InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Voor het eerst een hond nemen

Voor het eerst een hond nemen

Een hond is voor veel mensen als een familielid en vult het gezin echt aan. U zult dan ook echt moeten zorgen voor uw hond en er tijd en geld voor over moeten hebben. Bij de aanschaf van een hond komt een hoop kijken en het is vooral belangrijk dat u de juiste keuzes maak. In dit artikel leest u alles over het nemen van een hond.

Kunt u een hond nemen?

Als u een hond wilt nemen kunt u het beste eerst kijken of deze mogelijkheid er wel is. De kosten van een hond buitenom de aanschaf zijn niet erg hoog, toch is verzekeren geen overbodige luxe stel dat er onverwachts iets gebeurd zult u ook de hoge dierenartskosten moeten betalen.
De vraag is ook of uw huis goed is voor een hond, uiteraard het komt voor maar een gladde vloer en trappen lopen zijn niet echt bevoordelijk voor de gezondheid van een hond. Hoeveel ruimte heeft u en zijn de spullen puppytandjes-proof?

Daarbij heeft u de tijd nodig voor een hond zo gaat een baan van 40 uur per week niet goed samen met een hond. Een hond is een roedeldier wat het belangrijk maakt dat er met regelmaat iemand thuis is of dat er eventueel een tweede hond komt.
Kijk ook vast naar de toekomst denkt u aan een verhuizing, vakantie, een nieuwe baan of kinderen houdt u er dan rekening mee dat u de hond niet voor even heeft gekocht maar voor het hele leven.

Welk ras?

Als u dan toch voor een hond kiest laat u dan goed informeren over rassen. Laat u niet beïnvloeden omdat die ene hond er zo schattig of juist zo stoer uit ziet. Elk ras heeft zijn eigen voor- en nadelen die u goed zult moeten overwegen. Wilt u bijvoorbeeld echt gaan trainen of liever een hond die de hele dag het liefst bij u op de bank hangt? Als u een allergie heeft voor honden zijn er vaak toch nog een hoop rassen waar u uit kunt kiezen, hier over kunt u lezen in het volgende artikel Allergie voor honden maar toch een hond
In Nederland zien we ook met regelmaat honden met zogenaamde gedragsproblemen, deze problemen komen meestal enkel voort uit baasjes die deze honden niet genoeg uitdaging bieden of ze kozen voor een ras die meer bij een ervaren baas thuis hoort.

Waar haalt u de hond?

De meeste mensen kiezen voor een puppy, bedenk echter wel dat deze echt opvoeding nodig heeft. U zult de pup zindelijk moeten maken, leren alleen te zijn, zorgen dat de meubels niet kapot gaan en hem/haar vooral veel laten zien en meemaken. Tot 12 weken zit de pup in een socialisatiefase in deze periode is het van belang de pup met zoveel mogelijk kennis te laten maken van andere honden tot verkeer van vuurwerk tot balonnen. Gaat het al mis bij de opvoeding van een pup dan kan het zijn dat hij ook ongewenst gedrag als volwassen en grote hond vertoond zoals bijvoorbeeld opspringen tegen mensen of blaffen naar fietsers. U kunt voor een puppy informatie in winnen bij rasverenigingen of adressen opvragen via een dierenarts.
U kunt ook kiezen voor een oudere hond die via internet of het asiel aangeboden word. Niet al deze honden hebben gedragsproblemen het komt ook voor dat er honden worden aangeboden van wie het baasje is komen te overlijden of naar een verzorgingstehuis ging. Gedrag van honden is altijd wel wat te sturen en u kunt honden tot late leeftijd wat bijleren maar toch is de hond vaak al zijn 'eigen' regels gewent en zult u ook deze oudere honden een soort van opnieuw op moeten voeden of naar uw hand moeten zetten. In het asiel weten de medewerkers vaak relatief veel van de honden af echter kunnen zij niet alles testen waardoor het soms anders uit kan pakken dan gewenst.

Wat moet u aanschaffen?

  • voer, blikvoer is vaak ongeschikt er zit heel veel water en gelei in en heel weinig voedingsmiddelen
  • voer- en waterbak
  • speeltjes
  • kauwkluiven
  • trainingssnoepjes
  • riem
  • halsband, als uw hond trekt aan de riem kies dan juist niet voor een tuigje om zijn borst, dit zorgt alleen maar meer voor een natuurlijke trekdrang
  • kam/borstel
  • mand of kleed
Een puppy mag met 8 weken het nest verlaten, u kunt dan het beste zo snel mogelijk langs de dierenarts om uw pup na te laten kijken en voor de eerste inentingen.

Cursus

Voor iedereen die voor het eerst een hond neemt is het aan te raden met de hond op cursus te gaan. Niet alleen om de hond te leren zitten maar ook voor uw eigen kennis. De trainers kunnen u goed begeleiden en de hond word gelijk gesocialiseerd doordat er meerdere honden en mensen zijn en u daar met de auto naar toe gaat.
Gerelateerde artikelen
Aan een hond beginnenAan een hond beginnenEen hond is een trouw maatje, dat altijd thuis is als je zelf thuiskomt. Je begroet en (bijna) altijd met je wilt spelen…
Wat kost het houden van een hond?Wat kost het houden van een hond?Nederland kent duizenden hondenliefhebbers. Steeds meer honden, puppy's en asielhonden, vinden een goed thuis en dat is…

Reageer op het artikel "Voor het eerst een hond nemen"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 24-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!