InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Wat kost een hond - aanschaf, belasting, voer en de rest

Wat kost een hond - aanschaf, belasting, voer en de rest

Wat kost een hond - aanschaf, belasting, voer en de rest Een hond is voor vele eigenaren en gezinnen een bron van plezier. Het is echter wel van belang even stil te staan bij alle kosten die je moet gaan maken, wanneer je besluit een hond te nemen. In de eerste plaats natuurlijk de aanschaf van het dier. Maar vergeet ook niet de dierenartskosten, hondenbelasting, voer en andere zaken die geld kosten. Wanneer mensen een hond nemen, wordt er financieel nog te vaak alleen over de aanschaf van het dier nagedacht. Begrijpelijk, want dat zijn kosten waar je meteen mee te maken krijgt. En afhankelijk van het soort hond dat je koopt, kan dat ook een behoorlijk bedrag zijn. Echter in de jaren daarna zal je nog vele andere kosten moeten maken. En al die kosten samen zal een stuk hoger uitvallen, dan die initiële aanschafprijs.

Hoeveel kost een hond?

De aanschafprijs van honden lopen sterk uiteen. Koop je een kruising, of een echte rashond met papieren. Wil je een puppy of neem je een hond uit het asiel. En wat voor soort hond zoek je precies? Allemaal zaken die invloed op de prijs zullen hebben. Koop je een kruising, dan moet je rekenen op prijzen variërend van 100 tot 500 euro. Wil je een rasechte puppy van een erkende fokker, dan ben je al snel 1000 tot 2000 euro kwijt. Bij asielhonden verschillen de prijzen per asiel. In het algemeen moet je uitgaan van een bedrag tussen de 100 en 150 euro.

Andere kosten die je al snel maakt

Neem je voor het eerst een hond, dan heb je aan alleen een dier niet genoeg. Je hebt allerlei extra zaken nodig. Denk bijvoorbeeld aan een mand, een halsband en een riem. Dan heb je nog een voederbakje en drinkbakje nodig. En veel mensen houden een pas gekochte hond eerst een poos in een bench, een soort grote kooi. Al met al ben je zo enkele honderden euro's extra kwijt op de dag dat je je hond koopt. Iets om rekening mee te houden dus.

Moet het dier gecastreerd worden?

Veel mensen die een hond alleen als gezelschapsdier nemen, willen geen gedoe met loopsheid van een teef of een reu die daar op reageert. Daarom worden de dieren vaak gecastreerd. Bij een reu moet je denken aan een bedrag tussen 150 en 300 euro. Bij een teef is dat nog meer: 300 tot zelfs wel 500 euro.

De hondenbelasting

Als hondenbezitter krijg je in Nederland meestal met hondenbelasting te maken. Dat is niet altijd zo, want sommige gemeenten hebben de hondenbelasting afgeschaft. Woon je in zo'n gemeente dan heb je dus geluk. Maar ook tussen de gemeenten die wel hondenbelasting heffen lopen de bedragen behoorlijk uiteen. Gemiddeld werd in 2013 een bedrag van 46 euro per jaar geheven voor de eerste hond. Een tweede hond kost gemiddeld 66 euro extra.

Dat dit gemiddelden zijn, blijkt wel uit de volgende twee voorbeelden. In Rotterdam betaal je in 2014 voor de eerste hond 126,80 euro. Voor iedere extra hond komt daar nog eens 200,90 euro bij. In de gemeente Landsmeer betaal je 46,70 euro voor de eerste hond en 75,95 euro extra voor iedere volgende hond. In onder andere de gemeenten Leiden, Zoeterwoude, Ridderkerk, Texel en Appingedam hoef je helemaal niet te betalen voor hondenbezit.

Dierenarts kosten

Neem je een hond, dan moet je ervan uitgaan dat je ook weleens medische kosten moet maken. De castratie hadden we al genoemd. Maar denk ook aan inentingen, ontwormen en gezondheidscontroles. Als puppy is de kans groot dat je wel een aantal malen naar de dierenarts moet. Maar ook als het dier oud begint te worden, zal vaak wat extra zorg nodig zijn. Je betaalt voor medicijnen, dierenartsbezoekjes en mogelijke noodzakelijk ingrepen. Net als met de gezondheidszorg die mensen nodig zijn, kan de benodigde zorg die je dier nodig heeft, sterk verschillen van hond tot hond. Als richtlijn kun je van 100 euro per jaar uitgaan, maar onthoud dat je met een puppy in het eerste jaar waarschijnlijk meer kwijt zal zijn.

Wat ben je kwijt aan hondenvoer?

Vanzelfsprekend zal je hond iedere dag moeten eten. Hoeveel precies is vooral afhankelijk van het formaat van de hond. Daarnaast is hondenvoer in vele maten, soorten en vooral prijzen te verkrijgen. Ter indicatie zie je in onderstaande tabel een aantal richtbedragen van maandelijkse kosten:
Hond lichter dan 15 kiloHond van 15 kilo tot 25 kiloHond van 25 kilo tot 40 kiloHonden zwaarder dan 40 kilo
20 tot 30 euro30 tot 45 euro40 tot 60 euro60 tot 80 euro

Overige zaken

Naast al de genoemde zaken zal je ook nog wat overige kleinere kosten maken. De meeste hondenbezitters kopen toch van tijd tot tijd wat leuks voor hun huisdier. Denk aan speeltjes of een groot bot om op te kauwen. Of een nieuwe deken of zelfs een hele (grotere) mand. Andere eigenaars willen hun hond soms verwennen met lekkere hondenkoekjes.

Op vakantie?

Wanneer je op vakantie gaat moet je rekening met je hond gaan houden. Misschien zoek je alleen nog vakanties uit, waar je trouwe viervoeter je op kan vergezellen. Mogelijk nemen die wel extra kosten met zich mee. Maar wellicht wil je ook weleens op vakanties, waar je hond niet mee kan. Bijvoorbeeld een vliegvakantie. In dat geval moet je iets gaan regelen voor je hond. Als je je hond gewoon kwijt kan bij familie of vrienden zal dat niet met zoveel kosten gepaard gaan.
Maar wanneer je je hond een week of zelfs nog langer in een pension moet onderbrengen, zijn hier wel de nodige kosten mee gemoeid. Per pension verschilt het exacte bedrag en bovendien kost een grote hand vaak meer dan een klein dier. Reken toch wel op zo'n 10 tot 20 euro per dag.

Lees verder

© 2014 - 2019 Manniel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftWinkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftJe hebt besloten een hond te nemen. Na research heb je jouw droomhond gevonden en je mag hem bijna ophalen. Dan is het n…
Hoeveel kost een pup? De kosten van een hondHoeveel kost een pup? De kosten van een hondVeel mensen hebben geen idee hoeveel een hond kost. In het eerste jaar kan dat oplopen tot maximaal 2250 euro. Hierbij i…
Wat kost een hond?Wat kost een hond?Indien u iedere dubbeltje om moet draaien, doet u er niet verstandig aan om een hond te kopen. De kosten voor het aansch…
Aan een hond beginnenAan een hond beginnenEen hond is een trouw maatje, dat altijd thuis is als je zelf thuiskomt. Je begroet en (bijna) altijd met je wilt spelen…
Wat kost het houden van een hond?Wat kost het houden van een hond?Nederland kent duizenden hondenliefhebbers. Steeds meer honden, puppy's en asielhonden, vinden een goed thuis en dat is…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenbelasting

Reageer op het artikel "Wat kost een hond - aanschaf, belasting, voer en de rest"

Infoteur: Manniel
Gepubliceerd: 18-11-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!