InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een hond als huisdier

Een hond als huisdier

Een hond als huisdier Soms neem je een impulsieve beslissing, zoals het nemen van een hond als huisdier. Je hebt dan niet echt de tijd genomen om er eerst goed over na te denken over wat het in huis hebben van een hond nou eigenlijk betekent. Het enige wat je ziet op dat moment is die lieve kleine pup en je weerstand is totaal verdwenen. Je wilt hem of haar gewoon mee naar huis nemen. Maar is dat altijd verstandig? Weet je wel wat het inhoudt om voor een hond te zorgen? Wanneer je een hond wilt aanschaffen moet je eerst goed nadenken over wat het nou eigenlijk allemaal voor veranderingen met zich meebrengt. Wanneer je namelijk impulsief een hondje aanschaft, dan denk je met je hart en niet met je verstand. Je ziet alleen dat lieve kleine pupje en denkt niet echt aan de gevolgen. Het pupje blijft niet altijd zo klein en gemakkelijk. En dan nog eens iets...Een hond kost ook geld! Daarom is het belangrijk dat je van te voren al bij een paar punten stilstaat.

Verzorging en aandacht

Je moet zeker weten dat je zin hebt om deze hond veel aandacht te geven en goed te verzorgen. Dit ‘maatje’ kan namelijk heel lang aan je zijde blijven. Heb je er wel zin in om 10-15 jaar van je leven te spenderen aan het verzorgen van dit huisdier? Ook is het handig om vooraf goed uit te zoeken wat voor soort hond je wilt hebben en welke ras het beste bij jouw leefsituatie past. En natuurlijk moeten ook de andere gezinsleden het er mee eens zijn.

Grote of kleine hond

Waar je ook goed over na moet denken is het formaat van het nieuwe huisdier. Wil je een grote of een kleine hond? Wil je een schoothondje of een hond waarmee je uren door het bos kunt lopen? Heb je genoeg ruimte voor een grote hond of is het huis niet zo heel groot, dan kun je misschien beter voor een klein ras kiezen.

Een rashond of een ‘vuilnisbakje’

Ook dat is een punt om over na te denken. Wil je een rashond, waar alle karaktereigenschappen enigszins al van bekend zijn, of een ‘vuilnisbakje’ waarvan minder bekend is maar dat wel een stuk goedkoper in aanschaf is en die meestal wel als ‘gemakkelijk’ bekend staan in gedrag.

Kosten

Bedenk ook bij jezelf: ‘Kan ik het betalen?’ Er zijn veel zaken waar je niet gelijk aan denkt. Zoals de inentingen, chip, ontwormingskuur, goede voeding, misschien een hondentraining. en dan natuurlijk de voor de hand liggende zaken als een mand en een riem. De meeste hiervan zijn terugkerende kosten waar je rekening mee moet houden.

Tijd

Heb je wel genoeg tijd voor een hond? Ben je wel genoeg thuis? Of werk je veertig uur per week. Want als je veel aan het werk bent is het niet handig om een hond te hebben. Het zou betekenen dat hij of zij dat de hele dag alleen zit, misschien wel in een bench, en dat is beslist niet fijn voor een hond. Het is wel een pré dat er met regelmaat iemand thuis komt zodat de hond ook op zijn tijd aandacht en liefde krijgt, en uitgelaten kan worden. Anders wordt dit hondje misschien wel erg ongelukkig.
Kies je voor een grote hond dan zul je vaker naar het park, bos of strand moeten gaan want een grote hond heeft veel beweging nodig. veel meer dan een kleinere hond die aan een blokje rond al meer dan genoeg beweging heeft.

Waar vind je je hond

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om naar het asiel te gaan en daar een hond uit te kiezen. Het nadeel hiervan is dat je niet al te veel weet over de achtergrond van de hond. Je weet bijvoorbeeld niet waarom dit hondje in het asiel terecht is gekomen. Hij of zij kan erg lief zijn of juist niet. Je kunt ook op het internet op zoek gaan naar een hond. Dit is gemakkelijker en meestal heb je dan al vrij snel je nieuwe ‘vriend’ gevonden. Je kunt de hond ook aanschaffen bij een erkende fokker. Je kiest dan automatisch voor een rashond maar ook daar is de keuze van groot en klein mogelijk. Deze optie is altijd de duurste maar daar tegen over staat dat je er vrij zeker van kunt zijn dat je weet wat je krijgt.

Conclusie

Al met al is het niet verstandig om zonder echt na te denken een hond in huis te nemen. Weeg eerst alle voors- en tegens tegen elkaar af zodat je zeker weet dat je een huisdier ook een echt goed bestaan kunt geven. Veel plezier met het vinden van jouw toekomstige huisvriend!
© 2014 - 2019 Annelies87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een hond als huisdier"

Infoteur: Annelies87
Gepubliceerd: 15-05-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!