InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Welk hondenras past bij mij?

Welk hondenras past bij mij?

Welk hondenras past bij mij? Besloten om een hond aan te schaffen? Maar wat nu? Wat voor ras past het beste bij mij of bij ons gezin? Tussen de verschillende rassen zit veel verschil. Lees verder en ontdek waar je op moet letten.

Rasgroepen

Het is, voordat je een hond kiest, belangrijk om de rasgroepen te weten. Vaak weet je op een gegeven moment in welke richting je moet zoeken, maar dan zitten er per rasgroepen nog tientallen rassen binnen een rasgroep. Binnen deze rasgroep hebben honden vaak een deel van het karakter gemeen. Uiteraard zijn er nog wel onderlinge verschillen, vooral in uiterlijk en specifieke gedragskenmerken. De rasgroepen zijn:

Groep 1: Herdershonden en veedrijvers

Deze honden zijn over het algemeen energiek en kunnen goed luisteren. Ook hier zitten uiteraard weer variaties in binnen de rasgroep. Hieronder vallen onder andere de Duitse Herder, Border Collie en Sheltie.

Groep 2: Pinschers en schnauzers, molossers en berghonden

Dit is een erg grote groep, waaronder veel honden vallen met zeer verschillende karaktereigenschappen. Er zitten honden in die een ontzettend lief en goed karakter hebben, maar ook honden die een duidelijke leider nodig hebben en die ik niet aan zou raden aan beginnende hondeneigenaren. In deze groep zitten onder andere de Duitse Dog, Sint Bernard en Boxer.

Groep 3: Terriers

Deze groep bevat vooral wat kleinere honden. De meeste honden in deze groep zijn redelijk tot ontzettend energiek. In deze groep zitten onder andere de Yorkshire Terrier, Jack Russell Terrier en Staffordshire Bull Terrier.

Groep 4: Dashonden

Dit is een redelijk kleine groep. Hieronder vallen de kleine honden met een vriendelijk, maar energiek karakter. Hieronder vallen de Teckels.

Groep 5: Spitsen en oertypen

De meeste honden in deze rasgroep hebben duidelijke leiding nodig, en zou ik dus ook niet aanraden aan beginnende hondeneigenaren. In deze groep zitten onder andere de Akita, Chow Chow en de Husky.

Groep 6: Lopende honden en zweethonden

Honden in deze groep kunnen met goede training zeer gehoorzaam worden, maar sommige rassen in deze rasgroep staan er ook om bekend behoorlijk eigenwijs te kunnen zijn. Honden in deze rasgroep zijn onder andere de Basset, Rhodesian Ridgeback en de Bloedhond.

Groep 7: Staande honden

Honden in deze groep hebben vaak nog een goed jachtinstinct. Dit kan een probleem worden als hij niet goed onder appél staat. Voorbeelden van honden in deze rasgroep zijn de Heidewachtel, Drentse Patrijs en de Ierse Setter.

Groep 8: Retrievers, spaniels en waterhonden

Veel honden van deze rasgroep zijn populaire huisdieren. Zoals de naam al zegt, houden veel van deze honden van water. Honden in deze rasgroep zijn onder andere de Golden Retriever, Labrador Retriever en het Kooikerhondje.

Groep 9: Gezelschapshonden

De naam zegt het al. Deze, over het algemeen kleine hondjes doen het goed bij bijna iedereen. Honden in deze groep zijn onder andere de Mopshond, Shih Tzu en het Vlinderhondje.

Groep 10: Windhonden

Honden in deze groep zijn energiek en hebben veel beweging nodig. In deze groep zitten onder andere de Afghaanse Windhond, Barsoi en de Ierse Wolfshond.

Grootte

Hoe groot mag de hond zijn? Sommige mensen willen al geen grote, of juist geen kleine hond. Maar woon je op een flat, dan is het wellicht geen goed idee om een grote hond te nemen. Een grote hond neemt veel ruimte in, en heeft ook veel ruimte nodig. Om een goede leefomgeving voor de hond te bieden, is het dus niet eerlijk om een grote hond op weinig vierkante meters te houden. Waarschijnlijk wordt je er zelf niet blij van, en de hond al helemaal niet. Wees dus verstandig, en kijk naar wat je te bieden hebt qua ruimte.

