InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Kwalitatief hooi voor paarden

Kwalitatief hooi voor paarden

Kwalitatief hooi voor paarden Het voeren van goed ruwvoer is de basis van het paardenrantsoen, het meest voorkomende is hooi of kuilgras. Maar wanneer spreken we van goed ruwvoer en hoe is het te herkennen.

Hooi

Hooi is kort samengevat gemaaid gras en vervolgens gedroogd door zonlicht. Om hooi goed te laten drogen wordt het tussentijds verschillende malen omgegooid. Hooi heeft een droogstofgehalte van rond de 70 á 90%, ofwel 10 á 30% van hooi bestaat uit water. Door het drogen is hooi lang houdbaar, circa 1 jaar.

Het maaien van hooi gebeurt in het voorjaar en afhankelijk van de groei van het gras wordt er verschillende malen gemaaid. De eerste keer maaien en drogen noemt met ‘eerste snede hooi’. Dit hooi bevat de meeste voedingsstoffen voor het paard, in het bijzonder suikers en fructaan. Als vuistregel kan gelden hoe groener hoe hoger het eiwitgehalte en dus voedingsgehalte. Latere snede bevatten minder voedingswaarden, doordat het gras die grootste groeispurt al heeft doorgemaakt.

Belangrijk is dat het hooi na de persing een rust periode doormaakt. Dit betekent dat minimaal 6 tot 8 weken gewacht dient te worden met het voeren.

Uitdrogen of besterven van hooi

Na de persing van het hooi is het belangrijk dat het hooi een rust periode doormaakt. Gemiddeld genomen wordt hier een periode van 6 á 8 weken voor gebruikt. Tijdens deze periode verliezen plantjes hun giftige stoffen (zoals boterbloemen). Daarnaast is het hooi aan het nabroeien, ook wel versterven genoemd. Tijdens dit proces wordt het laatste vocht uit het hooi gehaald. Hooi wat aan het nabroeien is kan koliek veroorzaken bij het paard.

Soorten Hooi

  • Boshooi
  • Weidehooi
  • Graszaadhooi; Dit is hooi van gras geteeld voor zaaizaad. Graszaadhooi bevat een zeer lage voedingswaarde. Dit komt doordat het zaad is ontrokken van het gras en dus enkel ‘lege’ stengels overblijven (ofwel restproduct).
  • Luzernehooi; dit is iets droger hooi, bevat minder energie maar wel meer eiwitten. Let erop dat het blad nog aan de stengel zit. Luzernehooi zonder blad is niet veel waard.

Kuilgras

Indien gemaaid gras eerder van het land wordt gehaald (dus niet gedroogd of slechts kort gedroogd) spreken we van kuilgras. Kuilgras wordt verpakt in plastic om het vochtgehalte van het gras te bewaren. Kuilgras bevat ongeveer 60% aan droge stof, een stuk minder dan hooi dus. Dit betekent dat kuilgras meer geschikt is voor paarden met stofallergie. Doordat kuilgras natter is dan hooi, voer je meer water. Dit betekent dat je voor dezelfde hoeveelheid voedingswaarde meer kuil moet voeren dan hooi.

Kwaliteit

Kwalitatief hooi bevat weinig of geen schimmel of onkruid. Daarnaast is goed hooi voor paarden stengelig / bladering ofwel met veel structuur. Een hoog structuurgehalte zorgt ervoor dat de maag van het paard harder moet werken en dat bevordert de gezondheid van het paard. Kwaliteit van hooi kan geanalyseerd worden in het laboratorium. Hooi wordt dan getest op de aanwezigheid van st. Jacobskruid en / of schimmels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kwalitatief hooi voor paarden"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 20-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!