InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Trailerladen: Tips & Trucs

Trailerladen: Tips & Trucs

Trailerladen: Tips & Trucs Het werken met dieren is geen exacte wetenschap, dit maakt dat er vele wegen leiden tot Rome. Het laden van paarden is niet altijd gemakkelijk en vele eigenaren ondervinden dan ook problemen met het trailerladen. Dit artikel gaat in op praktische tips en trucs die kunnen ondersteunen bij het zelf oefenen met trailerladen.

Vervoeren van paarden

De basis bij trailerladen is begrijpen dat het zeer onnatuurlijk is voor een paard om in een kleine ruimte te gaan staan zonder echte ontsnappingsmogelijkheden, ofwel een paardentrailer. Een paard is een vluchtdier en houd dus graag zijn ontsnappingsmogelijkheden open. Bij het laden van een paard is het bereiken van ontspanning, vertrouwen en veiligheid dus een belangrijk uitgangspunt om het goed vervoeren van paarden mogelijk te maken.

Trailerladen: Basis aspect in de opleiding

Trailerladen vormt net zo als het zadelmak maken bij de basisopleiding van het paard. Echter, wordt het opleiden van paarden in het laden vaak overgeslagen en ‘moeten paarden het maar kunnen’. Hierdoor ontstaan vaak (op latere leeftijd) problemen in het laden van paarden. Beter zou zijn om het als basisaspect te zien in de opvoeding en het regelmatig mee te nemen in de omgang met paarden.

Stappen in trailerladen

1. Grondwerken

De basis van trailerladen ligt in het grondwerken. Het paard dient netjes te kunnen volgen, stilstaan en achteruit lopen. Buiten de trailer kan geoefend worden met balken om tussendoor te lopen, zonder dat je meeloopt (paard voorwaarts sturen), of het paard achterwaarts over de balken te laten gaan. Achterwaarts over balken lopen heeft tot doel het paard in een later stadium beter achteruit van de klep te leren lopen.

2. Kennismaking met trailer

Als de basis tussen mens en paard goed kan gestart worden met kennismaking met de trailer. Zet de klep open en haal alle stangen eruit (indien mogelijk ook de voorstang), om een zo open mogelijk beeld te creëren. Laat het paard vervolgens rustig kennis maken, zonder druk. Vraag een voet op de klep en beloon het paard. Belonen kan op verschillende manieren, door stem, rust (helemaal niets) of een voerbeloning. Als het paard doet wat gevraagd wordt, laat hem dan vervolgens weer van de klep afstappen op jouw commando.

3. De trailer in

Als het paard geen moeite meer heeft met de klep en gemakkelijk naar boven loopt en kan wachten, kan rustig aan begonnen worden het paard de trailer in te vragen. Vraag je paard de trailer in, bij iedere stap voorwaarts laat je het paard direct met rust en beloon je hem. Waarschijnlijk zal het paard de eerste keren direct de trailer weer uit lopen, dit is niet erg, maar vraag hem daarna wel weer direct terug. Op een bepaald moment zal het paard volledig de trailer inlopen, staat hij vooraan, beloon hem dan en laat hem met rust. Voorwaarts vragen kan op diverse manieren, maar druk van achteren werkt vaak het beste. Dit kan met een zweepje, (longeer)lijn of met je hand, het hulpmiddel maakt niet uit, zolang het met respect gebruikt wordt.

Belangrijk is de timing, stoppen wanneer het paard positieve vooruitgang boekt. Maar ook door kunnen pakken wanneer het paard besluit de hulp te negeren. Timing is vaak het beste aan te leren met een persoon die vaker ‘probleempaarden’ laad. Door verkeerde timing kunnen de juiste stappen toch verkeerd aflopen.

4. De stang

Voordat begonnen kan worden met de stang is het noodzakelijk dat het paard rustig in de trailer kan blijven staan. Als het paard dit kan, kun je rustig beginnen met kennismaking van de stang. Laat het paard eerst buiten de trailer kennismaken met de stang, door deze achter de kont van het paard te houden en wat druk uit te voeren. Het paard mag niet tegen de druk in gaan, maar een stap voorwaarts is niet erg. Als dit positief verloopt, laat je het paard op dezelfde manier kennis maken in de trailer met de stang. Zet de stang in eerste instantie nog niet vast, maar maak lawaai met de stang achter zijn kont, als dit allemaal goed gaat kun je voorzichtig de stang vastzetten. Doe dit in het begin niet te lang en laat het paard ervaren dat de stang ook weer weggaat. Bouw het vertrouwen in de stang op, gaat dit goed, kan gestart worden met de klep dicht doen en een rondje rijden.

Heb je een terugval (dat is zeer waarschijnlijk in het begin), start dan gewoon weer met de eerste stappen. Vertrouwen en geduld vormen de basis van het trailerladen.

Vraagstukken

Wel of niet gebruik maken van voer

Het paard verleiden met een bak voer is een veel gebruikte methode. Menig eigenaar staat vooraan met een lekkere wortel, een emmer biks of ander lekkernij voor het paard. Sommige paarden laten zich de eerste keren verleiden en lopen de trailer in. Hierdoor lijkt het te werken. Ga echter bewust met voer om in de trailer. Belonen met voer kan een goed hulpmiddel zijn, zorg alleen dat het niet de enige motivatie is. Na verloop van tijd zal het paard een hap nemen en direct weer de trailer uit lopen. Leer het paard ook trailerladen zonder voer. Vertrouwen in de trailer zorgt dat hij wenst te laden, niet enkel het eten.

