InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Angoradwerg - geschiedenis en rasbeschrijving

Konijnenras: Angoradwerg - geschiedenis en rasbeschrijving

Konijnenras: Angoradwerg - geschiedenis en rasbeschrijving De Angoradwerg is een Belgisch konijnenras dat gefokt is door Joseph Born. De Angoradwerg is voor een dwergkonijn nog redelijk groot te noemen, omdat een klein lichaam zoals bij echte dwergkonijnen het gewicht van de vacht niet zou kunnen dragen. Wat is de geschiedenis van deze mooie Angoradwerg, hoe ziet het konijntje eruit en welke karaktereigenschappen zijn typerend voor dit diertje? En wat ook niet onbelangrijk is: voor welke gebruiksmogelijkheden kan de Angoradwerg gebruikt worden?

Inhoud

Geschiedenis

De Angoradwerg is een konijnenras dat oorspronkelijk uit België komt en is gefokt door Joseph Born. In Nederland werd er aan het begin van de 20e eeuw geprobeerd om een Angoradwerg te fokken, echter zonder resultaat. Men wilde een Angoradwerg hebben met dezelfde afmetingen als de Pool Roodoog, maar ze vergaten dat een langharig konijn in verhouding groter moet zijn dan een ander konijnenras, omdat het lichaam in staat moet zijn het extra gewicht van de vacht te dragen. De Nederlandse fokkers van de Angoradwerg waren niet geslaagd in hun pogingen om een dwergangora te fokken, waarna ze na een aantal jaren de handdoek in de ring gegooid hebben.

Een groter dwergkonijn dan normaal

De Belgische Joseph Born was zich bewust van het feit dat een dwergkonijn met lang haar niet zo klein kon zijn als bijvoorbeeld de Pool Roodoog. Het is hem dan ook gelukt om een Angoradwerg te fokken met een gewicht van 1100 tot 1750 gram. De Angoradwerg is in 1989 erkend als losstaand konijnenras.

Rasbeschrijving

De Angoradwerg is een kruising tussen het Angorakonijn en een Zilvervos. Als je naar het konijntje kijkt, is het een heel klein Angorakonijn, met een gewicht van 1,25 tot 1,75 kilo. De vacht kan voorkomen in de kleur zwart, bruin, blauw, geel en wit. De rasstandaard vermeldt dat de oogkleur blauw of rood moet zijn, maar tegenwoordig zijn er ook Angoradwergen met bruine ogen te vinden.

Een ongeschoren Angoradwerg (dus met zijn lange haar), moet een forse indruk geven. Het diertje heeft een korte, gedrongen bouw, heeft brede schouders en een brede achterkant. Het hoofd is krachtig ontwikkeld, ogen mogen niet uitpuilend zijn. De oren moeten een lengte van 6 tot 8 centimeter hebben en zijn stevig genoeg om de oorpluimen te kunnen dragen.

Vacht en vachtkleur

De vacht moet zo vol mogelijk zijn, het kopje rijk behaard en de wangbeharing moet vol tot zeer vol zijn. De oorpluimen ontwikkelen zich langzamer dan de lichaamswol en is vaak pas met een leeftijd van 1,5 jaar geheel uitgegroeid. In Nederland zijn de kleuren zwart, geel en wit roodoog erkend, maar in andere landen zijn ook andere kleuren erkend. Dit zijn de kleuren konijngrijs, blauw, bruin, wit blauwoog en Madagaskar.

Karakter

De Angoradwerg is een konijnenras met een levendig karakter. De konijntjes zijn speels, en kunnen lang doorgaan; ze zijn haast niet moe te krijgen. Zeker als de Angoradwerg de ruimte krijgt, komt zijn karakter goed tot uiting. Als het konijntje in een te klein hok wordt opgesloten, is hij niet gelukkig en is de kans dat hij depressief wordt zeer groot.

Optillen en knuffelen

Je mag het dier niet te vaak optillen, daar heeft hij een hekel aan. Hij wil graag lopen, en vindt het niet fijn als hij opgetild wordt en niet weg kan lopen. Als je hem aan het borstelen en/of knippen bent, vindt hij dit heerlijk en hij blijft dan ook rustig zitten. Ondanks dat de Angoradwerg er niet van houdt om opgetild te worden, vindt hij het fijn om geknuffeld te worden en is hij zielsgelukkig als hij aandacht krijgt.

