InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Evolutie: Mooi om mooi te zijn
mijn kijk op

Evolutie: Mooi om mooi te zijn

Evolutie: Mooi om mooi te zijn We kennen ze allemaal; de prachtige gekleurde papegaaien, felgekleurde vlinders, vogels en vissen in alle kleuren van de regenboog. En als echte Nederlander bent u vast niet onbekend met de prachtige felgekleurde bloemenvelden die elke lente weer te zien zijn in ons land. En dit is nog maar het tipje van de sluier als het gaat om de schoonheid die in onze natuur te vinden is. Evolutie leert ons natuurlijke selectie; de sterkst overleeft. We kunnen ons afvragen wat de reden is dat er zoveel mooie dieren, planten en natuurverschijnselen zijn die geen enkel doel lijken te dienen. Hoe past dit in een evolutie die enkel functioneel is en waarin de sterkste overleeft?

Wat legt evolutie ons uit?

Evolutie is een productiemachine van dieren en diersoorten die functioneel zijn aangepast op hun omgeving doordat het best aangepaste dier of plantje overleeft. We zien echter niet enkel een functionele natuur om ons heen. We zien prachtige dieren en planten die vaak mooi zijn om het mooi zijn. Bijzonder veel eigenschappen van dieren hebben een functie. Dat is helemaal waar. Maar er zijn ook talloze dieren en planten die er alleen zijn omdat het mooi is.

Zij voegen hierdoor absoluut waarde toe aan ons bestaan hier op aarde. Het maakt onze omgeving prachtig en aantrekkelijk en maakt dat we kunnen genieten van de dingen om ons heen. Dat laat ons meteen de beperking zien van de evolutie. Evolutie moet een verklaring geven voor het ontstaan van onszelf en alles om ons heen. Het geeft echter geen verklaring voor de schoonheid van alles om ons heen. Heft geeft ook geen verklaring voor de allerbelangrijkste levensvragen.

Levensvragen

Volgens evolutieVolgens schepping
1. Wie ben ik? Niets bijzondersU bent gemaakt naar Gods beeld en bijzonder waardevol in Gods ogen
2. Waar kom ik vandaan? Uit een steen of oersoep die ontstaan zijn uit de oerknal. Waar de materie voor de oerknal vandaan kwam blijft nog steeds onbeantwoord.Geschapen door God
3. Waarom ben ik hier? Wat is het doel van mijn leven? Er is geen doel. U kunt doen wat u wilt.U bent bedoeld om te leven tot eer van God en volmaakt te worden
4. Waar ga ik heen als ik dood ga? Nergens, ons lichaam wordt gerecycled in een worm of plant.U leeft voor eeuwig bij God in een volmaakte omgeving

Evolutie houdt in dat we geen doel hebben om te leven. We zijn ontstaan vanuit niets en keren terug tot niets. Het hoogste doel is een fijn en mooi leven hier op aarde. We willen niet dood en we willen nakomelingen op deze aarde zetten. Dat is alles. Meer kunnen we niet. En erger nog, we slagen er niet eens in. Nakomelingen produceren gaat vaak nog wel, maar dood gaan doen we allemaal.

De evolutie maakt ons een onbeduidend nietig stofje in het grote universum. Een stofje die nergens toe dient en die zelf kan doen wat het wil. Een stofje die een zooitje kan maken van zijn leven, die niets te maken heeft met anderen of een stofje die er het beste van maakt hier op aarde en dan dood gaat en gerecycled wordt in een worm of plant. Dat is het enige antwoord dat evolutie geeft.

Gevolgen van de evolutiegedachte

Goed en kwaad

Door evolutie raken mensen op zichzelf gericht omdat zij volgens deze theorie onbeduidend zijn. Daarom leven zij hun leven zoals zij zelf goed achten. Dat is voor iedereen anders en kan dus onderling enorm botsen. Maar daar is niets aan te doen want het gaat om het recht van de sterkste. Onderscheid tussen goed en kwaad wordt bijzonder moeilijk. Talloze onderwerpen als overspel, diefstal, pedofilie, moord en elk ander moreel vraagstuk zijn niet te beoordelen vanuit de evolutietheorie.

