InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > STOP Dierenleed - De Olifant

STOP Dierenleed - De Olifant

STOP Dierenleed - De Olifant Dagelijkse ondergaan olifanten zware mishandelingen en verwaarlozing. Circusolifanten en olifanten die als toeristische attractie worden gebruikt zijn er vaak slecht aan toe. Door de verwaarlozing en mishandelingen lijden veel olifanten aan stress. Tevens is het berijden van een olifant als toeristische attractie erg slecht voor de rug van de olifant. Gelukkig zijn er organisaties die zich inzetten voor deze olifanten. Zij proberen de olifanten te helpen en hun vrijheid terug te geven.

Toeristische attractie

Veel mensen realiseren zich niet dat wanneer men op vakantie gaat (vooral naar Azië), dat de olifanten worden gedwongen om kunstjes te doen en mensen op hun rug te laten vervoeren. Een olifant is van nature een wild dier en wilde dieren worden niet vanuit zichzelf tam. Om een olifant tam te krijgen is harde training nodig (mishandeling om te gehoorzamen).

Methode om een olifant tam te krijgen:

Het is haast te gruwelijk voor woorden om te beschrijven hoe men een olifant tam krijgt. De olifant ondergaat een training waarbij de wil van de olifant letterlijk gebroken wordt:
  • De olifant wordt 7 dagen in een kleine kooi gestopt.
  • De olifant wordt geslagen en pijn gedaan op verschillende manieren. Vooral op plaatsen die voor een olifant erg gevoelig zijn zoals zijn oren, tenen en zijn slurf.
  • De gemiddelde duur voor het breken van een olifant neemt 7 dagen in beslag. Dit komt vooral omdat de olifant geen eten en drinken krijgt waardoor de olifant honger en dorst lijdt.
Na de keiharde mishandeling die de olifant ondergaan heeft, worden hem kunstjes aangeleerd.

Ritje op de rug van een olifant:

Veel olifanten worden gebruikt om toeristen te vervoeren tijdens een jungletocht. Men staat er niet bij stil dat de wervelkolom van de olifant helemaal niet zo sterk is als wij denken. De wervelkolom kan ongeveer een gewicht van 100kg dragen. Meestal wordt er ook nog een zitbak op zijn rug geplaatst die gerust 50kg kan wegen. De meeste mensen wegen zwaarder dan 50kg. Hierdoor krijgt de olifant een last te verduren van meer dan 100kg. Zonder dat we het door hebben mishandelen de toeristen indirect de rug van de olifant.

Circus

De universiteit van Wageningen heeft in een studie ('Welzijn van dieren in reizende circussen in Nederland' ) geconcludeerd dat er onvoldoende kennis heerst wat betreft de verzorging van circusdieren. Voet en gebitsverzorging, vaccinaties, ontwormen, gebalanceerde voeding en het herkennen van gedrags- en gezondheidsproblemen laten te wensen over.

Uit onderzoek blijkt dat 71% van de circusdieren in Nederland klinische afwijkingen vertoont. Olifanten staan vaak 17 uur per dag geketend en vertonen meer dan 10 uur afwijkend gedrag (stress). Wanneer een olifant getransporteerd moet worden, krijgen ze soms 22 uur geen water. Daarnaast was de voedingstoestand in 66% van de gevallen ondermaats.

In het circus moet de olifant ook kunstjes aanleren. De onderzoekers werden geweigerd bij de trainingen maar concludeerden uit de voorstellingen dat er dwangmiddelen werden gebruikt zoals haken en zwepen om de olifanten in het gareel te houden.

Stropen

Naast de mishandeling in circussen en als toeristische attractie worden er ook op grote schaal olifanten geslacht vanwege het ivoor van de slagtanden en de slurf/geslachtsdelen voor het stimuleren van seks. Het ivoor wordt voornamelijk getransporteerd naar China waar men gelooft dat ivoor een geneeskrachtige werking heeft. Daarnaast worden olifanten ook geslacht vanwege hun vlees. In Thaise restaurants wordt olifant vaak geserveerd als sashimi.

Voordat de blanke man naar Afrika kwam leefden er 5-10 miljoen olifanten op het continent. In de jaren 80 van de vorige eeuw waren er nog maar 600.000 olifanten over. In landen zoals Tsjaad, Noord-Mozambique, Kongo, Noord-Kenia en Zuid Tanzania is alarm geslagen wat betreft de snelle achteruitgang van de olifanten populatie.

Wat te doen?

Er zijn verschillende organisaties die zich inzetten voor het dierenleed van olifanten. Hieronder zijn een aantal organisaties vermeld die opkomen voor de olifanten en wat ze doen.

Vrienden van de olifant:

Zet zich in voor weesolifantjes (mogelijkheid bestaat om een weesolifantje te adopteren).
Beschermt olifanten in Azië en Afrika.
Vrienden van de olifant

WSPA:

Geven toeristen achtergrondinformatie over de excursies en attracties met olifanten (er kan natuurlijk ook gedoneerd worden aan het WSPA).

TUI:

Geeft inlichting over excursies en attracties met olifanten door middel van folders.

Rood reizen en Brotherlouis:

Reisorganisaties die zich inzetten voor verwaarloosde en mishandelde olifanten in het Elephant Nature Park.
© 2012 - 2019 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De olifant: ware kuddedierenDe olifant: ware kuddedierenDe olifant is het grootste landzoogdier dat er op aarde rondloopt. De olifant kun je indelen in 2 soorten. De Afrikaanse…
Safari op een OlifantSafari op een OlifantSafari per olifant is een geweldige belevenis. Stapvoets door de natuur maar wel met grote stappen! Auto's maken maar la…
De verschillen tussen Aziatische en Afrikaanse olifantenDe verschillen tussen Aziatische en Afrikaanse olifantenDe Afrikaanse en Aziatische olifant hebben een aantal duidelijke verschillen. Hierdoor heeft men de mogelijkheid om deze…
Afrikaanse en Aziatische olifant: leven en karakterDe olifant, een kolossale vriendelijke reus, die spijtig genoeg tot de bedreigde diersoorten hoort, wat weet jij ervan?
Het leven van de Aziatische olifantHet leven van de Aziatische olifantOlifanten zijn de grootste en zwaarste landdieren. Een Aziatische olifant weegt wel 3500 kilo. Hij kan 6 meter lang word…
Bronnen en referenties
  • Foobie.nl
  • www.olifant.org
  • www.wspa.nl
  • www.roodreizen.nl
  • www.brotherlouis.nl

Reageer op het artikel "STOP Dierenleed - De Olifant"

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 28-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!