InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Massage paard, effecten en voordelen

Massage paard, effecten en voordelen

Massage bij paarden komt steeds meer voor in de dagelijkse verzorging van het paard. Het masseren van het paard pretendeert voordelen te hebben bij o.a. de ontspanning en losgelatenheid. Dit artikel gaat in op de werking van massage op het paard, potentiële effecten en wetenschappelijke kant van massage.

Massage

Massage is gedefiniëerd als 'de manipulatie van de huid en onderliggend zacht weefsel door manuele aanraking (zoals kneden, wrijven etc) of met behulp van een instrument (mechanische vibratie) voor therapeutische doeleinden' (Haussler, 2009).

Het masseren van paarden is ontstaan vanuit de humane therapie. Vanuit deze bewezen effecten is massagetherapie doorgezet richting paarden in de hoop gelijkwaardige effecten te kunnen waarnemen. Manuele therapie bevat het gebruik van handen op het lichaam met een therapeutische insteek. Behalve massage, bestaan er meer vormen van manuele therapie zoals chiropracter en osteopathie. Het doel is om het natuurlijke heelingsproces te stimuleren / beïnvloeden.

Bij mensen is het bekend en aangetoond dat het aanraken van het lichaam psychologische effecten teweeg brengt. Een bekend voorbeeld hiervan is lichamelijk contact bij pasgeborenen. Bij paarden staat dit nog in de kinderschoenen en is dit in de prakrijk lastig aan te tonen.

Wanneer een massage

Indien het paard last heeft van één of meerdere onderstaande symptomen kan gedacht worden aan de inzet van een masseur:
  • Problemen met opzadelen, singeldrang
  • Onregelmatigheid
  • Moeite met stelling en buiging
  • Moeite met verruiming of verzameling

Effecten

Het masseren van een paard kan potentieel leiden tot de volgende effecten:
  • Verlagen van hartslag, met name tijdens massage aan de schoft en lage nek
  • Ontspanning
  • Verminderde spierspanning
  • Wegnemen van pijn
  • Verbeteren van doorbloeding
  • Vergroten van de beweging
  • Vergroten van weefsel flexibiliteit

Wetenschap

Met de zoekterm ‘Masage horse effect’ worden +/- 2000 resultaten gevonden in de wetenschappelijke database. Ondanks dat een veelvoud aan artikelen wordt gevonden, bestaan maar weinig studies met klinische relevantie. Klinisch is hierin een belangrijk woord, want menig onderzoek heeft geen klinische relevantie. Onder klinische relevantie wordt verstaan dat alle paarden onder dezelfde omstandigheden zijn onderzocht, behandeld en geëvalueerd. De meeste resultaten van onderzoeken zijn case studies (1 of 2 casussen die verder uitgediept worden, een case studies zegt overigens niets over het aantal paarden in de studie) of incidentele persoonlijke ervaringen.

Momenteel bestaat geen basis onderzoeksmodel om korte- en langetermijn resultaten van massage te onderzoeken. Meer wetenschappelijk onderzoek is nodig om de precieze werking van massage op het paard vast te stellen.
Gerelateerde artikelen
Het masseren van je paardHet masseren van je paardIn dit artikel zal ik uitleggen hoe je je paard een simpele massage moet geven. Een massage is zeer ontspannend voor paa…
Massages - ontspanning en verfrissingEen massage geeft de gelegenheid om even volledig te ontspannen. Zowel fysiek als psychisch gezien heeft een massage vaa…
Lift Massage Endermologie - Ervaringen en resultatenLift Massage Endermologie - Ervaringen en resultatenLift Massage Endermologie is een 100% natuurlijke anti-aging methode die de huid van meer zuurstof voorziet en de produc…
Ontwormen: Hoe bereken ik het gewicht van mijn paard?Ontwormen: Hoe bereken ik het gewicht van mijn paard?Het is belangrijk dat u uw paard ontwormt, echter heeft u hier het gewicht van uw paard voor nodig. In dit artikel vindt…
Bronnen en referenties
  • Scott, M; Swenson, L. (2009); Evaluating the Benefits of Equine Massage Therapy: A Review of the Evidence and Current Practices
  • Kevin, K.; Haussles, D. (2009); Review of manual therapy techniques in equine practice

Reageer op het artikel "Massage paard, effecten en voordelen"

Reactie

Leny Hesp, 22-12-2017 21:45 #1
Wat is er bekend over het masseren van pezen in voor- en achterbeen bij peesblessures?

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 23-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!