InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Kiezen van een pensionstal; aandachtspunten

Kiezen van een pensionstal; aandachtspunten

Niet iedereen heeft de luxe of de tijd om zijn of haar paard aan huis te stallen. Vaak wordt in deze situaties uitgeweken naar een pensionstal, waar het paard al dan niet met volledige verzorging wordt verzorgd. Het kiezen van een pensionstal is niet altijd even gemakkelijk, dit artikel gaat in op de aandachtspunten bij het kiezen van een pensionstal.

Pensionstal

Een pensionstal is een faciliteit die, tegen betaling, in de verzorging van paarden kan voorzien. Dit kan vaak in verschillende gradaties van totale verzorging tot selfservice waarin enkel de faciliteiten ter beschikking worden gesteld, maar de eigenaar zelf verantwoordelijk is voor de dagelijkse verzorging.

De pensionstal is ideaal voor paardenliefhebbers die niet de tijd hebben om volledig zelf voor de paarden te kunnen zorgen, of niet de mogelijkheid hebben het paard aan huis te stallen. Daarnaast biedt de pensionstal vele voordelen op het gebied van faciliteiten, zoals een rijbak, maar ook andere paarden voor gezelschap. De prijzen van pensionstallen lopen uiteen en worden gebaseerd op hoeveelheid en inzet van faciliteiten en regio. Een pensionstal in de Randstad zal veelal hoger geprijsd zijn dan een pensionstal midden in het platteland.

Afwegingen keuze pensionstal

In het maken van een keuze kunnen de volgende aspecten (in willekeurige volgorde) ondersteunen in het maken van de keuze:

Voerbeleid

Indien het voeren in de prijs van het pension zit inbegrepen is het belangrijk om te weten welk merk voer er gevoerd wordt door het pension. Indien dit niet is wat je wenst is de volgende vraag of het mogelijk is om je eigen merk voer te laten voeren en wat hiervoor eventueel de meerprijs is (of valt het onder het pensionbedrag?). Vergeet ook niet de voertijden en de hoeveelheden ruwvoer te bespreken. Welke kwaliteit ruwvoer wordt gevoerd, hoeveel en hoe vaak per dag. Bekijk bij het bezoeken van het pension hoe de andere paarden erbij staan.

Weidegang/paddocks

Hoeveel uur per dag komen de paarden buiten en wat zijn de omstandigheden waarin ze buiten staan. Is het een winter en zomerweide, staat er voldoende gras voor alle paarden, worden ze nog bijgevoerd, wie mest de weides/paddocks. Kunnen de paarden aan elkaar snuffelen en staan ze veilig (niet uitbreken).

Faciliteiten

Welke faciliteiten biedt de pensionstal en tegen welke vergoeding. Bij sommige stallen is de prijs all-in, inclusief het gebruik van alle faciliteiten, daar waar je bij andere stallen separaat dient te betalen voor bijvoorbeeld de stapmolen of het binnen- en buiten zetten van je paard.

Onderling contact paarden

Sociaal contact tussen paarden kan een belangrijk punt zijn in de overweging voor een pensionstal. Menig sportstal heeft separate weides cq. paddocks voor de paarden. Dit betekent dat de paarden alleen of met zijn tweeën een weide delen. Vele andere stallen hebben vaak diverse weides waar ruinen / merries en hengsten apart staan in 3 groepen. Andere stallen bekijken per paard in welke groep deze het beste thuishoort, onafhankelijk van het geslacht. Bedenk voor jezelf wat je prettig vindt en wat je paard prettig zal vinden.

Woon stal afstand

De afstand van je stal ten opzichte van je woning is voor vele een belangrijke overweging. Wat is het maximale aantal kilometers om (al dan niet dagelijks) af te leggen richting het paard? De afweging faciliteiten versus afstand kan een belangrijke overweging vormen om een pensionstal op langere afstand te kiezen als het paard daar zijn perfecte woonomgeving vindt. Houd hierbij wel rekening met het extra brandstof verbruik en reken dit eventueel door in je maandelijkse lasten.

Algemene punten

Naast bovenstaande beschreven punten, zijn er nog algemene punten die mee kunnen tellen in de afweging voor een stal:
  • Openingstijden: Welke openingstijden hanteert de stal
  • Dekens wisselen: Kunnen dekens op verzoek gewisseld worden en wordt hier een vergoeding voor gevraagd
  • Stalling trailer: Bestaat de mogelijkheid tot het stallen van de trailer en eventuele extra kosten.
Gerelateerde artikelen
Stalling voor je paard: weide, manege, aan huisStalling voor je paard: weide, manege, aan huisEr zijn talloze stallingsmogelijkheden voor paarden: een weide met schuilstal, paarden aan huis, je paard op een pension…
De juiste veulenopfok kiezenDe juiste veulenopfok kiezenIn de paardenwereld wordt over het algemeen positief gedacht over de veulenopfok. Toch verneemt men ook regelmatig negat…
Ideale omheining voor uw paardenVoordat u besluit de beslissing te maken om een paard of pony aan te schaffen, besluit u of uw paard op een pensionstal…
Handleiding paarden voeren in de winterperiodeHandleiding paarden voeren in de winterperiodeDe zomer is weer voorbij, de winter breekt aan. De paarden moeten weer van de weide af want deze is vaak te nat om de pa…
De totale kosten van een paardDe totale kosten van een paardAls je van plan bent een paard aan te schaffen, is waarschijnlijk het eerste wat je doet de kosten onderzoeken. Dat een…

Reageer op het artikel "Kiezen van een pensionstal; aandachtspunten"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 08-04-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!