InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Fysiotherapie bij dieren

Fysiotherapie bij dieren

De laatste jaren wordt er in Nederland bij de behandeling van dieren steeds meer gebruik gemaakt van fysiotherapie. Men raakt er steeds meer van overtuigd dat een goede nazorg en therapie bij dieren na specifieke aandoeningen, kwetsuren en blessures van essentieel belang kunnen zijn. Vandaar dat zich steeds meer fysiotherapeuten zijn gaan richten op de behandeling van dieren. met name bij paarden is fysiotherapie al behoorlijk ingeburgerd, maar ook bij huisdieren wordt deze therapie toegepast.

Wat is fysiotherapie?

Wat houdt fysiotherapie eigenlijk in? De definitie van fysiotherapie luidt: het geneeskundig behandelen van orthopedische, reumatische, neurologische en andere afwijkingen van de normale lichaamshouding en- functie, waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van natuurlijke krachten, zoals licht, lucht, water elektriciteit, warmte, koude, massage, bestraling, oefeningen, enzovoort, welke krachten in de vorm van mechanische, humorale of reflectore stimuli (reflex stimulansen) op het beweginsapparaat aangrijpen en inwerken.

Door het combineren van handwerk en de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van fysiotherapie-apparatuur, zijn de laatstejaren de mogelijkheden om blessures te behadelen enorm toegenomen. Veel aandoeningen die men bij dieren vroeger niet met goed resultaat kon behandelen, zijn vandaag de dag door fysiotherapeuten wel met groot succes te behandelen. Vooral in de paardenwereld heeft de fysiotherapie een enorme vlucht genomen. Er wordt tegenwoordig veel van deze dieren gevergd en aangezien er behoorlijke bedragen mee gemoeid zijn om een goed rij-, spring- of tuigpaard aan de sportieve top mee te laten draaien, is een optimale verzorging noodzakelijk. Prominente stallen hebben tegenwoordig zelfs hun eigen fysiotherapeut in dienst.

Behalve bij paarden, zie je tegenwoordig gelukkig dat ook bij kleineren dieren, zoals onze honden en katten, steeds vaker fysiotherapie wordt toegepast. Honden en katten hebben nogal eens te kampen met blessures ten gevolge van bijvoorbeeld een verkeerd ingeschatte sprong, van het balkon vallen, kwetsuren door bijten en dergelijke. Bij fysiotherapie wordt in de meeste gevalen gedacht aan het herstellen van en botbreuk, een peesblessure en spieraandoeningen maar deze therapie omvat ook vele andere mogelijkheden op gebieden waarvan veel mensen geen idee hebben.

Oorzaken van blessures

Aangezien paarden en honden vaker gebruikt worden in diverse takken van sport en ze recreatief zeer actief zijn, kunnen er bij deze dieren sneller blessuresaan het bewegingsapparaat ontsaan dan bijvoorbeeld bij katten. Ren-, spring, -rij en ingespannen paarden moeten soms zulke grote inspanningen verrichten, dat er al snel een blessure kan ontstaan. hierbij zijn grote verschillen in behandeling mogelijk, vooral vanwege het feit dat de professionele paardensportbeoefenaars over het algemeen meer geld beschikbaar hebben voor een optimale behandeling van hun dieren. dit in tegenstelling tot maneges of mensen die maar net een paard kunnen bekostigen en maar weinig te besteden hebben aan de medische zorg voor hun paard. Ook veel honden en specifieke werkhondenrassen staan regelmatig bloot aan allerlei blessuregevoelige situaties in de diverse takken van hondensport, zoals africhting, behendigheid, flyball, biatlon en dergelijke. Maar laten we ook niet ie groep honden vergeten, die intensief bewegen als recreant. Heel vaak heb je te maken met onbesuisde typen die van hot naar haar vliegen en veel sprongen klakkeloos uitvoeren, zonder deze vooraf goe ingeschat te hebben. Een blessure zit dan in een klein hoekje en menig eigenaar kan hierover meepraten.

Toch is niet altijd het dier zelf de schuldige van een opgelopen blessure, want de eigenaar of berijder is hier ook vaak debet aan. Denk hierbij maar eens aan ruiters die hun paard slecht berijden of te veel van een paard vergen. Of aan hondeneigenaren die hun pup te lang achter elkaar laten spelen (en dan nog vaak met een zwaardere ond), een jonge hond veel te jong naast de fiets laten lopen, hun hond een uur lang constant achter een bal aan laten lopen of een werkhond te veel en te vaak pakwerk laten doen. De bedoeling van deze mensen is meestal wel goed maar voor het dier is het beslist niet aan te bevelen.