Voordat we iets kunnen beoordelen, moeten we eerst besluiten wat onze basis is om iets te beoordelen. Is dat de mening van de meerderheid, is dat de mening van de regering? Waar baseren zij hun mening eigenlijk op? Is er een absolute standaard? Of verandert dat bij elke generatie of bij elke leider van het volk? Hoe onderscheiden we goed van kwaad? Als evolutie waar is dan is dit niet te zeggen. In de wereld is het een groot probleem dat er geen manier is om goed van kwaad te onderscheiden. En het lijkt erop dat steeds meer mensen voor kwaad kiezen als we aanslagen, doden en andere ellende zien die mensen elkaar aan doen. Mensen zijn hun standaard kwijt geraakt. Een standaard is echter wel nodig. Zet een stel timmermannen bij elkaar met elk een verschillende liniaal en ze krijgen geen fatsoenlijk huis van de grond. Om deze reden is er de standaard meter en centimeter bedacht. Zonder standaard kunnen we niet samen werken en dat geldt ook voor morele regels.

Afstamming

Als evolutie waar is dan stammen we af van dieren. Sommige mensen gedragen zich helaas ook als dieren en vinden dat ze daar recht toe hebben. Als we van dieren af stammen en dat als maatstaf nemen, dan kunt u wel begrijpen welke invloed dit heeft op onze normen en waarden. Opmerkelijk is dat er een enorme toename is van crimineel gedrag sinds evolutie wordt onderwezen…!

Te druk

Evolutie onderwijst het recht van de sterkste. Zwakke sterven. Dit speelt in de dierenwereld, maar aangezien wij van dieren afstammen, kan deze gedachte ook bij de mens terecht komen. Vanuit de evolutie kunnen uitwassen ontstaan zoals de gedacht dat de zwakken maar uit de samenleving moeten zoals Hitler verkondigde. Geloof het of niet, maar er zijn veel evolutionisten die beweren: Hoe minder mensen hoe beter. Mensen vervuilen het milieu en u bent daarom deel van het probleem. Voedsel en ruimte zijn onvoldoende hier op aarde voor alle mensen en dieren dus er moeten mensen en dieren het veld ruimen en de zwakken moeten sterven en plaatst maken voor de sterken. Het is niet gek dat deze gedachtegang ontstaat als we bedenken dat de ondertitel van Darwins boek ‘The origin of species’ is: Het behoud van begunstigde rassen in de strijd om het bestaan.

Mooi om mooi te zijn

Met deze gedachtegang in ons achterhoofd is het volslagen onbegrijpelijk waar de schoonheid van de natuur toe zou dienen als de evolutie waar is. Evolutie en mooi hebben niets met elkaar te maken. Evolutie is functioneel, niet mooi.
  • Een mooi dier met felle kleuren valt op en daarmee zijn de kansen om te overleven klein tenzij de kleur een functie heeft. Dit is soms het geval, maar lang niet altijd. De kans dat een mooi, opvallend dier als sterkste uit de strijd komt in ‘the survival of the fittest’ is bijzonder klein. Waarom bestaan er dan nog zoveel prachtige dieren op deze aardbol?
  • Waarom mogen wij nog genieten van de meest prachtige planten en zeer bijzondere natuurverschijnselen zoals de regenboog en het noorderlicht. Dit dient geen enkel doel binnen de evolutie.
  • Waarom werken de omgeving en de afzonderlijke dieren zo met elkaar samen in een symbiose dat ze kunnen voortbestaan? Het ontstaan van deze samenwerking is onmogelijk vanuit de evolutie.
  • Het DNA van een mens bepaalt precies hoe hij is. Elke vingerafdruk en iedere cel. Ieder mens en elk dier is uniek en heeft zijn eigen schoonheid. Geen één is exact hetzelfde. Dit heeft evolutionair gezien geen enkele waarde en het is onmogelijk dat dit ontstaat vanuit evolutie.

Logsiche conclusie

De enige logische conclusie is dat de schoonheid van de natuur wijst op een schepper die zijn enorm grote intelligentie en creativiteit heeft geuit in het meesterwerk van zijn schepping.

Het is aan een ieder om te geloven in evolutie of schepping. Laat echter wel duidelijk zijn dat niet alleen de schepping een geloof is maar ook de evolutie! De zogenaamde wetenschappelijke bewijzen zijn doorspekt van aannames die passen bij de evolutietheorie maar die verre van wetenschappelijk zijn.

