Bepaal van tevoren of u de hond een commando, een blik of geluid aan wilt leren om aan te geven dat u wilt dat de hond stopt met blaffen. Blijf bij dit commando en houd dit goed vol, ook de andere mensen in uw huishouden moeten hierin meegaan. Werkt een commando, een bepaalde boze blik of een geluid? Wacht dan een paar seconden met het belonen van de hond, anders kan de hond denken dat hij of zij een beloning voor blaffen krijgt.

Een hond met teveel energie

Sommige hondenrassen, pups en meerdere soorten jongere honden hebben enorm veel energie. Deze energie kunnen ze op een dag niet altijd uiten als ze maar enkele keren een kort rondje uitgelaten worden. Neem de hond eens mee naast de fiets of zoek een speelweide of groot veld op waar ze los kunnen lopen en hun energie kwijt kunnen. Honden die dit kunnen op een dag zullen ook minder blaffen.

Blijf zelf kalm

Constant blaffen zonder enige aanleiding kan op de zenuwen werken en irritatie opwekken. Het is echter van groot belang dat u als baasje rustig blijft en deze frustratie niet uit naar de hond. Als u namelijk gefrustreerd of geïrriteerd bent dan kan de hond dit gedrag gaan kopiëren. Probeer zelf eerst de rust te vinden voordat u met de hond aan de slag gaat.

Blaffen op commando en belonen

Een andere benadering is het belonen als de hond na het blaffen weer stil is. U kunt de hond op commando leren blaffen door dit te trainen met bijvoorbeeld de deurbel of in andere situaties waarbij de hond stil is. Het commando ‘spreek’ of ‘blaf’ wordt hier vaak voor gebruikt. Als de hond stil is dan leert u het commando ‘stil’ aan en beloont u de hond met een koekje of iets wat het beestje erg lekker vindt. Wacht wel enkele seconden na het blaffen met belonen; de hond moet niet denken dat hij of zij voor het blaffen een beloning krijgt.

Afleiden van de hond d.m.v. harde geluiden

Bij sommige honden is het nodig om afleiding te creëren door gebruik te maken van harde geluiden. Dit kan de concentratie van de hond breken en zorgen dat de hond stopt met blaffen. Deze tip kunt u inzetten als een rustig commando geven niet gehoord wordt door de blaffende hond. U kunt hiervoor gebruik maken van meerdere soorten objecten die een naar en hoog geluid maken voor honden, denk hierbij aan: een ketting, een blikje met daarin kralen of een muntje of een mobiele telefoon die een hoog geluid kan afspelen. Als de hond binnen veel blaft kunt u proberen om tijdens het onnodig blaffen uw sleutels naast hem neer te gooien zonder dat het beest merkt dat de bos door u is neergegooid. Hierdoor kan de hond gaan denken dat iedere keer als hij of zij onnodig blaft er iets uit de lucht komt vallen. Belangrijk is wel dat u het gedrag van de hond goed inschat en dat de hond niet blaft omdat hij of zij nodig naar het toilet moet. Dit moet u namelijk niet afstraffen.

Afwachten (alleen in specifieke situaties toepasbaar)

Een minder populaire manier om blaffen af te leren is door in sommige situaties niets te doen en te wachten tot het geluid vanzelf verdwijnt. Dit werkt vaak alleen bij honden die nog moeten wennen aan een nieuw huisje waarbij gebruik gemaakt wordt van een bench of een speciale krat voor de hond. Als de hond buiten veel blaft of tegen visite dan werkt deze tip vaak averechts.

Training in de bench

Huilt uw hond de hele nacht door en houdt de hond de buren nachtenlang wakker met zijn of haar geluid? Schaf een bench aan en hang daar een doek overheen. Een pup die op deze, voor hem, veilige plek zit stopt in sommige gevallen met blaffen omdat het zicht is weggenomen. In de bench kunt u een voorwerp (sok, kledingstuk, washandje etc.) dat u een tijdje bij u heeft gedragen neerleggen.

Zoek professionele hulp

Bij het aanschaffen van uw hond heeft u er voor gekozen om het beest alle zorg die mogelijk is te geven. Dit kan betekenen, als de bovenstaande tips en trucs geen effect hebben, dat u professionele hulp moet zoeken van een puppy- of hondentrainer. Deze experts weten als geen ander het gedrag van uw hond in te schatten en kunnen u hierbij handvaten geven om de hond wenselijk gedrag te laten vertonen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je kunt een hond niets aflerenEr zijn heel veel gedragingen van een hond die een hond eigen zijn maar die eigenlijk niet gewenst zijn in een gewoon hu…
De reden waarom honden blaffenDe reden waarom honden blaffenJe kent het wel, van die blaffende honden. Waarschijnlijk bloedirritant, maar er moet toch een reden zijn waarom hij bla…
De blafband: correctie bij overmatig blaffenDe blafband: correctie bij overmatig blaffenBlafbanden, die bedoeld zijn om overmatig blaffen van honden tegen te gaan, zijn er in verschillende soorten en maten. Z…
Verlatingsangst bij de hondVerlatingsangst bij de hondEen veelvoorkomend probleem bij de hond is verlatingsangst. Vele hondeneigenaren merken dit probleem soms niet eens op.…
Blafoverlast, wat doe je eraan?Blafoverlast, wat doe je eraan?Kent u dat? U bent net in slaap gevallen, en dan wordt u ruw in uw slaap gestoord door het blaffen van de hond van de bu…
Bronnen en referenties
  • http://www.humanesociety.org/animals/dogs/tips/how_to_stop_barking.html
  • http://pets.webmd.com/dogs/guide/understanding-why-dogs-bark
  • http://yourdogsfriend.org/help/people/
  • http://www.cesarsway.com/tips/problembehaviors/5-tips-for-handling-nuisance-barking
  • Afbeelding bron 1: Josh Plueger, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Help, mijn hond stopt niet met blaffen! Tips en trucs"

Reactie

à, 07-04-2016 12:48 #1
Onze hond blaft erg als mijn man tegen me praat, we weten niet waar dat vandaan komt.
Eerst kwam hij spontaan bij je als je met hem uit ging, nu komt hij niet zijn mand uit!
Er is niets naars gebeurd naar ons weten waardoor hij dit gedrag vertoont.
Hij reageert op elk geluidje…

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 13-12-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!