Er zijn zeer veel blessures waarbij fysiotherapie noodzakelijk is of aan te bevelen teneinde de genezing te bevorderen. Fysiotherapie wordt over het algemeen het meest toegepast bij:
  • Aandoeningen aan spieren, banden en pezen.
  • Rug- en nekproblemen.
  • Overbelasting van spieren en gewrichten.
  • Ongevallen, zoals vallen of onder een auto komen.
  • Gebitsproblemen (paarden).
  • Gevolgen van verkeerd hoefbeslag en/of verkeerd gebruik van de tuigage (paarden).

Therapeutische behandelmethoden

Met behulp van fysiotherapie probeert men met de beste middelen het genezingsproces te laten plaatsvinden of te versnellen. De beste resultaten worden bereikt kort nadat de blessure is opgetreden, maar ook reeds langer bestaande blessures kunnen goed herstellen. Het lichaam probeert altijd eerst zelf om schade aan het weefsel te helen en maakt gebruik van de volgende naturlijk helingsprocessen:
  • Er wordt een grotere bloedtoevoer naar het beschadigde gebied in gang gezet.
  • Er treedt zwelling op (oedeem) door een toename van lichaamsvocht op de plaatsvan de beschadiging.
  • Bij beschadigde zenuweinden is er pijn.
  • Een bloeduitstorting (hematoom) kan optreden door de grotere bloedtoevoer en beschadigde cellen die gifstoffen afscheiden.
  • Er worden nieuwe bloedvaten, cellen en verbindingsweefsel gevormd (gewoonlijk een week na het ontstaan van de verwonding) in de bloeduitstorting en produceren littekenweefsel.
  • Tijdens het genezingsproces dat al gauw maanden in beslag neemt, zal het lichaam proberen het beschadigde weefsel weer in de originele staat terug te brengen.

De dierfysiotherapeut kan een keuze maken uit een aantal behandelmethoden voor de benodigde therapie, waaronder:
  • Lasertherapie
  • Ultrageluidtherapie
  • Magneetveldtherapie
  • Massage
  • Faradisatie
  • Trofisch elektrostimulatie
  • Warmte- en koudetherapie
  • Passieve bewegingen
  • Extensieve trainingsprogramma's

Niet ieder dier zal goed op een behandeling reageren, maar dit fenomeen zien we tenslotte ook wel bij andere behandelingen optreden. Daarom is het belangrijk dat de juiste therapie voor een dier door een deskundige op dit gebied wordt vastgesteld, zodat een optimale genezing bewerkstelligt kan worden. Van een behandeling met fysiotherapie kan geen plotselinge genezing verwacht worden, omdat e therapie een genezingsproces in werking stelt dat uiteraard tijd nodig heeft om de opgelopen schade weer te herstellen.

De techniek staat niet stil en binnen de fysiotherapie heeft een aantal ontwikkelingen geleid tot moderne behandelapparatuur. Deze apparatuur kan niet risicoloos door iedereen gebruikt worden, maar wanneer ze op de juiste manier wordt toegepast, kunnen dieren hier veel baat bij hebben. Er wordt de laatste jaren zelfs gesproken over een ware doorbraak binnen de dierengezondheidszorg.
© 2007 - 2019 Yasmijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fysiotherapie, wat is dat eigenlijk?Fysiotherapie is de benaming van een breed scala aan behandelingsmethodes die tot doel hebben bepaalde lichamelijke klac…
Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)Fysiotherapeuten krijgen het tegenwoordig steeds drukker, omdat mensen ook zonder verwijzing kunnen komen. Maar wat houd…
Fysiotherapie - 20 behandelingen zelf betalen! Of toch niet?Fysiotherapie - 20 behandelingen zelf betalen! Of toch niet?De overheid heeft besloten om op de fysiotherapie flink te gaan bezuinigen. Men heeft besloten om de eerste 20 behandeli…
Aquatherapie voor dierenAquatherapie is niet alleen geschikt voor mensen, ook dieren, met name paarden en honden, kunnen veel baat hebben bij de…
ElektrotherapieElektrotherapieElektrotherapie: depressie, interferentie, fysiotherapie, psychiatrie, myomed, tens. Elektrotherapie wordt toegepast ter…

Reageer op het artikel "Fysiotherapie bij dieren"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 22-09-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!