Bij de schepping zien we meteen al dat God iets prachtigs heeft willen maken. Hij houdt van de mens ondanks zijn talloze fouten en heeft voor deze mens een prachtige schepping gemaakt. Een schepping die niet alleen bijzonder functioneel is, maar zo ongelofelijk mooi, doordacht en ingewikkeld in elkaar zit, dat dit direct het bewijs is dat er wel een schepper moet zijn.

Aan de hoeveelheid verschillende diersoorten en planten is te zien wat een creativiteit hier inzit. Geen weldenkend mens kan geloven dat zo’n massa diersoorten en planten vanuit niets, spontaan ontstaat. We ontdekken nog steeds veel meer details over de natuur om ons heen, die aangeven hoe vernuftig alles in elkaar zit en met elkaar samen werkt. Zo vernuftig dat wij de natuur als voorbeeld gebruiken om machines te bedenken, chemische processen op te zetten en grondstoffen te maken voor allerlei producten. Zonder de natuur als voorbeeld zouden wij dit niet of maar beperkt hebben kunnen doen.

Daar komt bij dat de mensheid maar inzicht heeft in een heel klein percentage van de werking van de natuur en processen in de natuur. Er is niemand die dit volledig kan doorzien. Misschien vindt u het niet aannemelijk dat God aan het begin staat van al deze ingewikkelde processen en prachtige fenomenen. Misschien vindt u het zeer onprettig dat er Iemand is die boven dit alles staat en dus ook boven u. Ondanks dat is het wel veel aannemelijker dan een theorie die bedacht is door mensen die maar een klein deel van de natuur begrijpen. Een theorie die bovendien geen antwoorden geeft op de belangrijkste vragen over ons bestaan en daarnaast ook nog sterke kenmerken heeft van een sprookje.

Sprookje

In de evolutie evolueert oersoep tot allerlei dieren en de mens. Wanneer we hier een verhaal over schrijven waarbij dit in één dag gebeurt door de kus van een prins noemen we dit een sprookje. Wanneer het in miljard jaren gebeurt noemen we het wetenschap… Het enige verschil is tijd! Door tijd toe te voegen moet de theorie aannemelijk zijn. Maar het is onmogelijk deze tijdsspanne wetenschappelijk te bewijzen en het berust dan ook op menselijke bedenksels.

De evolutietheorie is verouderd en wordt om de haverklap bijgesteld. Erg standvastig is het niet. Waarom geloven we een verouderde theorie? We geloven toch ook niet meer in aderlating zoals dat vroeger gebeurde. Men was er toen van overtuigd dat mensen beter werden door veel bloed af te tappen. De ziekte zou zo uit het lichaam gaan. Veel mensen zijn hierdoor dood gegaan. Hadden zij de Bijbel gelezen waarin staat: ‘het leven van het vlees is in het bloed’, dan hadden zij wellicht langer geleefd en ontdekt dat deze ‘wetenschap’ geen wetenschap was. Zo is het ook met de evolutietheorie. Het is een geloof, geen wetenschap

We kunnen er lang of kort over discussiëren, maar de schoonheid van de natuur geeft absoluut een bewijs voor het bestaan van een uitermate intelligente en creatieve schepper.

Lees verder

© 2012 - 2019 Bubo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontstaan van de aarde: Alle theorieën op een rijOntstaan van de aarde: Alle theorieën op een rijEr doen heel wat theorieën de ronde over het ontstaan van de aarde. De meest bekende zijn wel de oerknaltheorie en het c…
Er is geen hard bewijs voor de evolutietheoriemijn kijk opEr is geen hard bewijs voor de evolutietheorieIs het leven op onze planeet ontstaan door evolutie of door schepping van een hogere macht. Een vraag die ons zal bezigh…
Schepping vs. evolutieGod, evolutie, schepping in zes dagen of zes perioden. Allemaal vragen nogmaals aangewakkerd door Andries Knevel en het…
Evolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal BijbelEvolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal BijbelIn november van 2009 was het 150 jaar geleden dat het boek over de evolutietheorie van Charles Darwins uitkwam met de ti…
Verband tussen religie en biologie in de evolutietheorieVerband tussen religie en biologie in de evolutietheorieToen Darwin in 1859 zijn boek The Origin of Species publiceerde, werd dit onmiddellijk een doelwit voor conservatieve re…
Bronnen en referenties
  • www.allaboutscience.org
  • Video.google.com
  • Nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Evolutie: Mooi om mooi te zijn"