Honden zijn er verder in alle groottes en maten. Bedenk wel dat als je een grote hond hebt, je hem niet in een mandje mee kunt nemen op de fiets. Ook kost een grote hond meer per dag als je hem een paar dagen in pension doet. Een grote hond eet meer, dus kost automatisch meer geld. Wel kan een grote hond meer afschrikken als je hem bijvoorbeeld voor het bewaken van je huis of een terrein aanschaft.

Karakter

Het karakter is eigenlijk het allerbelangrijkst van de hond. Een hond die je qua uiterlijk en grootte aanstaat, kan qua karakter niet bij je passen en dan zal de hond voor jou geen plezier zijn. Andersom kan het ook; een hond die je eigenlijk helemaal niet mooi vindt, kan de meeste geweldige kameraar voor je zijn. Daarom is het belangrijk goed naar karakter te kijken. Bekijk wat je zelf wilt en verwacht van een hond en selecteer daar het ras op. Wil je graag actief bezig zijn met de hond? Verwacht niet van een Engelse Bulldog dat hij elke ochtend met je meegaat hardlopen. Wil je graag een rustige lobbes? Dan moet je geen Australian Shepherd nemen, die zijn ontzettend actief. Zo is er voor jou een perfect ras te vinden, dat aansluit op jouw wensen. Ga voor jezelf na wat je graag wilt en wat voor ras daarbij hoort.

Goed met kinderen: Labradors, Boxers, Engelse Bulldog, Beagle, Bull Terrier, Collie, Newfoundlander, Viszla, Ierse Setter, Poedel en de Golden Retriever. Dit zijn slechts voorbeelden van enkele rassen die goed met kinderen zijn.

Goed om mee te sporten: Mechelse Herder, Border Collie, Pointer, Weimaraner, Staffordshire Bull Terrier, English Springer Spaniel, Jack Russell Terrier, Dalmatier en Airdale Terrier. Uiteraard zijn dit slechts voorbeelden.

Rustige familiehonden: Sint Bernard, Berner Sennenhond, Beagle, Duitse Dog, Keeshond, Newfoundlander, Mopshondje, Engelse Bulldog, Bullmastiff, Chihuahua, Franse Bulldog. Uiteraard zijn dit slechts voorbeelden.

Uiterlijk

Het uiterlijk van een hond, daar zou ik persoonlijk pas als laatste aandacht aan schenken. Kijk eerst wat voor level van energie een hond moet hebben en wat voor karakter. Kies uit de lijst die je dan overhoudt, een hond die je ook nog mooi vindt. Uiteindelijk ga je blij zijn dat je deze eigenschap pas als laatste hebt uitgekozen, want uiteindelijk maakt het weinig uit hoe een hond er uit ziet. Als hij het liefste en leukste en grappigste karakter heeft, wordt het vanzelf de mooiste hond die er is.

Waar koop ik een hond?

De bovenstaande gedragsindicatoren gelden over het algemeen voor de rassen die erbij staan. Haal je een hond van een goede en erkende fokker, dan ben je hier vrijwel zeker van. Het is het doel waar ze voor fokken. Koop je een hond van een particulier, dan weet je niet wat je in huis haalt. De ouderdieren zijn vaak niet getest, en de pup kunnen allerlei verborgen fysieke- of karakterproblemen hebben die zich later ontwikkelen. Een pup van een goede fokker kost meer, maar een hond is niet iets dat je voor een prikkie ergens vandaan wilt halen. Je wilt je vooraf goed informeren over het ras en over de ouderdieren, want een hond haal je wel voor een jaar of 10 in huis.
© 2013 - 2019 Romkes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hondenras kiezenVoordat je beslist of en wat voor hond je wilt is het belangrijk goed na te gaan welke hond geschikt is. Er zijn een aan…
Een pup kopen, waar moet ik op letten?Een pup kopen, waar moet ik op letten?Je wilt graag een pup kopen. Toch moet er over een aantal dingen worden nagedacht voor je een pup koopt. Een pup koop je…
Wat kost een hond?Wat kost een hond?Indien u iedere dubbeltje om moet draaien, doet u er niet verstandig aan om een hond te kopen. De kosten voor het aansch…
Hygenhund: een zeldzaam Noors hondenrasDe hygenhund (ook wel bekend als elandhond) is een Noors hondenras dat officieel is erkend. Het ras is vernoemd naar F.…

Reageer op het artikel "Welk hondenras past bij mij?"

Infoteur: Romkes
Gepubliceerd: 19-06-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!