InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kansarme katten

Kansarme katten

Kansarme katten Sommige dieren tonen we dat we van ze houden door ze op te eten, andere dieren tonen we onze liefde door ze in huis te nemen. Let wel: nemen. Over die dieren die wij nemen, ook wel huisdieren genoemd, wil ik het eens even hebben. Wij nemen een huisdier. Liefst een jonkie, want die zijn zo vertederend.

Nemen

En anders een asieldier, maar wel een leuke die goed gezond is. En als het dier geluk heeft, mag hij zijn hele leven blijven. En anders brengen we hem terug, of we zetten hem op straat. Gewoon omdat onze omstandigheden veranderd zijn. Dat doen we zo omdat we een huisdier nemen.

Kansarme katten

Neem bijvoorbeeld kansarme katten. Ooit een keertje genomen en nu levenslang wantrouwend. Ze kunnen niet meer in huis genomen worden, ze kunnen alleen nog in een schuur of zoiets wonen. Ze zijn mishandeld en te schuw geworden om op een prettige manier met mensen om te kunnen gaan. Of neem bijvoorbeeld een een bejaarde kat die op zoek is naar een allerlaatste schoot. Totaal onaantrekkelijk, met verfrommelde vacht, hij heeft een duur dieet nodig en voor je het weet gaat hij dood. Omdat wij zoeken om te nemen, zijn deze dieren niet zo in trek, want waarom zou je dat nou willen.

Geven

Als het onze motivatie zou zijn een thuis aan een dier te geven of ons huis met een dier te delen, dan zouden wij misschien een heel ander dier uitkiezen en we zouden ons zeker heel anders naar het dier gedragen. Misschien zouden we dan zelfs ruimte willen maken voor een schuw dier dat een speciale "gebruiksaanwijzing" heeft, of een dier dat een duur dieet nodig heeft.

Projecten

Er zijn een aantal dierenasiels die speciale projecten hebben om zulke kansarme dieren, die soms al jaren in een dierenasiel wonen, aan een thuis te helpen. Ga hier vooral niet op in zolang u nog wilt nemen, want in het dierenasiel hebben ze al een prima tijdelijk tehuis gevonden. Een ander tijdelijk tehuis hebben ze niet nodig.

Als u echter in staat en bereid bent een thuis aan een dier te geven, denk er dan eens over na dat zo'n lief vertederend jonkie gerust wel ergens een thuis zal vinden, maar die lelijke oude kater die zo apathisch in zijn hokje ligt niet. En denk er eens over na hoeveel kwaliteit uw thuis kan toevoegen aan de laatste levensdagen van zo'n verguisde ouwe knar.

En daarvoor hoeft u niet beslist op zoek te gaan naar een asiel dat een project heeft, ook in het asiel bij u in de buurt kunt u vast een dier vinden dat er al veel te lang zit en dat weinig kansen heeft om ooit nog uitgekozen te worden.

Socialisatie

We hebben zelf in 2007 een leuke ouwe knar een thuis gegeven. Toen we hem gingen kiezen lag hij apathisch in z'n eentje in een klein hokje, want op 19-jarige leeftijd had hij een nierdieet nodig. En een nierdieet is duur, dus hij moest gesepareerd worden om te voorkomen dat andere katten die een dergelijk duur dieet niet nodig hadden zijn brokjes zouden eten.

Hij heeft 9 maanden bij ons gewoond. In deze periode bloeide hij compleet op, hij veranderde in een geïnteresseerde oude kater.

Daarna hebben we een verschrikkelijk schuw poesje van 7 jaar een thuis gegeven. Zij heeft ongeveer 6 jaar nodig gehad om aan ons te wennen. Het gewenningsproces ging met heel kleine stapjes. Eerst kwam ze 's avonds achter een grote bloempot vandaan om een dansje voor ons te doen en zich daarna direct weer te verstoppen. Daarna kwam ze 's avonds soms op de bank bij ons liggen, maar ze ging direct weer weg als we haar aan wilden raken. Ze woont nu 8 jaar bij ons en nu komt ze iedere avond spontaan aanhuppelen om geknuffeld te worden. Ze is nog steeds kansarm want als we bezoek krijgen is ze direct nergens meer te vinden, maar met tijd en geduld is er veel goed gekomen.
Gerelateerde artikelen
Stichting dierenthuisStichting dierenthuis is een permanente opvang voor kansarme asiel dieren. Denk bijvoorbeeld aan zwaar mishandelde diere…
Zwarte katten steeds minder populairnieuws uitgelichtZwarte katten steeds minder populairZwarte katten worden steeds minder populair. Niet alleen in Nederland maar overal. Dit heeft niets te maken dat men een…
Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten is mogelijk. Het is alleen wel heel erg duur. De Universiteit Utrecht heeft i…

Reageer op het artikel "Kansarme katten"

Reacties

Dan Bekkering, 14-08-2008 19:18 #2
Je hebt dierenvrienden en dierenliefhebbers. Het verschil is dit, een dierenliefhebber zet een vrij en sociaal dier zoals een vogel alleen in een kooitje en gaat dan vervolgens veel weg en veroordeeld de onschuldige gevangene tot levenslange eenzame opsluiting. Een dierenvriend zou zoiets nooit doen.

Mijn mening is overigens dat de mensheid niet volwassen genoeg is om met dieren om te gaan en zich volledig moet distanci"eren van de omgang met dieren.

Van Run, 22-05-2008 22:48 #1
Geweldig goed en treffend artikel. Helaas voor 100% waar. En daarom zijn wij erg boos, naast ons verdriet. Wij zien bovenstaande regelmatig van nabij gebeuren. Mensen hebben een kat GENOMEN, gaan vaak een weekend weg, zetten een bak harde brokken buiten en… zoek het maar uit. Of… hij valt toch tegen, dus, wie wil hem? En het gaat die mensen nog goed ook. Wij overleggen alles, passen alles aan de katjes aan, zelfs de ligging van de woning en ons overkomt een ramp.

Belangrijkste reden, dat ik u mail, is volgende: Gabber, onze grootste vriend, is in een auto meegegaan. Gab is nl. dol op autorijden. Hij is nu in Aarle-Rixtel. Na een enorme speurtocht zijn we dit te weten gekomen. Net zoals we onze andere vrienden behandeld hebben (liefde van het begin tot het eind), zo vechten we ook voor Gabber, want niet alleen wíj missen hem, maar ook zal Gabber ons missen. We waren onafscheidelijk meer dan 10 jaar lang.

Wij willen u graag een foto sturen van onze prachtkater om u te vragen of u hem herkent (hij is in een asiel geweest). En mogelijk heeft u nog een goede tip. Wij vragen u dit, omdat u waarschijnlijk veel katjes ziet. Wij hebben de foto van Gabbie al naar een fors aantal "kattenmensen" gestuurd. Op deze manier komen we steeds een beetje dichterbij.

Alvast veel dank.

Groeten van Coby van Run van Breda

Infoteur: Judithm
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!