Reacties

Peter, 22-05-2015 21:03 #4
Werkelijkheid aanpassen aan religie? Ik wil bijna schrijven, waar zal ik beginnen? Toch, ik ga dit allemaal niet verklaren, zuiver en alleen omdat het geen zin heeft om onjuistheden te verklaren die zo openbaar zijn dat zeer veel mensen die uw artikel lezen dit zelf zullen zien, en al gezien hebben, zoals in de eerste twee reacties op uw artikel, dus die heeft u al.
Het heeft ook geen zin om een discussie aan te gaan met iemand die niet ziet dat een regenboog en het noorderlicht niets met evolutie te maken hebben, en die onnodig begrippen en woorden gebruikt zoals, niets waard zijn als mens, toename van crimineel gedrag zinds evolutie wordt onderwezen, wetenschap is onjuist, en sprookje om evolutie te beschrijven.
Ik denk dat dit wel genoeg zegt. Reactie infoteur, 28-05-2015
U kunt uw theorie niet eens verdedigen. Dat zegt mij genoeg…

Peter, 21-03-2015 16:14 #3
Iemand heeft de vrijheid om religieuse meningen te verkondigen, dat is prima. Als het echter zover gaat dat, kost wat het kosten wil, werkelijkheid aan religie moet worden aangepast krijg je artikelen die vol staan met onjuistheden. Wetenschap wordt voor onjuist verklaard waar dit niet samen gaat met religie en eigen aannames worden werkelijkheid.

Het artikel heet: Evolutie: mooi om mooi zijn. Er zijn geen goede redenen te bedenken waarom dit niet zou kunnen, dus ja, dat kan! Reactie infoteur, 20-05-2015
U draait de zaken om en u verklaart wel erg weinig van wat u zegt.
Wat zijn volgens u redenen waarom uit evolutie iets moois voort zou komen? Ik heb er geen één kunnen vinden of bedenken. Evolutie is survival of the fittest. Niks moois aan.
Wat zijn de onjuistheden die u hebt gevonden? Waar wordt de werkelijkheid aangepast?

Thomas, 07-03-2014 17:42 #2
Zwak betoog, waarin de evolutietheorie onterrecht als tegenhanger van het theïsme wordt geplaatst. Evolutie is enkel een wetenschappelijke theorie die niet ten doel heeft levensvragen te beantwoorden.

Daarnaast staat het vol met onjuistheden en foute aannames, waaruit blijkt dat u zich niet genoeg of niet objectief hebt laten informeren over de evolutietheorie. Jammer, maar verdiep u nog eens wat beter in het onderwerp zou ik zeggen.

Thomas Reactie infoteur, 16-11-2014
Evolutie is een theorie die alle levensvragen die mensen hebben verschrikkelijk in de war kan schoppen. Het is een geloof want wetenschappelijk (herhaalbaar, toetsbaar) bewijs is er niet. Wellicht is het zinvol als u doet wat u zelf voorstelt en de foute aannames en onjuistheden van de evolutietheorie onderzoekt.

Wouter, 25-09-2013 14:14 #1
Maar de vraag blijft: wie schiep de schepper? Jammer dat een artikel over evolutie uitmondt in religieuze propaganda, zonder dat er een serieuze poging wordt gedaan om evolutie op een correcte manier uit te leggen.

Vind je het zelf ook niet bijzonder om een veelal aangevallen theorie die - door het steeds vergaren van meer kennis - actueel wordt gehouden door deze steeds verder te verfijnen en kleine onvolkomenheden te corrigeren te bestempelen als verouderd, terwijl een samenraapsel van 2 tot 3000 jaar oude volksvertellingen tot een onwrikbare waarheid wordt verheven? Reactie infoteur, 04-11-2013
Als u zou weten wie de schepper heeft geschapen, zal uw vervolgvraag zijn: Wie schiep degene die de schepper heeft geschapen? Zo kan ik u vragen, wat was er voor de big bang? Niemand weet het, het is een geloof. Dat geldt voor mijn verhaal maar zeker ook voor het uwe.

U zegt verfijnen? Wat kan er verfijnd worden aan een theorie die op geen enkele wijze empirisch te bewijzen is, die bol staat van fraude en die continu aangepast moet worden om kritische stemmen tot zwijgen te brengen?

Infoteur: Bubo
Laatste update: 16-11-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Mijn kijk op…
Schrijf mee!