Gebruiksmogelijkheden

De Angoradwerg wordt gehouden als gezelschapsdier en voor zijn wol. Als het konijntje in een hok gehouden wordt, moet het hok minstens 1 meter bij 50 centimeter zijn. Toch vindt hij het heel erg fijn als hij los kan rondlopen, dus laat hem regelmatig uit zijn kooi.

Verzorging van de Angoradwerg

Door de lange vacht heeft de Angoradwerg veel verzorging nodig, vooral de vacht heeft de aandacht nodig. Afhankelijk van de lengte moet je het konijntje één tot drie keer per week borstelen. Daarnaast heb je voor de verzorging van jouw Angoradwerg ook een ijzeren kam nodig. Hiermee kan je het nekje, de snor en de onderkant van de voetjes kammen en controleren op klitten. De tanden van deze kam mogen niet te fijn zijn. Je mag met de ijzeren kam niet de klitten eruit halen op de nek, bij de snor en onder de voetjes. Die klitten kan je beter met een klein nagelknippertje wegknippen. Bovendien kan een borsteltje voor een kat erg handig zijn om hooitjes en strootjes uit zijn vacht te verwijderen. Let er wel op dat de ijzeren tandjes van deze borstel erg slap zijn en makkelijk buigen, waardoor je jouw konijn geen pijn kan doen. Gebruik nooit een kam of borstel op de kale huid van je konijn, maar altijd op de vacht!

Vachtverzorging van de Angoradwerg

Als de vacht van jouw Angoradwerg echt vies is, mag je hem nooit wassen. Omdat de vacht van wol is, neemt de vacht veel water op, en droogt de vacht zeer langzaam. Je konijntje kan hierdoor onderkoeld raken en ziek worden! Als de vacht vies is, kan je hem beter knippen met een klein schaartje, je bent dan met tien tot vijftien minuutjes klaar. Het is ook belangrijk om de nagels van je konijn goed te onderhouden. Je kan zelf de nagels knippen met een speciale nageltang, maar de dierenarts kan dit ook voor je doen.

Gebitsverzorging

De verzorging van de tanden is ook zeer belangrijk. De voortanden groeien namelijk het hele konijnenleven door, en moeten daarom goed afslijten. Gebeurt dit niet, door bijvoorbeeld een foute gebitstand of verkeerde voeding, dan moeten de tanden bijgeschaafd worden bij de dierenarts.

Angorawol

Angorawol is een zeer lichte, warme en zachte wolsoort. Dit type wol wordt gezien als de kostbaarste wolsoorten ter wereld en is duurder dan alle soorten. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat de dieren één tot drie keer per week geborsteld moeten worden, bij andere dieren die wol produceren is dit niet nodig.

Lees verder

© 2013 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het angora konijn, een bijzonder rasHet angora konijn, een bijzonder rasHet konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht.…
Aparte vachten bij konijnenKonijnen zijn er in allerlei soorten en maten. Voordat u een konijn aanschaft is het handig om te kijken wat u aan verzo…
Konijnenrassen: de tien opvallendste soorten konijnenKonijnenrassen: de tien opvallendste soorten konijnenWereldwijd bestaan er bijna tweehonderd konijnenrassen. Rassen in Nederland zijn niet altijd ook in België erkend of omg…
Hoe verzorg ik een konijnKonijnen behoren tot de groep van populaire huisdieren. Weet u bijvoorbeeld dat u een konijn gewoon zindelijk kunt maken…
Herkomst konijnenrassenHerkomst konijnenrassenZoveel verschillende rassen en zoveel verschillende herkomsent. Vind ze hier allemaal op een rij. Zelf ben ik dagelijks…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jpockele, Flickr (CC BY-SA)
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Angoradwerg
  • http://www.angoradwerg.nl/
  • http://www.bbneerhofdieren.be/Konijnen/angora_dwerg.htm
  • http://linnsknuffels.webs.com/angorakonijnangoradwerg.htm

Reageer op het artikel "Konijnenras: Angoradwerg - geschiedenis en rasbeschrijving"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 23-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!