Stang of direct klep dicht

Sommige paarden zijn dusdanig angstig van de stang dat men de klep dicht doet voordat de stang erachter zit. Dit heeft als voordeel dat het paard de stress van de stang erachter niet ervaart. Echter, kent deze methode ook vele nadelen. Ten eerste doordat de stang niet in de trailer zit verliest de trailer stabiliteit. De stang is onderdeel van de constructie van de trailer en dient voor de veiligheid van de trailer altijd achter te zitten. Daarnaast is het noodzakelijk dat het paard heel goed stil kan blijven staan in de trailer, voornamelijk bij het uitladen om geen gevaar te vormen voor de persoon die de klep openmaakt.

Trailer als rustpunt

In het trailerladen zijn diverse methodes, één ervan is de manier waarbij het paard buiten de trailer actief is met grondwerk oefeningen of longeren en het paard de rust kan vinden in de trailer. Loopt het paard de trailer weer uit, wordt direct weer gestart met de oefeningen, rust vindt het paard enkel in de trailer. Op deze manier wensen we het paard te leren dat de trailer veilig is en dat hij daar zijn rustpunt vindt. Niet alle trailerlaad experts werken volgens deze methode.

Gebruik maken van druk

Tijdens het trailerladen wordt het paard voorwaarts gevraagd (richting de trailer). In de praktijk proberen paarden vaak de voorwaartse vraag te ontwijken door naast de klep te lopen, of niet meer voorwaarts willen (stilstaan of achteruit lopen). Tijdens het trailerladen wordt daarom vaak gebruikt gemaakt van hulpmiddelen die de voorwaartse druk ondersteunen. Longerlijnen kunnen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat het paard niet meer naast de klep kan lopen. Draaien met een touw aan de achterzijde van het paard, geeft het paard het signaal voorwaarts te lopen. Let hiermee op dat timing ook hier weer erg belangrijk is. Loopt het paard naar voren, haal dan direct de hulp weg (dus stop met draaien). Een ander hulpmiddel hierbij is de zweep, het voordeel is dat als het paard loopt de zweep direct stil is. In tegenstelling tot een touw wat altijd nog een beetje doordraait / zwiept. Voor alle hulpmiddelen geldt een juiste timing. Het juiste hulpmiddel is afhankelijk van het paard en eigenaar en waar je zelf handig mee bent.

Waar gaat het vaak mis

Persoonlijke energie

In de praktijk gaat het ondanks het uitvoeren van de standaard stappen toch vaak fout. In de meeste gevallen vormen de eigenaren, of de mensen die het paard proberen te laden, een groot onderdeel van het probleem. Indien je zelf zenuwachtig ben in het laden, of weinig vertrouwen hebt voelt het paard dit direct en wordt het laden bemoeilijkt. Het is daarom niet alleen belangrijk om het paard goed te leren laden, maar ook dat de mensen die het paard laden vertrouwen hebben en dit uitstralen, ofwel de band tussen mens en paard is belangrijk.

Terugvallen

In enkele gevallen behoud het paard terugvallen in het trailerladen. Indien je zeker bent dat dit niet wordt veroorzaakt door eigen energie (bijvoorbeeld wedstrijdzenuwen), dan is de basis op een bepaald punt nog niet juist bevestigd. Ga terug naar het begin en kijk of bepaalde acties nog leiden tot haperingen.

Inschakelen van hulp

Kom je er zelf niet aan uit? Trailerlaad experts kunnen je helpen bij het trailerladen. Zij leren het paard laden in enkele sessies maar nemen daarbij ook de mensen mee in het proces. De perfecte timing wordt ook door de specialisten aangeleerd. Vaak kunnen ze in één of enkele sessies het paard alleen leren laden. Voordat je een specialist inhuurt is het verstandig je te verdiepen in de methodes van specialisten. Iedere specialist hanteert een eigen methode en gaat op diverse manieren om met druk. Kijk voor jezelf en het paard wat bij je past.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paard in trailer krijgen? Tips!Paard in trailer krijgen? Tips!Paard in trailer laden? Hoe laadt u een paard in een trailer? Een paard in een trailer laden wordt soms een heel gedoe,…
Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer?Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer?Je hebt een paard en wil graag met het paard op pad. De keuze voor de aanschaf van een paardentrailer wordt gemaakt. Op…
Welke verzekeringen heb je bij paarden?Welke verzekeringen heb je bij paarden?Als je een paard koopt kan je altijd verzekeringen afsluiten. Dit moet niet, maar sommige verzekeringen kunnen handig zi…
Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Een aanhanger achter de auto. Vaak is de wet- en regelgeving niet helemaal duidelijk. Wanneer heb je nu wel een E rijbew…
Parelli: The Squeeze GameParelli: The Squeeze GameThe Squeeze Game is de laatste van de Seven Games van Parelli. Hierbij leer je het paard rustig te blijven in kleine en…
Bronnen en referenties
  • http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/trailer.htm
  • www.eddymodde.com

Reageer op het artikel "Trailerladen: Tips & Trucs"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 20-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!